Kør selv sommerferie i Norge | Familie rundrejse i sydvest Norge

Sommerferie i Norge Telemarkskanalens_sluser_3

Vi har tilbragt vores sommerferie i Vestlandet, Telemark og Sørlandet i Norge.
Norge er et helt fantastisk land, med virkelig smuk natur og proppet med gode oplevelser.
Naturen er så vild her. Majestætisk og imponerende.
F.eks. så vi så mange vandfald, når vi kørte rundt, at vi til sidst nærmest ikke lagde mærke til dem.
Og vi har sejlet med 14 forskellige færger og både undervejs. For den nemmeste og bedste måde at opleve FjordNorge på, er nu engang via fjordene.

Folk er virkelig imødekommende, glade og rare. Og så gør det jo ikke noget, at det er vores nabo, så man nemt kan tage afsted i sin egen bil frem for at købe dyre flybilletter.
Det er dejlig nemt at være på kør selv rundrejse i Norge.

Lige siden vi var på efterårsferie i Norge for et par år siden, har vi snakket om, at vi ville holde en sommerferie i Norge. For vi fandt så mange ting, vi gerne ville opleve, da vi planlagde efterårsferien – men som var lukket for efteråret/vinteren.
Hver gang talen så faldt på en sommerferie i Norge, så endte vi alligevel med at vælge et noget mere sol-sikkert sted.
Men da Corona så aflyste vores andre sommerferieplaner i år, og Norge åbnede op, så tog det os ikke mange minutter at beslutte, at nu skulle det være!

Færge Hirtshal-Bergen på vej på sommerferie i Norge

Sommerferie_i_Norge_Kahyt_2

Vi startede vores norske kør selv ferie med at sejle fra Hirtshals til Bergen. Det er i stil med at sejle med Oslo færgen, hvor man sover undervejs i en kahyt. Da vi sejlede fra Hirtshals, syntes vi, at der var mange bølger. Men det mærkede vi ikke noget til da vi lå i kahytten.

Først sejler du selvfølgelig over det “kedelige” hav. Men der sover du jo. Når du så når til Stavanger, så sejler færgen mest muligt af fjordene. Det er virkelig en flot tur!
Den sejltur var ikke bare transport. Det var absolut vores første oplevelse på turen. Børnene var helt vilde med det!
Færgen lægger til i Stavanger undervejs, så du kan også vælge, kun at sejle dertil.

Bergen

Norge_Sommer_Bergen

Vi lagde ud med nogle dage i Bergen.
Det er en virkelig fin by. De har Bryggen, som en en Unesco site. Det er en fin gammel havnekaj, med farverige træhuse. Det er rigtig fint, og jeg kan godt forstå, at de er kendte for det sted.
Stemningen mindede os lidt om Nyhavn (og var dermed ikke helt så nyt for os). Til gengæld er jeg helt forelsket i beboelsesområderne med små, hvide træhuse. De er så hyggelige! Og vi boede heldigvis midt i sådan et område.

Bergen er omgivet af 7 bjerge. Et af dem hedder Fløyen. Her tog vi en bane op til toppen, og blev (selvfølgelig) mødt af en fantastisk udsigt. Men derudover var det også et paradis for børn med kæmpe legepladser, klatrebane og mulighed for at sejle i kano.

Dagen efter sejlede vi på et flot 3 timers fjordcruise, hvor vi nåede ud til et vandfald, som båden bogstaveligt talt sejlede ind i. Det var ret sjovt at prøve.
Vi badede også i det 110 år gamle Nordness Sjøbad, hvor man både kunne hoppe i fjorden, men også bade i en opvarmet pool.

Læs mere om vores dage i Bergen her: Bergen – en by fuld af gode aktiviteter for børnefamilien

Steindalsfossen

Norge_Sommer_Steindalsfossen

Nu var det tid til at tage afsted rundt i Vest og Syd Norge på vores kør selv ferie. Da vi kørte fra Bergen, gjorde vi et stop ved Steindalsfossen. Det er et vandfald på 50 meter, og det er ret imponerende.
Men det virkelig interessante ved det er, at det falder så langt ud over klippevæggen, at man har kunnet bygge en sti bagom vandfaldet. Så du kan gå ind bag vandfaldet.

