2020; et år fuld af gode oplevelser – men ikke så mange rejser

2020_udvalgt_2

Hm 2020… Det skulle have året, hvor vi var på vores drømme sommerferie til Disney World og Bahamas. Det blev det jo så ikke.
I stedet blev det året, hvor vi fik virkelig mange gode oplevelser i Danmark.
Vi fik set gode, dejlige og spændende sider af Danmark, som vi bestemt ikke havde prioriteret at se, hvis ikke det havde været for Corona.
Og det blev også året, hvor vi var på en virkelig fed sommerferie i Norge.
Så det har alligevel været et virkelig godt år. Dog nærmere et godt oplevelses år, end et godt rejse år 😉
Derudover er der sket en del ting hjemme hos os i år…

Jeg synes, at et blik på vores 4 mest læste indlæg i 2020 opsummerer året ret godt…Folk skulle nu på kør selv ferie, for flyvning blev der ikke meget af. Man opholdt sig i Danmark, eller vovede sig lige over grænsen til Tyskland:

1. Sådan får du en god kør selv ferie med børn
  2. Orø
  3. Boodensee
  4. En weekend på Fyn

Årets gang i Danmark – og Norge og Sverige

Som sagt synes jeg, at vi har fået set mange dejlige steder i Danmark igennem året.
Og da vi nu igen, her ved nytår, er nedlukkede, tænker jeg, at det godt kan give mening at gennemgå de mange ting vi har lavet. For det kunne jo være, at du kunne bruge nogle af tingene som inspiration.
Dog skal det selvfølgelig lige nævnes, at vi jo ikke har været nedlukket hele året, så det er ikke alle disse ting, du kan lave under en nedlukning.

Januar 2020

Falsterbo Vi startede året ud med at tage til Sverige på en endagstur og se på søde sæler. Der er en hel sælkoloni ved Falsterbo. Der er kun åbent for mennesker fra November-Januar. De var virkelig søde, men børnene syntes, at vandreturen var lige lang nok…

Februar

Møn Vi holdt noget af vores vinterferie på vores altid elskede ø, Møn, i farmors sommerhus.

Geocaching I vinterferien fik vi afprøvet Geocaching. Det er en app med “skattejagte”. Alle har mulighed for at lægge en skat ud. Og når du så har lyst, åbner du bare app’en, og ser, om der ikke skulle være noget at gå på jagt efter, der hvor du nu er.
Vi lagde ud med at finde caches lige hvor vi bor. Men senere har vi brugt det, når vi har været på vandretur, som børnene syntes blev for lang og kedelig.

CopenHill/Amager Bakke Vi gik også en tur på “bjerget”. Amager Bakke er et energianlæg – altså en affaldsforbrænding… Den er tegnet af BIG, og her er også tænkt på, at gøre bygningen brugbar for befolkning.
Bakken er nok allermest kendt for CopenHill, som er en skibakke, der kan bruges året rundt.
Men man kan faktisk også bruge de gratis trapper op ad bakken. Når du er kommet de 80 meter op, har du en helt fantastisk udsigt ud over København.

Marts

Turist i København Danmark lukkede ned, og det udnyttede vi til en oplevelse som normalt aldrig kan lade sige gøre. Vi legede turist i København og så både Amalienborg og Den lille havfrue stort set uden andre turister!
Det er ikke så ofte at man nemt kan blive fotograferet alene med den dame.

Nationalparken Skjoldungernes Land Men der var hurtigt mange, der fik lige så meget lyst til at gå ture, som os. Så vi søgte længere væk, ud i naturen. Her opdagede vi en dejlig skov i Nationalparken Skjoldungernes Land, som vi ellers aldrig havde tænkt på at tage til.

April

Stevns klint Vi har været mange gange på Møns Klint. Men nu drog vi mod Stevns Klint. Og her blev vi virkelig imponeret over, hvor mange spændende ting der var at lave. Her kan du se Fiskeler, fra da en asteroide ramte jorden, du kan lede efter fossiler, du kan se en kirke, hvor dele er styrtet ned af klinten. Og mest af alt er der bare vildt flot.

Arresø Ved Arresø i Nordsjælland så vi bæverbo, borgruinen Dronningholm og virkelig imponerende gravhøje – der var sjove at lege på. Vi havde en virkelig god dag i området omkring Arresø.

