Orø er perfekt til en cykeldag med flotte marker, god strand og dyrepark

Oroe_kabelfaerge

I sommers pakkede vi vores cykler og tog til Orø.
Vi havde hørt så meget godt om Orø, og nu ville vi altså selv opleve det.
Det blev til en dag med minigolf, dyrepark og strand, krydret med hyggelige cykelture mellem tingene.
Orø ligger jo kun en times kørsel fra København. Så det er et nemt og oplagt sted, at opleve lidt af den hyggelige ø-stemning (hvis man er i den del af landet…).

Færgerne til Orø

Der findes 2 færger til Orø.
Den “store” færge sejler fra Holbæk, og lægger til ved Orø Havn, hvor der også er cykeludlejning og et turist hus. Denne færge er især praktisk hvis du kommer med offentlig transport og/eller gerne vil leje cykler på øen.

Den anden færge, Østre Færge, er en lille kabelfærge.

Oroe_kabelfaerge_2

Det var denne færge vi tog, fordi vi syntes, at det kunne være lidt sjovt at prøve at sejle med en kabelfærge.
Overfarten tager kun 6 minutter. Vi blev dog lidt forsinkede.

For billet-damen kunne simpelthen ikke nå at billettere alle om bord på de 6 minutter. Så bakkede færgen bare lidt, indtil hun var færdig. Og mens hun billetterede, stilte kaptajnen sig ud og agerede guide og fortalte alle om bord om Orø.
Det var virkelig en hyggelig færgeoverfart.

Østre færge sejler fra Hammer Bakke i Skibby og den sejler hvert 20. min.

På cykeltur på Orø

Godt i land, steg vi på cyklerne.
Orø er godt forbundet af veje, men de er mest inde på øen. Vil du ud til vandet, må du stille cyklen og gå på Orøs mange trampestier.

Oroe

Men nu var vi jo taget afsted for at cykle. Så vi tog vejene.

Læs også: Idyl på Hven (Ven på svensk)

Jeg må indrømme, at vi ikke har været så gode til at få cyklet med børnene. Men de var virkelig udholdende på denne tur – bare cykelturen er spændende nok ;-).
Og Orø var et virkelig godt sted at træne trafik, for der kommer som regel kun én enkelt bil af gangen på vejen. Og folk var virkelig hensynsfulde.

Og så er det jo bare et vildt smuk cykeltur…

Oroe_1

Oroe_3
Oroe_5 (1)

Oroe_4

Vi cyklede mod restauranten “Den Gode Viking”. På vejen kom vi forbi et af Orøs vartegn; Orø stenen.

Oroe_Oroestenen_2

Det er en 20 tons tung granitsten, der under istiden er rejst fra Bornholm til Orø med isen.

Det var ikke en oplevelse vi kørte efter. Men når man nu sådan støder på den, så skal den da lige ses rigtigt. Og det var et godt sted, for en lille pause.

Oroe_Oroestenen

Stenen står på højdedraget ved svinget på Næsbyvej, og den kan findes på GoogleMaps.

Minigolf og frokost

Vi havde læst, at man kunne spille minigolf hos Den Gode Viking. Og minigolf var gået hen og blevet det helt store hit hos os denne sommer. Så der måtte vi hen. Så kunne vi jo også passende lige få frokost.

Oroe_Den_gode_viking_2

Da vi ankom, var vi først lidt skeptiske…Det hele, inkl. restauranten, er i nogle gamle drivhuse, der dog er blevet malet til at ligne bindingsværk.
Selve restauranten var meget gammeldags indrettet, men der var hyggeligt. Ved siden af var “kroen”, som samtidig tydeligt var rygestue for restauranten.

Oroe_Den_gode_viking

Vi valgte buffeten, for den så lækker ud. Og kostede kun 99 kr. for voksne. Men vi var også lidt bekymrede. For der var kun ét andet bord med gæster. Og vi er ikke så glade for buffeter der står en hel dag og “smålumrer”.