Fonna Glacier

Sommerferie i Norge Fonna_Glacier

Samme dag kørte vi videre til Fonna Glacieren. Vi skulle på sommerski. Det har vi aldrig prøvet før.
Det var lidt vildt at komme kørende af bjergveje, omgivet af grønne fjelde. Kun med en smule sne fra tid til anden. Og så lå gletsjeren der pludselig, og folk gik rundt med skistøvler og ski.

Men drengene har kun været på én skiferie før, for 1,5 år siden. Så det var desværre lidt for voldsomt for dem. Det var nemlig ikke noget stort sted, så der var kun én, meget lang, T-lift. Og den grønne pist endte i et langt rødt stykke. Men de solgte gode vafler, som børnene og jeg hyggede os med.
Og Dennis var ret vild med at stå på ski der.

Odda

Vi spiste aftensmad i Odda, som er en hyggelig lille “fjord” by, som lever af, at turisterne kommer og gerne vil opleve de norske idylliske fjorde.
Vi havde overvejet meget, om vi skulle overnatte her. Men det passede bedre at køre videre til Eidfjord.

Eidfjord

Sommerferie_i_Norge_Eidfjord_2

Eidfjord er endnu mindre end Odda. Men det er den hyggeligste lille by, med 500 indbyggere. Den ligger flot ud til fjorden, og jeg kunne simpelthen ikke lade være med at tænke på filmen Frost, når jeg sad og så ud over den idylliske by. Jeg tænker, at de godt kunne have fået inspiration der.
Normalt lægger der 1-3 cruiseskibe til i Eidfjord om dagen i højsæsonen. Så vi var så heldige, at vi fik lov til at opleve dette sted “nærmest” alene.

Vi var ude og se Vøringfossen som er et imponerede stort vandfald. Og vi spiste på en meget lokal og hyggelig restaurant Tunet på Haugen.
Men de 2 største oplevelser i Eidfjord, var at sidde på vores balkon og læse i en bog med den vildeste udsigt i baggrunden.
Og at sejle med RIB båd!

Sommerferie i Norge Eidfjord

Den kunne sejle op til 40 knob (70 km/t). Så det var lidt som at være i en rutsjebane i Tivoli, når chaufføren begyndte at lege. Det var børnene vilde med.
Og samtidig fik vi forklaret om området og vi så sæler. Det var en virkelig god tur.

Læs om Eidfjord her: Eidfjord – idyllisk norsk fjord-by med sjove vandaktiviteter og vandfald

Halne Fjord

Sommerferie_i_Norge_Halne_fjord_3

Ved Halne Fjord blev vi sejlet ud til en turisthytte, hvor vi skulle overnatte. Turisthytterne ligger rundt omkring i landskabet i Norge, og bruges af vandrere til at overnatte i. Så de er meget primitive.
Vi havde dog både en gas-kogeplade i hytten, samt et lokums-skur ved siden af. Og selvom vi havde fået af vide, at vi bare kunne drikke vandet af søen, havde de endda sat en vandpost op, så vi ikke skulle ned til selve søen og hente vand. Så der var da lidt luksus over det.
Men hytten var kun på nogle få kvadratmeter. Og da det regnede og blæste det meste af tiden, mens vi var der, var vi ikke meget ude af hytten. Så det blev ikke helt den oplevelse, jeg havde håbet.

Men der var flot, når solen lige tittede frem. Landskabet lignende fuldstændigt Kangerlussuaq i Grønland, som jeg har boet i.

Rjukan

Næste overnatning var i en meget mere luksuriøs hytte i et skiområde tæt på Gaustatoppen, uden for byen Rjukan.

I Rjukan besøgte vi Norsk Industriarbeidermuseum. Det er et museum over Norges største vandkraftværk, da det blev bygget.
Her blev der produceret tungt vand under 2. verdenskrig. Og det ville Hitler bruge til atombomber.
Men det var der selvfølgelig mange, der ikke var interesseret i. Så der er også en udstilling og film om de nordmænd, der saboterede stedet flere gange. Det var ret interessant, og børnene fik også virkelig meget ud af det.