Dyrehaven Vi var i Klampenborg Dyrehave både i april og maj. Første gang var træerne ikke sprunget ud endnu, og vi var på gåben, så det lykkedes os ikke at se så mange dyr. I maj stod skoven i fuld forårsflor, og vi havde cykler med. Så vi så kronhjorte og virkelig mange andre hjorte. Det var så fint.

Maj

Trelleborg Vikingeborg Trelleborg er imponerende stor. Og der er virkelig plads til leg!
Der er i virkeligheden ikke så meget at se udenfor. Men man har bygget hele omridset af borgen op med volde, og sten, der markerer, hvor der har været huse. Så der skal ikke meget fantasi til at få en leg i gang. Men der er ikke så meget andet.
Der var også en folder på nettet med en skattejagt, hvor man kan lære om vikingerne, men noget af det foregik indenfor, som var Corona-lukket. Men jeg kan se, at de nu har lavet en Corona version.
Vi kommer gerne tilbage, når museet også har åbent.

Friendships Vi har før prøvet GoBoat. Og nu var det en dejlig måde at få noget luft og se noget af København. Uden at skulle huske at holde afstand til andre.

Juni

Sagnlandet Lejre Vi har i flere år snakket om at komme til Sagnlandet Lejre. Nu blev det endelig. Vi gik en tur rundt i centerets område, hvor man bliver mødt af små levende værksteder, hvor folk “lever” og arbejder som man gjorde.
Jeg blev virkelig overrasket over, hvor smukt der var!
Vi fik faktisk ikke prøvet så mange af deres aktiviteter. Så børnene syntes, at det var lidt kedeligt bare at gå rundt. Heldigvis var vi i godt selskab af nogle venner. Næste gang må vi have lidt fokus på aktiviteterne.

Juli

Danmarks Borgcenter Vi startede vores sommerferie med en uge på Møn. For en gangs skyld var vi på Møn lige i højsæsonen. Det plejer vi sjældent at være, for der er vi jo oftest ude at rejse. Så nu skulle det endelig være, at vi kunne besøge Danmarks Borgcenter, som jeg har snakket om mange gange. Når man snakker om Vordingborg nævner de fleste “bare” Gåsetårnet. Men Danmarks Borgcenter er så meget mere. Udstillingen er lavet virkelig børnevenlig. Og du får udleveret en Ipad hver, hvor der er en form for skattejagt og et spøgelsesspil. Vi havde en virkelig sjov dag der.

Nyord Nyord er den hyggeligste lille ø, der er forbundet til Møn med en lille bro. Det er kun øens beboere, der må køre i den lille landsby på øen, så den er praktisk talt bilfri. Her er en sød lille rundkirke. Og et hyggeligt “traktørsted”, hvor du kan spise æblekage i den idylliske have. Vi har besøgt Nyord mange gange. Men i år blev det også til en sejltur til Øen Lindholm, som ligger midt i Stege Bugt, med den gamle postbåd Røret.

Sommerferie i Norge Så skete det. Der blev åbnet op for, at danskere måtte tage på ferie i Norge. Vi har længe drømt om en sommerferie i Norge. Men er altid endt med at vælge noget mere eksotisk… Så nu skulle det være.
Det blev til 2 fantastiske uger med masser af vandfald, flotte udsigter, sejlads i sluser, water rafting, SUP, en tur i en RIB båd, sommerski på gletcher, camping, besøg i et piratland og meget andet. Stort set alt vi lavede handlede om vand på den ene eller den anden måde…også regn nogle gange. Men sådan er det jo i Norge.
Det er absolut ikke sidste gang vi har været i Norge!!!

August

Cykeltur langs Vestegnens strande Det var blevet sommer. Så vi tog cyklerne med i toget til Hundige, og så cyklede vi langs med strandene til Hvidovre. Og selvfølgelig stoppede vi og badede flere gange undervejs.
Dog blev vi overraskede over en nudiststrand et af stederne…Men der er virkelig mange lækre strande på den strækning.

Brasiliansk middag ved Frederiksdal Når man ikke kan komme ud og rejse, må rejsen jo komme til én…eller noget i den stil. Vi tog i hvert fald til Frederiksdal og spiste Churrasco. Der er så flot ved Mølleåen og Frederiksdal. Er du ikke til Churrasco, er der også lækkert “bare” at bade og slappe af. Eller at tage med Lyngby Bådfart ned ad åen.

