Vores paradis bounty strand i Trincomalee, som vi kun delte med fiskere

Trincomalee er vores perle i Sri Lanka. Ja, jeg vil næsten ikke fortælle om den, for når man har fundet noget unikt, skal man jo ikke fortælle for meget om det, så det bliver overrendt af turister… Men hvis du ikke fortæller ret mange om det, så skal du bare høre om en bounty strand så lækker. Og nærmest uden andre turister.

Dutch Bay i Trincomalee på Sri Lanka er fantastisk!
Det er der bare ikke ret mange andre turister, der har opdaget. Vi var der i juli måned, som er højsæson for den side af øen, da de ikke har monsum på den tid af året. På trods af højsæsonen så vi kun 2-3 andre turister om dagen.

Vi havde rejst rundt på Sri Lanka i 12 dage og var nu klar til at slappe af og fordøje alle de gode, sjove og anderledes indtryk, vi havde fået. Og her i Trincomalee blev vi mødt af de perfekte rammer til at slappe af.

Langt de fleste turister tager til nabobyen Nivela, som også er en badeby. Men vi endte med at vælge Trincomalee, fordi vi gerne ville bo i et hus frem for på et hotel. Vi boede i det område, der hedder Dutch Bay.

View to bounty beach in Trincomalee
Det er lige før, at det bliver sjovt at vaske op, når man har sådan en udsigt. Men det behøvede vi nu ikke, for der var endda en hushjælp tilknyttet denne Airbnb bolig.

Der var ét hotel ned til stranden. Men vi aldrig så nogle turister på hotellet. Og så var der ét B&B – Dyke Rest (Reklamelink) – som havde nogle få turister. Dyke rest lavede nogle barbeques på stranden, der så rigtig hyggelige ud. Men vi fik aldrig taget os sammen til at være med til én.

Ellers var der bare os, vores værtspar, som boede i nabohuset – og alle de lokale fiskere.

De lokale fiskere fiskede lige ud for vores hus hver morgen

Fishermen at Sri Lanka bounty beach in Trincomalee

Fiskerne tog ud fra stranden tidligt om morgenen. Og om eftermiddagen kunne vi så se dem komme ind igen, hvor de hev deres store net og ordne deres både. Det var spændende at sidde at følge med i. Tænk at sidde i en liggestol ud for en bounty strand, mens man oplever lokal kultur. Så bliver det da ikke meget bedre. Vi syntes, at det var så dejligt at være i en lokal stemning frem for på en strand fyldt med parasoller og liggestole.

Og stranden var virkelig en bounty strand, som man forestiller sig dem! Vandet havde det flotteste turkisblå vand. Og det havde den helt rigtig temperatur. Så man kunne bare ligge derude i timevis. Om morgenen kunne børnene dårligt nok nå at spise morgenmad, før de ville ud og bade i det Indiske ocean og bygge sandslotte.

Vores paradisiske overnatning

Som sagt var der ikke ret mange overnatningssteder ved Dutch Bay. Men vi havde fundet et hus gennem Airbnb. Det var lidt dyrere end vi normalt vil bruge, men havde både pool og køkken, som vi gerne vil have. Og det skulle vise sige at være et paradis! Det var absolut alle pengene værd. Du kan se det her: Villa 238 – Dutch Bay Trincomalee

Foran huset, var der bygget et ekstra værelse (det man ser i billedet). Her var der en balkon med den dejligste udsigt. Det var nærmest terapi at sidde deroppe om aftenen og lytte til bølgerne. Om dagen opholdt vi os mest på liggestolene, der ser i forgrunden 🙂

Når man rejser rundt på Sri Lanka, vænner man sig til, at der altid er noget på hotellet, der ikke virker. Og i Sri Lanka er der bare mange ting, der er en smule anderledes end hvad vi er vant til. F.eks. skal man selv huske at have toiletpapir med sig, hvis man ikke mestrer brugen af håndbrusere ved et toilet. Og det er som regel den gammeldags godt brugte håndsæbe, der ligger på offentlige toiletter, frem for flydende sæbe. Alt sammen små ting, som gør det sjovt at rejse i et andet land.

Læs også: Hvad skal man pakke til Sri Lanka?

Men når man så har rejst i 12 dage, og er helt fyldt op af indtryk og nu bare vil hygge sig på stranden, mens man fordøjer indtryk. Så er det helt fantastisk at komme til et hus, der er nyistandsat af en brite og en amerikaner.
De så Sri Lankas skønhed og viste den bedst muligt i huset. Og samtidig havde de tilføjet vestlige bekvemmeligheder som internet, der virker godt, en vandkøler til drikkevand, toiletpapir og varmt vand i bruseren. Der var dømt ren nydelse!

Trincomalees lokale strand med hjorte gående i vandkanten

Vi opholdt os mest i vores egen lille oase, hvor der både var pool (godt nok den mindste, vi nogensinde har set) og kun 30 meter til vores bounty strand.
Men når vi vovede os ud fra vores bopæl, skulle vi ikke gå mange meter ned af stranden, så var vi i en hel anden verden. Her badede de lokale, og der var liv og glade dage.

Men det mærkelige ved stranden var, at der gik hjorte rundt på stranden! Med store flotte gevirer. Det har vi lige godt aldrig set på en strand før…
Vi har læst os til, at det skulle være fordi nogle engelske soldater havde taget dem med sig i tidernes morgen, som ”kæledyr”. De er i dag så tamme, at man ser dem tigge mad som hunde kunne gøre det. Vi gik nu bare i en stor bue uden om dem.