Gaustatoppen

Sommerferie i Norge Gaustatoppen_2

Næste dag tog vi op på Gaustatoppen.
Gaustatoppen er det højeste punkt i Telemarken, på 1.883 meter.
På dage med klart vejr, kan du fra toppen se 60.000 km2. Det er ca. 1,5 gang Danmarks størrelse.
Nato byggede i 1959 en bane inde i selve fjeldet, så man kan tage en bane 1 km ind i fjeldet. Så skifter man til en anden vogn, der så går – med en 39 graders hældning – op til toppen.

I dag kan man tage den bane som turist. Og det gjorde vi selvfølgelig.
Der er en vild udsigt på toppen!

Desværre havde samtlige nordmænd vist besluttet sig for at tage banen ned, samme dag som os. Så der var flere timers kø for at komme ned. Jeg tror, at mange går op og tager banen ned.
Derfor gik vi ned i stedet. Det kunne selvfølgelig sagtens lade sig gøre. Men vi havde ikke lige forberedt os på en tur over store løse sten i flere timer. Så vi havde ikke spist frokost på forhånd, men stiftede bekendtskab med de så norske chokoladebarer “Kvikk Lunsj” og den eneste taske til drikkedunke, var min lille dametaske. Stemningen faldt lidt ekstra, da vi også skulle over et stejlt stykke med sne. Men vi kom alle ned i god behold. Og var en noget anden oplevelse end at stå i kø i 3-4 timer inde i et 5 graders koldt bjerg.

Læs om Gaustatoppen her: Gaustatoppen – måske den vildeste udsigt i Norge!

Norsjø Ferieland

Sommerferie_i_Norge_Norsjø_Camping_2

Nu skal der slappes af. Så vi installerede os på campingpladsen Norsjø Ferieland.
Her havde vi godt vejr (langt det meste af tiden) og virkelig sommerferiestemning. Det var en ret stor campingplads, og der var minigolf, hoppepude, badminton, slushice og alt andet, der skulle til, for at blive i sommerferie humør.
Det blev også til et par badeture i det kolde norske vand.

Læs her om vores overnatning og sejlturen i sluserne i Telemarkskanalen: Sejltur i sluserne på den smukke Telemarkskanalen

Telemarkskanalens sluser

Sommerferie_i_Norge_Telemarkskanalens_sluser_5 (1)

Man kan sejle direkte fra Norsjø Ferieland igennem Telemarkskanalens sluser.

Det er som at være på et levende museum, i stil med at køre med damplokomotiv. For sluserne håndteres ved håndkraft.
Båden sejler ind i et kammer, og her venter man så på at vandet fylder kammeret op, mens båden hæves som i en langsom elevator.
Vi var igennem flere sluser på den tur vi tog, så vi både kunne opleve det forskibs, hvor vi kunne se arbejdet med slusen, og bag skibs, hvor vi kunne se det flotte landskab tone frem, efterhånden som vi blev løftet op.
Det var en ret sjov oplevelse.

Trollaktiv

Sommerferie_i_Norge_Trollaktiv

Nu havde vi 2 dage i Trollaktiv.
Det er et aktivitetscenter, med alverdens aktiviteter.

Første dag blev vi udstyret med våddragter, redningsveste og hjelme. Vi skulle ud på en family rafting tur. Det var ret vildt at sidde i sådan en lille gummiflåde og “falde” ned af et 3 meters vandfald. Børnene var helt vilde med det.

Næste dag lagde vi ud med at tage på en laser tag bane. Det var en ret stor bane, de havde hygget, med skjulesteder, sten man skulle over for at nå hen og skyde de andre o.s.v. Det var rigtig sjovt at prøve at blive udfordret på den måde som familie.
Senere på dagen fik Dennis og drengene en lektion i at stå på SUP boards. Det var første gang de prøvede det, og de padlede 7 km og over 2 vandfald. Det var ret sejt. Og de syntes alle, at det havde været en super god oplevelse.

Trollaktiv er et sjovt sted, fordi det har sådan en afslappet stemning ala et backpacker hostel. Vi kunne nemt have brugt flere dage her, og prøvet flere aktiviteter. Men de vidste også godt, hvad de skulle have for tingene. Så derfor havde vi prioriteret disse 3 aktiviteter.

