Kroatien roadtrip med idyliske øer, flotte middelalderbyer & skønne strande

Vi har haft en helt fantastisk sommerferie i Kroatien.
Faktisk har vi flere gange spurgt os selv efter at vi kom hjem, hvorfor vi ikke har været i Kroatien før?
Kroatien ligger kun 2,5 times flyvning fra DK og der er billigt.
De har de flotteste strande.
Der er uendeligt mange idylliske øer med små fiskerlejer og skøn natur.
De har charmerende, velholdte middelalderbyer.
De har flotte vandfald og mange forskelligartet smukke nationalparker.
Vi blev mødt af søde, dejlige mennesker. Folk, der har budt os velkomne. Og da vi var så heldige, at Kroatien kom langt i VM, har vi haft nogle underholdende timer sammen med kroater, mens vi så kampene privat sammen med dem.
Vi kunne blive ved med at nævne ting, man skal opleve i Kroatien. Men her vil vi gerne give dig en hurtig gennemgang af vores ferie. Så kommer der mere uddybende indlæg om stederne senere hen.

Vores rute var helt kort: 1 nat i Risnjak National Park, 2 nætter ved Plitvice vandfaldene, 2 nætter på Vis, 1 nat ved Cetina floden i Omis, 2 nætter på et agroturismo i Neum i Bosnien, 2 nætter i Cavtat (som vi brugte som udgangspunkt til at køre andre steder hen), 1 nat ved Kotor i Montenegro, 2 nætter ved Dubrovnik, 3 nætter på Brac, 1 nat i Lozovac, 3 nætter i Rovinj.

Ja, vi kom til at have lidt meget fart på, på denne ferie. Men der var så mange gode ting at vælge imellem at det var svært at begrænse sig. Og vi har selvfølgelig stadig haft tid til pool-leg og strandture. Det skal der være tid til på en sommerferie!

På udkig efter bjørne i Risnjak National Park

Drengene og jeg landede i Zagreb. Her holdt Dennis og ventede på os. Han kunne holde ferie før mig, og havde derfor været så sød at køre bilen helt alene til Kroatien, mens vi andre kunne nøjes med en flyvetur på 2,5 time.

Men vi skulle ikke være i Zagreb. Vi kørte med det samme til Risnjak National Park.
Da vi ankom der, mødtes vi med en ranger, der så kørte os 45 min hen til en hytte inde i nationalparken. Her tilbragte vi natten – mutters alene. Vi kom for at prøve at se bjørne, som der skulle være en del af i området. Men jeg må bare sige, at det der med at være helt stille, så de sky bjørne kom frem, det var lidt svært for vores drenge på 6 og 7 år. Så vi så ikke nogen dyr – overhovedet.
Men der var virkelig fint. Og det var en dejlig afstressende måde at starte ferien på. Når man kom fra den hektiske hverdag og så pludselig befinde sig i en meget minimalistisk hytte midt i en fin dal i en skov.

Du kan læse mere her: En nat helt alene i Risjnak nationalpark, på udkig efter bjørne

Plitvice vandfaldene

Kroatien_Plitvice

Plitvice vandfaldene er Kroatiens største, naturlige turistattraktion. Og det kan vi godt forstå! For hvor de flotte.
Der er “det store vandfald”, som i sig selv er rigtig flot. Men overalt hvor du færdes, bliver du mødt af andre store og små vandfald. Det er helt utroligt, så mange vandfald der er.
Og der hvor der ikke er vandfald, er der de klareste, “grønne” søer. Vi gik rundt i flere timer, og blev ved med at blive mødt af nye smukke steder rundt om det næste hjørne.

Du kan læse om vores tur til Plitvice her: Plitvice vandfaldene – en flot og imponerende oplevelse

Øen Vis

Kroatien_Vis

Vis viste sig at være en sand perle! Vi blev dybt forelskede i den ø.
Øen har det hele; hyggelige gamle byer, idylliske små fiskerlejer, flotte, flotte strande og masser af historie.