Isboden var i en tuk tuk

Der hvor bugten sluttede, kunne man gå op på vejen. Her var der tuk tuk’er, der solgte is. En dag kom der 3 friske drenge forbi og spurgte for sjov, om de måtte få en is. Man kunne se, at de ikke regnede med noget. Men Dennis gav dem is. De kostede jo kun 2,5 kr. stk. Og drengene skulle da have point for at være så friske. Der var intet tiggeri over det. For de var tydeligvis ikke vant til turister. De virkede blot som friske, glade drenge.

Fort Frederick, et hinduistisk tempel og blåhvaler, som vi ikke så

Efter stranden lå der et ”Fort Frederick”.
For enden af fortet, ligger der et hinduistisk tempel og det skulle være det eneste udsigtspunkt på land i verden, hvorfra man kan være heldig at se blåhvaler. Men så skal man vist have en kikkert med.

Fort Frederick er i dag en militær base. Men fordi der ligger templet efter fortet, går der en vej igennem basen, hvor offentligheden gerne må gå. Vi nåede nu kun halvvejs til udkigspunktet. Så stod vi foran en laaaang bakke. Alle var trætte, børnene skulle tisse, og vi kunne høre bounty stranden kalde på os. Så vi vendte om.
Nede ved strandpromenaden gik der nu både køer og hjorte rundt. Det er en anderledes strandtur man tager sig der, end på Bellevue hjemme i Danmark.

Læs også: Planlægning af en familie rundrejse på Sri Lanka

I øvrigt kan man i sommermånederne også sejle ud fra Trincomalee for at se blåhvlaer og delfiner. Men da vores chauffør undersøgte det, var der ikke set blåhvaler i den periode vi var der. Så vi syntes ikke, at det var værd at stå op kl. 4.30 om morgenen  for at gøre et forsøg.

Nabo-strandbyen Nivela med endnu en bounty strand

Vi havde heldigvis 4 overnatninger i Trincomalee, så vi kunne også overskue at se lidt, selvom vi mest bare badede og slappede af. En dag tog vores chauffør os så med til Nivela. Det var nabobyen, som de fleste turister tager til på denne tid af året, hvis de vil bade. Desværre var det lidt overskyet den dag. Men stadig dejlig behagelig temperatur til at bade.

På vej ned til stranden, var der et marked med turistboder, så vi tænkte, at nu ville vi blive mødt af Hr. og Fru Danmark. Men det viste sig at være lokale, der brugte stranden. Vi så ikke mange udenlandske turister. Det er dejligt, at der ikke er ret turistet i dette land. På trods af, at man står ved en virkelig lækker strand!

Vores chauffør gik med ned til stranden, og blev siddende ved vores ting. Vi har ingen kriminalitet oplevet. Men det var nu alligevel meget rart, at han holdt øje med vores ting. Det er måske at friste lidt over evne, bare at lade sine ting ligge fremme på en så offentlig strand.

Der var lidt høje bølger den dag, så det blev hurtigt for meget for Mikkel på 4 år, så han og jeg satte os og byggede sandslotte i stedet.

Fra standen kunne man tage på en bådtur til Pigeon Island National. Det er en lille ø, men tilhørende koraller, som man kan snorkle ved. Det skulle være rigtig flot. Men vi havde ikke lyst til flere oplevelser lige nu, så den tur kastede vi os ikke ud på.

Lokal restaurant med en tuk tuk parkeret midt i lokalet

Efter at vi havde badet, kørte vores chauffør os hen for at få frokost. Vi stoppede ved en lille lokal restaurant. Det var helt sikker mand og kone, der havde den. Da vi havde afgivet vores bestilling, trissede konen afsted for at handle. Og 5-10 min efter kom hun tilbage med en indkøbspose. Efter at vi havde ventet et stykke tid og de havde serveret farmors ret, kom manden ud og sagde, at de alligevel ikke havde spaghetti kødsauce. Så har de nok ikke haft de rigtige ingredienser i butikken.

Vi oplevede ret tit, at de kun lavede én ret af gangen. Eller højst de retter, der ligner hinanden. Så man skal ikke gøre som i Danmark, hvor man pænt venter med at spise til alle har fået serveret. For så er der nogen, der får kold mad.

Inde bagerst i restauranten, mellem bordene, holdt der i øvrigt en tuk tuk parkeret. Der var jo lige plads…

Vi nød Trincomalee i fulde drag. Det var lige præcis det, vi havde brug for, på det helt rette tidspunkt.

Vi kom fra Anuradhapuraya til Trincomalee, og vi tog derfra til Negombo, hvorfra vi skulle flyve hjem fra vores rundrejse i Sri Lanka

Vi var i Trincomalee i juli 2016.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

Join the Conversation

2 Comments

1. Hej Henriette – jeg er fuldstændig vild med det sted. Kommer jeg en dag til Sri Lanka vi jeg helt sikkert kontakte det her AirBnB sted på Dutch Bay. Det er helt unikt og med fiskerne om morgenen. Er der nogle steder man kan snorke, fordi vi kan rigtig godt lide at gøre det på vores ferier ved vandet?

De bedste hilsner
    Bettina

1. Hej Bettina,
      Mange tak for dit svar 🙂
      Ja, vi var virkelig også vilde med det. Der skal du helt sikkert tage hen, hvis du kommer på de kanter!!!
      Jeg ved faktisk ikke, om der er snorkle-steder lige der. Det var ikke lige noget, vi kiggede efter den gang. Men der er helt sikkert lidt derfra ud for Nivela (se nederst i denne artikel).