En weekend på Fyn i børnenes tegn

En fredag eftermiddag i det begyndende efterår kørte vi mod Fyn. I ugen op til, havde jeg læst H.C. Andersen historier for børnene, så de var tæt på hjernevasket. Så vi var helt klar til en sjov weekend.

Bøsøre Strand Feriepark

20160930_181221

Første nat overnattede vi på Bøsøre Strand Feriepark. Vi havde egentlig bare valgt stedet ud fra, at det havde en god pris. Og så fordi der var et vandland! Vi landede kl. 17, og spiste en hurtig rugbrødsmad, og så var det ellers i vandet.
Det er så fint deres indendørs badeland. Det er selvfølgelig ikke Lalandia størrelse. Men det har hvad man skal bruge, for at have det sjovt. Og da det var sidst på sæsonen, så skulle vi kun dele det med 2 andre familier. Det var designet rundt om nogle H.C. Andersen figurer, som man kunne lege med. Deres udendørs vandland så også lækkert ud. Men det var lukket for vinteren.

Efter badeturen gik vi hjem i vores H.C. Andersen hytte – vi var jo kommet til Fyn, så nu er alt vist noget med H.C. Andersen. Vi boede i en af deres mindste hytter. Og den var lige lille nok. Havde drengene være så store, at de kunne sove på hemsen, var det gået fint. Men de fik soveværelset, og så delte Dennis og jeg sovesofaen. Og der var nu ikke meget plads.
Til gengæld var det rigtig hyggeligt at være i hytten. Vi havde taget noget kødsauce med hjemmefra, for vi kunne godt regne ud, at med 2 fredags-trætte drenge, der også har været i vandland, så skulle vi ikke på restaurant. De elskede til gengæld, at de nu fik lov til at sidde og spise aftensmad, mens de så Disney sjov.

20160930_190446

Hvis man, som os, godt kan se fordelen ved at bo i en hytte med eget køkken, på en campingplads med masser af vandaktiviteter og legepladser, så tror jeg at Bøsøre Strand Feriepark er et rigtig godt sted at holde sommerferie. Jeg har tidligere skrevet et indlæg om at holde ferie sådanne steder, som et godt udgangspunkt til sightseeing: Storbyferier med små børn.

Vi nåede ikke rundt og se alle de mange aktiviteter de skriver om i deres brochure, men vi så et fint lille tog holde, og der var proppet med forskellige aktiviteter oppe ved hovedbygningen. Vi var på nogle af legepladserne. Den ene var en fin H.C. Andersen legeplads, som ikke bare var bygget op over de sædvanlige standard legepladser. Du kan læse om nogle af alle aktiviterne her: Bøsøre Strand Feriepark. Noget andet, jeg rigtig godt kunne lide ved at være der, var at de har gjort noget ud af stedet. De har ikke bare brugt de billigst udseende materialer, men pyntet murer, dørkarme o.s.v., hvilket giver en hyggelig stemning, når man er der.

Egeskov slot

20161001_111953

Næste morgen kørte vi til Egeskov slot. Der brugte vi hele dagen, og vi havde det virkelig sjovt med at være der. Der var så mange ting at lave, at jeg har beskrevet det i dette separate blogindlæg: Egeskov.

City Hotel Odense og Møntergården

Vi skulle overnatte i Odense på City Hotel. Og det skulle vise sig, at vi havde fundet et rigtig godt sted, som virkelig lå centralt. Vi havde valgt stedet, fordi vi havde en Smartbox, der kunne bruges her. Og fordi de har lejligheder. Vi kan altså bedre lide at bo i lejligheder end på små hotelværelser.