Vis var i Jugoslavien-tiden en lukket ø for omverdenen, fordi militæret brugte den. Først da Jugoslavien blev opløst, blev øen åbnet. Derfor er øen ikke lige så langt i at blive “turistet”, som mange af naboøerne.
Vi siger ikke, at turisterne ikke er der, for det er de. Men der er stadig plads til, at byerne har beholdt deres charme, og man kan gå rundt, uden at skulle gå i gåsegang sammen med andre turister.

Der er utallige strande på Vis. Én af dem er blevet kåret til Europas smukkeste. Og den ligger også virkelig idyllisk inde i en åben “grotte”, hvor bådene kun lige kan sejle ind.
Vi var også på en meget børnevenlig sandstrand. Sandstrande ser man ellers ikke ret ofte i Kroatien.

Militæret havde gravet en masse tunneler, som man kan komme på guidet ture i. Det prøvede vi, og det var altså lidt sjovt at mærke den del af historiens vingesus.

Vis var bestemt en af vores bedste oplevelser på vores rundrejse i Kroatien.

Læs om Vis her: Vis – vores favorit ø i Kroatien m. smukke strande, historie & små fiskerbyer

Vandmøllen i Omis

Ved Omis by løber den idyllisk flod Cetina.
Vi valgte at bo ude ved en nedlagt vandmølle, der selvfølgelig ligger ned til floden.

Det er sådan et sted, som bare emmer af hygge. Der var legepladser og store skakspil til børnene. Vi var ude og ro i kano. Og bade i floden. Og der ligger en stor restaurant, som vel nærmest må betegnes som en slags biergarten. I det hele taget nød vi bare at slentre rundt her. Der er sådan et sted, hvor der er “højt til loftet” og afslappet.

Samtidig er møllen kendt for at bage brød og lave mad på traditionel kroatisk vis, og turisterne kommer dertil fra Omis by, enten via en bådtur ned af floden eller med et turisttog. Der er også riverrafting i området.

Læs om vores kanotur og meget andet her: Omis: På kanotur på Cetina floden og hygge ved den gamle mølle

Agroturismo i Neum i Bosnien

Vi tilbragte et par dage dejlige på en gård ud for Neum. Der var en lækker pool og fra poolen kiggede man over på dyreområdet med æsler, kaniner og gæs. Børnene elskede det.

Ejeren hyggede virkelig om os med hjemmelavet mad, som blev lavet af det, han groede på hans lille gård. Det var simpel mad, men meget smagfuldt.

Vi var der, da Kroatien skulle spille semifinale, så der blev sat en skærm frem i spiseområdet, og vennerne komme fra nær og fjern for at se kampen. Det var en fest at være med til.

Egentlig havde vi ikke planer om at skulle bo i Bosnien. Men dette agroturismo lå på vores vej. Og da vi først havde læst om det, måtte vi dertil. Så var det bare et tilfælde, at det lå i Bosnien.

Her kan du læse en nærmere beskrivelse af vores ophold hos Agrotourism Matusko, samt lidt om byen/stranden ved Neum: Agrotourism Matusko i Neum m pool, æsler og fantastisk hjemmelavet mad

Saltproduktion og gåtur på bymuren i Ston

Kroatien_Ston

Ston er en virkelig fin by, der trods en lille størrelse har noget at byde på.

Her så vi hvordan de producerer salt, ved at have store bassiner med saltvand, hvor vandet så fordamper fra. Det var sjovt for børnene at se, hvordan det salt de putter på æggene, bliver fremstillet.

Men der var også en virkelig fin bymur på 5,5 km, som vi var oppe på. Man kan gå fra Ston til nabobyen Mali Ston via denne bymur. Vi gik dog ikke hele turen.
Via billetten til bymuren kunne man også komme ind i byens fort. Fortet så nu meget nybygget ud. Men lige bagved var de ved at lave udgravninger af et originale. Og fortet har en god udsigt over salt bassinerne, så det var en god kombination også at se dem heroppefra.

Du kan læse om vores dag i Ston her: I Ston kan du se hvordan salt bliver produceret samt en lang, flot bymur

Elafiti-øen Kolocep

Kroatien_Dubrovnik

Kolocep er en anden ø, der virkelig vandt vores hjerter. Det er en lille ø, der ligger ud fra Dubrovnik. Faktisk er den så lille, at den er bilfri. Den er en del af Elafiti øerne.