Dyreparken og Kaptajn Sabeltand i Kristiansand

Sommerferie i Norge Kaptain Sabeltann (1)

Og vi skulle også lige nå ét sidste – men meget vigtigt – sted på vores familieferie i Norge.
Vi skulle til Dyreparken i Kristiansand.
Her var vi nemlig også på vores efterårstur til Norge. Og vi elskede det!
Især pirat-delen. Så denne gang skulle vi igen bo på sørøverhotellet Abra Havn, som er bygget op som en hel sørøver by, med et piratskib som legeplads og sørøvere, der kommer og underholder om aftenenen.

Hele sørøver-delen i Dyreparken er bygget op omkring figuren Kaptajn Sabeltand, som startede som en teaterforestilling i Dyreparken, men som i dag er lavet som film og stadig er virkelig populær i Norge.
Men det mærkelige var, at da vi var der i en efterårsferie, var Kaptajn Sabeltand der ikke. Det var kun alle de andre sørøvere, der var der. Hovedpersonen er der kun i højsæsonen.

Læs her om Vores første tur i Dyreparken

Så nu skulle vi møde ham! Og det kom vi også til – flere gange.
Dyreparken har fortsat en forestilling hver sommer med Kaptajn Sabeltand om aftenen. Så den måtte vi selvfølgelig også se, når nu vi var der, på det tidspunkt, hvor den rent faktisk spillede.
Vi var også rundt i Dyreparken og se nogle af deres dyr. Og vi var i Kardemommeby (som også er der) og se en lille forestilling.
Men det bedste var stadig at være i Abra Havn, sørøver hotellet.
Og at sejle med Den Sorte Dame, Kaptajn sabeltands skib. Det gjorde vi som det allersidste, før vi skulle slutte vores ferie.

Det var den helt rigtige afslutning for os på en dejlige kør selv sommerferie i Norge!

Eller afslutningen var jo egentlig en færgetur fra Kristiansand til Hirtshals og en køretur hjem til Sjælland. Men på færgen blev nogle af os så søsyge, at den tur vil vi helst glemme.

Vi havde virkelig en god sommerferie i Norge! Men der er 2 ting, jeg også lige bliver nødt til at nævne;
Det første er priserne. Norge er kendt for at være dyr…Og det er vi helt enige i!
Jeg vil skyde på, at ferien har kostet omkring det samme, som vores tur til Sri Lanka eller Cuba. Men på en eller anden måde, så føles det bare værre hele tiden at gå og betale for en dyr is eller en dyr tur med en færge.
Jeg føler i hvert fald, at det er nemmere at købe nogle flybilletter, der koster meget af feriebudgettet, og så når jeg når frem til destinationen, så koster tingene nærmest ingenting.
Heldigvis var vi jo i vores egen bil. Så vi havde taget masser af mad med hjemmefra. Så behøvede vi ikke spise alle måltider ude.

Den anden ting, jeg bliver nødt til at kommentere på er vejret.
For da vi kom hjem fra Norge, var vi helt høje på alle de gode oplevelser. Men vi følte ikke, at vi havde haft sommerferie. Der havde været en del regnvejrsdage. Vi havde også dage med sol. Men det var kun 1-2 dage, at det var så varmt, at vi fandt shorts’ne frem.
Den danske sommer i 2020 var jo også ualmindelig dårlig. Så om det har været det samme, der var tilfældet i Norge, skal jeg ikke kunne sige. Eller om det altid er sådan i Vestnorge. Bergen er jo i hvert fald kendt for meget regn.

Næste gang vi skal til Norge – for det skal vi helt sikkert, der er simpelthen for dejligt til, ikke at komme igen – bliver det ikke en sommerferie, men i maj/september, hvor man ligesom bedre kan holde ud, at det ikke er skinnende solskin.
Til gengæld må jeg sige, at når vi lavede vandaktiviteter, var vandet rigeligt koldt. Så det var nok alligevel meget godt, at det var i juli 😉

Vi var på sommerferie i Norge i juli 2020 og børnene var 8 og 9 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Pinterest. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.