Men vores tvivl blev gjort helt til skamme. Vi var bare kommet tidligt. For mens vi sad ude på terrassen og spiste, blev der ved med at komme folk til. Og vi syntes også, at det var en god frokost.

Læs også: Højt oppe i Skovtårnet med udsigt ud over den smukkeste efterårsskov

Bagefter skulle vi jo som lovet spille minigolf.
Minigolfbanen var det den ældste bane, jeg endnu har set. Da vi trådte ind, måtte vi lige minde os selv om, at det var en del af ø-charmen.
Minigolfen var selvfølgelig også i et drivhus, ligesom alt andet. Og der var godt nok varmt midt på dagen i juli måned! Det var faktisk helt dejligt, at der var gået hul i et par af vinduerne, så der kunne komme lidt luft ind.

Oroe_Minigolf_2
Oroe_Minigolf

Men banen fungerede fint til vores hyggeniveau. Og man kunne se, at den var lavet af nogle opfindsomme sjæle, der havde brugt det, de havde for hånden – f.eks. kunne man da lige lægge en keramikvase midt på banen som forhindring.

Orøstrand Dyrepark

Så cyklede vi videre til Orøstrand Dyrepark. Det er et skole og behandlingshjem, der også har lavet en dyrepark, for at give børnene på hjemmet noget, de kan drage omsorg for. Men samtidig er det en park, der er åben for offentligheden – i hvert fald i højsæsonen.
Der er 51 forskellige dyrearter fra kaniner og marsvin til silkeaber, kaimaner og Danmarks længste tigerphyton.

Oroe_dyrepark_1

I højsæsonen kan man komme ud og køre på en savanne tur. Men den kørte lige som vi kom og var i øvrigt også udsolgt.
I stedet fik vi udleveret en lille skattejagt/opgavehæfte, som børnene syntes var ret sjovt at gå rundt og finde svar på.
Man måtte gerne gå ind til nogle af dyrene, f.eks. marsvin og gederne.

Oroe_dyrepark_2

Vi syntes, at det var et rigtig fint sted. Det var ikke kæmpe stort, men vi hyggede os.

Vi skulle selvfølgelig også på stranden, når nu vi var på en ø omgivet af vand

Oroe_strand_

Nu trængte vi til at slappe lidt af. Og det var nemt, for Orø Badestrand ligger nærmest lige ved side af Orøstrand Dyrepark.
Det er en blå flags strand, som ligger lige ved Orø Camping.

Oroe_strand_3

Stranden er virkelig børnevenlig. Den er nemlig MEGET lavvandet. Du skal gå ret langt ud, før du kommer ud og kan svømme lidt.

Læs også: Sommerland Sjælland – vores yndlings forlystelsespark

I bedste ø-stil må man gerne bruge Campingpladsens toiletter og hoppepude – hvis bare man så også købe sine is m.v. hos dem (der er nu heller ikke andre steder i nærheden at købe noget. Så det hele giver sig selv).
Det passede helt perfekt at bruge 1-2 timer med strand, hygge og hoppepude, før vi vendte snuden hjemad igen.

Det var virkelig en god dag vi havde på Orø!

Lidt gode informationer om Orø

• Her er Orøs hjemmeside, som har alle informationer om øen og aktiviteter samlet.
  • Færgernes hjemmesider er her med fartplan, priser o.s.v.:
  • Den Gode Viking
  • Orøstrand Dyrepark
    • Adressen er: Stænget 6, 4305 Orø
    • Her på deres hjemmeside er der oplysninger om åbningstider m.v. Pjecen de linker til i toppen er også ret god.
  • Orø Badestrand
    • Bare kør efter Orø Camping, så finder du stranden. Adressen er: Nørrestængevej 27, 4305 Orø

Vi var på Orø i juli 2019 og børnene var 7 og 8 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du også updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.