Charlottenlund fort Det blev også til en gåtur ved Charlottenlund fort. Der findes mange små forte rundt omkring. Dem er vi ofte fan af, fordi de har lidt historisk læring, bakker man kan løbe og lege på, og ligger ned til vandet til en flot gåtur.

September

Falkonergården Vi så et flot show på Falkonergården i Fredensborg. Det er virkelig imponerede at se de store fugle på lidt tættere hold.

Fredensborg og Frederiksborg slot Dennis og jeg ville ud og se et slot i Nordsjælland. Men det skulle vise sig, at kommunikation er en svær ting. Så én af os troede, at vi skulle til Fredensborg og den anden troede at vi skulle til Frederiksborg 🙂
Men så fik vi både set Fredensborg slothave, som var virkelig flot! Og Frederiksborg slothave, som også var imponerende.
Vi var også inde på Frederiksborg slot, som er virkelig interessant for den historieinteresserede. Jeg synes ikke, at det er så børnevenligt. Undtagen, når de har deres juleudstillinger.

Oktober

Sønderjylland Nu var det tid til efterårsferie.
Jeg havde faktisk planlagt en sommerferie i Danmark, da de pludselig åbnede op for at tage til Norge. Så Danmarksferien blev lagt på hylden. Men til efterårsferien brugte vi så nogle af de planer.
Vi startede i Esbjerg, hvorfra vi besøgte Tirpitz museet – det var virkelig godt. Og Blåvandshuk fyr. Der var flot.
Derfra tog vi til Ribe hvor vi bl.a. var på vægterrundgang. Det var virkelig en sjov måde at se byen på.
Vi var også på Mandø og vi så sort sol.
Men de 2 ting, vi syntes var sjovest var Universe og historiecenter Dybbølbanke.

November

Statens Naturhistories Museum Vi havde længe snakket om, at vi gerne ville se T-rex’en, der er på Statens Naturhistories Museum i øjeblikket. Hver gang vi ville derhen, var billetterne udsolgt. Men nu begyndte det at se ud til, at der kunne blive lukket ned igen. Så nu skulle vi bare afsted. Så vi bookede de første mulige billetter, som passede ind i vores kalender.
Og det var det værd! Udstillingen er ret lille. Men jeg synes virkelig at de har fået gjort “et skelet” til en flot udstilling med information serveret på en virkelig interessant måde. Så vi var imponerede.

December

Vi holdt jul på dejlige Møn.

Mosede Fort Det blev også til en tur til Mosede fort. Igen er det sådan et lille fort, som passer perfekt til en “lufte-tur” af os. Der var masser af plads til at lege. Og samtidig passede dette fort som en god fortsættelse af vores læring i efterårsferien fra Sønderjylland med 1864 og genforeningen i 1920.

Der har ikke været så mange rejser, men der er sket andre store ting i vores familie

Jeg har ikke fået skrevet helt så mange indlæg i år. Bestemt ikke fordi jeg ikke har haft lyst. Og heller ikke, fordi jeg ikke har noget at skrive om.
For jeg mangler at skrive om mange af vores fantastiske ferier de sidste par år. Og vi har haft virkelig mange gode oplevelser i år, som jeg også gerne vil skrive om.
Men det har simpelthen været det med tiden, der drillede…

Vi har fået nyt køkken i år.
Vi har rent faktisk fået gjort noget ved haven i år (tak Corona)
Jeg har været igennem en operation, der krævede lidt afslapningstid bagefter.
Det tager tid og energi at hjemmeskole børn, samtidig med, at man arbejder.
Men mest af alt, så har mit job krævet meget tid og energi. På flere måder.

I år har der virkelig været travlt på arbejdet, fordi vi er ved at fusionere med et andet firma. Faktisk blev jeg bedt om at være på 32 timer i den første halvdel af året. Jeg er normalt på 25 timer.
Men derudover har der også været noget omkring energien ved arbejdet.

Alle der har været i nærheden af mig de sidste par år, har vist ikke været i tvivl om, at jeg virkelig har savnet at arbejde med noget mere kreativt…for jeg arbejder i dag som financial controller. Og det er altså ikke så nemt (læs: ikke lovligt) at være kreativ med regnskaber…
Men samtidig har det været dejligt trygt, at få en god indtægt, og dermed have råd til alle de sjove ting, som f.eks. nogle virkelig fede rejser. Hvis jeg sagde mit job op og prøvede at startede noget selvstændigt, som jeg drømmer om, ville det jo være “flødeskummet”, der røg i opstartsperioden.