Vi fandt en taxibåd, der sejlede os ud til den ene side af øen. Her var der strand, og en lille hyggelig restaurant, som vi spiste ved. Derefter gik vi over øen til den anden side af øen. Undervejs så vi de små byer, der er på øen. F.eks. så vi de små kirker, som er så små, at der kun er 4 bænke i kirken. Og der kan sidde 2-3 personer på bænken. Udenfor indgangsdøren hang der en lang snor. Den var forbundet til kirkens klokke. Så ville man ringe med klokken, skulle man bare trække i snoren. Det stod der dog, at man ikke måtte.

Ved den anden by vi kom frem til, tog vi en dukkert. For her var selvfølgelig også en dejlig strand. Her lå faktisk også et hotel med pool lige ned til stranden. Og vi snakkede om, at kommer vi tilbage, vil vi hellere bo her end i selve Dubrovnik. Det tager nemlig kun 30 min at tage færgen ind til Dubrovnik. Så kan man løbe rundt sammen med alle de andre turister i Dubrovnik og kigge på turistattraktioner. Og så tage ud og slappe af på Kolocep bagefter.

Vandland i Trebinje

I år havde vi en lidt anderledes ferie, for Dennis blev nødt til at flyve hjem til en fest. Så børnene og jeg havde en weekend alene. Den første dag fik de lov til at vælge, om vi skulle blive hjemme og slappe af, eller om vi skulle tage i vandland…gæt hvad de valgte 🙂

Kroatien har så meget kystlinje med lækre strande, så de har ikke mange vandlande. Eller jeg kunne i hvert fald ikke finde dem. Så vi måtte en tur væk fra kysten til Bosnien, for at finde “Grad Sunca – Aqua & Dino Park”. Her havde vi en sjov dag.

Kotor middelalderby og bugt

Børnene og jeg tog også et døgn i Montenegro, for jeg havde hørt så meget godt om, hvor fin og hyggelig Kotor by er. Og alt hvad jeg havde hørt, er rigtigt.
Kotor er den hyggeligste middelalderby med en labyrint af små gader.

Det er selvfølgelig ikke det mest børnevenlige at rende rundt i en by i bagende varme. Så vi tog også ud og sejlede en tur i Kotor bugt, som også er virkelig smuk, omgivet af høje majestætiske bjerge og med små hyggelige byer og strande drysset rundt omkring.

Dubrovnik: En exceptionel bymur og skønne udsigter

Kroatien_Dubrovnik

Dennis var nu kommet tilbage på ferien. Og med sig havde han Cecillie, farmor og Dennis’ bror med familie.
Og vi skulle da se Dubrovnik. Vi røg op og gik en tur rundt om byen på den flotte bymur. Bymuren er virkelig flot, og det er fascinerende at kunne gå hele vejen rundt om en “by”.  Vi har ikke før været på en hel bymur.

Jeg tog også en tur op for at tage kabelbanen op. Når man er kommet op med den, har man en helt fantastisk udsigt ud over det flotte blå hav med skønne grønne øer drysset rundt. Men vigtigst af alt kan man se Dubrovniks gamle by og bymur oppefra. Deroppefra kunne man virkelig få en fornemmelse af, hvordan bymuren omkranser byen. På en helt anden måde, end da vi gik på bymuren.

Men når alle de rosende ord så er sagt, så må vi også sige, at Dubrovnik er ved at drukne i sin egen succes. Det er helt forståeligt, at der kommer mange turister, for det er en fin middelalderby. Men der er så mange turister, at byen næsten ikke kan rumme det. Det ødelægger altså noget af oplevelsen.

Split, en virkelig hyggelig middelalderby

Split har det vi savnede i Dubrovnik – nemlig plads. Split er også en virkelig hyggelig middelalderby, med masser af små gader, som man kan slentre rundt i, mens man farer lidt vild. Men der er ikke lige så mange turister, som der er i Dubrovnik.

Herfra kan man også sejle ud til mange forskellige øer. Hvilket var grunden til, at vi var forbi Split. Fordi vi skulle sejle til Vis og Brac. Derfor har vi desværre kun nået en nyde byen for en stund, mens vi spiste frokost nede ved den hyggelige havnepromenade og gik en tur rundt i den gamle by.

