Nationalpark Skjoldungernes Land – en lækker naturperle

Nationalpark_Skjoldungernes_Land_1

Vi havde egentlig ikke rigtig tænkt på at besøge Nationalpark Skjoldungernes Land. Men da der begyndte at blive lidt for tætpakket med mennesker i Københavnsområdet i denne Corona-tid, så vi søgte mod en skov lidt længere væk. Og der endte vi i Boserup Skov, som er en del af Nationalpark Skjoldungernes Land i Midtsjælland ved Lejre og Roskilde.
Og vi blev straks meget glade for nationalparken.

Vi har mange gange kørt forbi skiltet ude ved motorvejen, der viser til Nationalpark Skjoldungernes Land. Og jeg har hver gang tænkt “gad vide hvad der mon er af interessante ting derinde?” Men jeg er aldrig rigtig kommet videre med den tanke. Nu fik Corona så hjulpet mig på vej.

Nationalpark Skjoldungernes Land kan faktisk meget. Her er skov, strand, naturlegepladser, en trækfærge, Gl. Lejre hvor vikingerne i sin tid holdt til, Lejre Museum og meget andet.

Men vi havde overhovedet ikke undersøgt noget, før vi tog derhen. Vi ville “bare” en tur i skoven. Så vi valgte at køre mod Boserup Skov, som er en del af Nationalpark Skjoldungernes Land.

Nationalpark_Skjoldungernes_Land_2

Vi blev først mødt af træer, der var oplagte at klatre i. Så var glæden allerede vakt hos børnene.
Længere inde i skoven var der Boserupgaard Naturcenter, med tilhørende legeplads. Men vi gik udenom og fandt i stedet en stor træstamme, hvor forældrene kunne sidde og nyde den spæde forårssol, mens børnene legede rundt i skoven. Det er så fantastisk at opleve, hvordan børnene nærmest ikke kan lade være med at lege, når de kommer ud i en skov.

Efter legen og en snack gik vi videre mod “Lerskrænten”, som er en skrænt ned mod Kattinge Vig i Roskilde Fjord.
Vi blev straks forelskede i området. En strand lige i udkanten af en skov. Her skal vi helt klart tilbage til sommer. Så kan ungerne og Dennis bade, mens jeg kan sidde i skyggen af skoven. Det sted er som skabt til vores familie.
Og der var så fint!

Læs også: Højt oppe i Skovtårnet med udsigt ud over den smukkeste efterårsskov

Jeg har senere læst, at der skulle være en rigtig smuk rute langs med “Lerskrænten”.
Men vi var ved at være klar til at drage hjemad.
På vej ud af skoven, løb der pludselig et rådyr hen over stien foran os.

Jeg må sige, at vi virkelig blev glade for nationalpark, og det er bestemt ikke sidste gang, at vi har været der.
Og da jeg nu sidder og læser om Nationalpark Skjoldungernes Land, opdager jeg flere og flere ting, som jeg tænker kunne være sjove at opleve.
Så det er bare om at komme afsted igen.

Der er masser af informationer på deres hjemmeside.

Vi var i Nationalpark Skjoldungernes Land i marts 2020 og børnene var 7 og 9 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Pinterest. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.