Jeg prøvede i det små at få lidt kreativt ind i mit liv ved at gå ned på 25 timer for nogle år siden, og så starte denne rejseblog.
Men ligefrem at kaste mig ud som en selvstændig kreativ person har jeg ikke helt haft modet til.

I efteråret besluttede jeg, at selvom jeg ikke havde tiden, ville jeg nu starte et projekt jeg havde tænkt på længe. En gaveguides hjemmeside. Jeg syntes, at det er sjovt at gennemsøge nettet for anderledes ting – om det er rejser eller gaver. Og samtidig er drømmen, at det kan komme til at give lidt passiv indtægt, når den er blevet modnet.
Det kom der FindDenPerfekteGave.dk ud af.
Den skulle dog vise sig at være meget mere tidskrævende at få i gang end jeg først havde antaget. Jeg har endnu ikke fundet den helt rigtige struktur til den. Og jeg er rimelig sikker på, at der er nogen, der stjæler min trafik på den, for der dukker nogle mærkelige links op. Men det skal nok blive godt alt sammen 🙂

Men tilbage til jobbet. I november fik jeg valget mellem at gå op på fuld tid. Eller blive opsagt.
Det krævede faktisk overhovedet ikke nogen overvejelser.
Jeg tog vinket med vognstangen, og skal til at kaste mig ud i at få bygget det arbejdsliv op, som jeg drømmer om.

Og hvad skal jeg så lave??? Tja…mit problem er nok mest, at jeg har så mange ideer, så jeg aldrig helt ved, hvor jeg skal starte…
Jeg har tidligere sendt en idé til en økonomibog til et forlag. Meget mærkeligt, var de ikke lige så vilde med min idé, som jeg var. Men den bog skal jeg helt sikkert arbejde videre med. For jeg er overbevist om, at jeg nok skal finde et forlag, der er enige med mig.
Og jeg elsker at skrive!

FindDenPerfekteGave.dk skal jeg selvfølgelig også arbejde videre med.
Og jeg har flere ideer til hjemmesider. For jeg synes også, at det er ret sjovt at opbygge hjemmesider.
Om det skal være ved at bygge sider op til mig selv, til at skabe passiv indtægt. Eller om det skal være ved at bygge hjemmesider for andre, er jeg ikke helt klar på endnu.

Så er jeg jo også tydeligt tryghedsnarkoman – det viser 17 år i samme firma vist ret klart.
Og det er absolut ikke, fordi jeg ikke kan lide at arbejde med regnskab. Jeg vil bare ikke KUN sidde med tal lige nu og her. Så jeg skal helt sikkert også have et lille bogholderi firma, der forhåbentlig kan sikre lidt stabil indtægt til “flødeskummen”.

Sidst, men absolut ikke mindst, så er der én ting, der altid gør mig rigtig glad og står mit hjerte meget nært; Rejsebloggen her 🙂
Det bedste jeg ved at gøre med min familie, er at opleve nye spændende ting sammen. Og som sagt elsker jeg jo at skrive.
Og når jeg allerede har en hjemmeside, der bliver rigtig godt modtaget af følgerne, den fungerer godt, og som jeg elsker at arbejde på. Så ville det jo give god mening, at den måske ikke længere “bare” skal være et hobby projekt, men gerne måtte begynde at genere lidt indkomst til mig.
Så jeg er gået i tænkeboks for at finde ud af, hvordan jeg kan tjene lidt på bloggen…Skal det være ved gøre mere ud af affiliate aftaler, skal jeg virkelig begynde at have lidt reklamer. Kan jeg måske få nogle samarbejdsaftaler i stand. Eller skal jeg få lavet de børneguide bøger, jeg også har drømt om længe… Eller måske lidt af det hele…
Gode ideer og forslag modtages gerne! 🙂

Men én ting er helt sikkert. EnFamilieDerRejser skal have masser af kærlighed og opmærksomhed i 2021!

Vi håber også, at 2021 bliver året, hvor vi kan komme til at gense verden igen og ikke kun Danmark…men hvem ved.
Er der noget 2021 har lært mig, så er det, at alt er uforudsigeligt lige nu! Vi må se, hvad der sker. Og tage tingene med et åbent sind. Så skal det nok blive et godt år 🙂

Vi ønsker dig et rigtig godt nytår!

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Pinterest. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.