Men når vi en dag kommer tilbage til Kroatien, tror jeg helt sikkert, at det bliver Split vi vil besøge igen.

Strandene i Bol på øen Brac

Nu var der dømt badeferie!

Vi tog ud på øen Brac, hvor vi boede i byen Bol. Bol er en rigtig ferieby med masser af små turist butikker, restauranter og en lang strandpromenade. Men det er samtidig en idyllisk gammel by med sten huse bygget op af stejle klipper og med en hyggelig lille havn.

I Bol er en af Kroatiens mest kendte strande Zlatni Rat, også kendt som Det Gyldne Horn. Som navnet siger, består stranden af en 500 meter lang tange ud i vandet. Tangen ændrer sig hele tiden efter vinden og vandet.

På denne strand er der alt hvad en turist kan ønske sig af vandaktiviteter, så vi havde en herlig dag her. Vi tog også lige en dag på en mere børnevenlig strand lidt længere nede af kysten. For der er strande til alle i Bol.

Krka vandfaldene, som man kan bade i

En times kørsel fra Split ligger Krka vandfaldene. Det er en hyggelig nationalpark, med mange mindre vandfald. Og søerne har det klareste vand, så du kan se store stimer af fisk komme svømmende. Du går rundt på stier i skovbevoksning, mens du hele tiden mødes af mindre vandfald. Træerne gør det virkelig stemningsfuldt at gå rundt derinde.

Sidst på turen ankommer du til det store vandfald. Det er flot og overvældende. Og her må du bade i søen foran vandfaldet.

Istrien og de store campingpladser

Nu var vores ferie ved at lakke mod enden. Så vi kørte op til det nordlige Kroatien og havde de sidste par overnatninger der, før vi startede den lange køretur hjem.

Som altid vil vi gerne afslutte en oplevelsesrig ferie med et par dages badeferie. Så vi havde indlogeret os i et mobilehome på en campingplads. For på campingpladser ved man, at der er alt til en børne-badeferie. Sådanne campingpladser er der en del af i Istrien området. Vi var endt på den største campingplads, vi har været på indtil nu. Men så havde den til gengæld også alt; om du var til pool, sprøjte/plaske område, strand eller nudist område…

Rovijn, endnu en middelalderby bygget op af en klippe

Den ene aften kørte vi til Rovinj og spiste aftensmad. Det er utroligt, at vi ikke er blevet træt af middelalderbyer. Men der er altså en hyggelig stemning over dem.

Denne by var en smule mere slidt, end vi ellers har set. Men det var stadig meget hyggeligt at slentre rundt på shoppinggaden, og bagefter gå ned på havnen, der var fyldt med restauranter og isboder.
Når du går lidt væk fra den gamle by, kan du se, at byen er bygget op af en klippe, med en kirke på toppen. Det er så fint.

Colosseum i Pula

Da vi planlagde ferien blev vi lidt overraskede over at finde ud af, at der ligger et colosseum i Pula. Men det har selvfølgelig været under romersk styre tilbage i tiden.

Colosseum’et er lidt mindre end det i Rom. Men det er bedre vedligeholdt end det i Rom. Så det måtte vi jo opleve. Børnene glædede sig især, for de er vilde med Asterix, og han kæmper jo nogle gange i Colosseum.

I dag bruges dette colosseum til koncerter og lignende. Om sommeren arrangerer de også gladiator “kampe”. Desværre var der ikke nogen, på de dage, hvor vi var der. Men det var en oplevelse at se det alligevel.

Men nu var vi også mættede af oplevelser. Så var det jo godt, at vi havde en lang køretur hjem til at sidde og tænke over og snakke om alle de dejlige oplevelser.

Ud af alle disse mange gode ting, vi har oplevet, bliver vi også nødt til at fortælle, at der er også andre turister end os, der har opdaget Kroatien. Nogle steder var der så mange turister, at det faktisk ødelagde oplevelsen lidt. Men på trods af det, så er vi stadig vilde med Kroatien. For der er mange flere steder, der er gode oplevelser end dårlige. Som vi også håber, at du har kunnet læse ud af dette indlæg. Vi skal selvfølgelig nok skrive meget mere om det snart.

Vi var i Kroatien i juli 2018.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.