Vores lejlighed lå midt i det historiske centrum på Nedergade. Mange af husene omkring os var af ældre dato. Når vi kiggede ud af vinduet til den ene side, var der den fineste gamle bindingsværk bygning. Da jeg fik kigget lidt nærmere på den, sad der en plade på, hvorpå der stod noget med H.C. Andersen. Det måtte jeg jo lige google…Det var den fattigskole, som H.C. Andersen gik på. Når vi kiggede ud af det andet vindue, var der en statue af den standhaftige tinsoldat, og alle pæle afmærkningerne ud til vejen var så de andre tinsoldater. Der er vist H.C. Andersen overalt i Odense. På nabogaden, Overgade, lå en indgang til Møntergården. Et historisk museum med gamle bygninger fra Odense, hvoraf flere af bygninger vist skulle komme fra netop Overgade. Der skulle man kunne få stemningen af, hvordan det var at bo i Odense tidligere. Men vi syntes nu allerede, at vi fik lidt af den stemning, bare ved at gå i gaderne i det område. Og vi måtte prioriterede Møntergården fra i vores lidt stramme tidsplan. Møntergården

Om aftenen gik vi ud og spiste. Men alle var trætte, så vi droppede at gå de 1,5 km til Bazar Fyn, som ellers var planen. Jeg havde nemlig læst, at der var kommet et brasiliansk madsted. Og det var i virkeligheden det, der startede hele ideen med at tage til Fyn. Men nu var vi for trætte, så vi gik en tur ned ad gågaden i stedet og fandt en børnevenlig restaurant.

Sct. Albani Kirke

På vejen tilbage kom vi forbi Sct Albani Kirke, og her fortalte Dennis historien om Knud den Hellige, der var dansk konge. Han blev drabt i Sct. Albani Kirke i 1086. Den historie var drengene meget optaget af, og Dennis måtte fortælle den mange gange – så meget for alle de H.C. Andersen historier jeg har gået og fortalt dem i ugen op til turen 🙂

Børnekulturhuset Fyrtøjet

Næste morgen gik vi over i Børnekulturhuset Fyrtøjet. Det ligger lige ved siden af H.C. Andersens hus, og har et stort legeområde, hvor man kan lege i H.C. Andersens eventyr. Det er der kommet dette blogindlæg ud af: Fyrtøjet – Et H.C. Andersen legeunivers.

H.C. Andersens barndomshjem

20161002_114646

Bagefter kørte vi over til H.C. Andersens barndomshjem. Vi var ved at blive lidt presset på tiden, for drengene skulle hjem til svømning om eftermiddagen. Men barndomshjemmet er et lille og meget overskueligt museum, da det kun består af 2 stuer og en have. Én stue med masser af information og én der er indrettet som den stue H.C. Andersen og hans forældre boede i. Så vi syntes, at det kunne være sjovt lige at vise drengene, hvordan man boede – før elektricitet, fjernsyn og tablets. Vi kom søndag formiddag, så der var ikke mange besøgende. Så billetdamen havde god tid til at fortælle os om, hvordan det havde været at bo der. Det var virkelig interessant. Drengene var virkelig interesseret i at kigge rundt efter hendes fortælling. Og da Benjamin spurgte, hvor toilettet var, så måtte vi ud til den søde dame igen og få lidt flere fortællinger. Det var en rigtig god oplevelse, selvom vi kun brugte omkring 20 min der.

Og så et lille tip: Jeg har ikke læst om rabatordringer på Odenses museum. Men ved barndomshjemmet fik vi rabat på billetten, fordi vi havde billetterne fra Fyrtøjet. Der er vist noget samarbejde mellem de forskellige museer i Odense. Så planlægger I at se forskellige steder, så undersøg lige mulighederne. H.C. Andersens barndomshjem.

Bazar Fyn

Til sidst måtte vi lige ud til Bazar Fyn og have frokost i det brasilianske madsted. Men hun var ikke åbnet så tidligt en søndag. Så det blev til en shawarma i stedet.

Vi havde slet ikke læst noget om Bazar Fyn, udover omkring madstederne. Så vi blev helt overraskede, da vi kom derhen. Det er virkelig en bazar, men mange interessante butikker og boder. Og et større “supermarked” hvor man kan købe mange spændende ting, som ikke fås i gængse supermarkeder. Her tror jeg, man kan lave mange gode handler. Bazar Fyn

Vi havde en virkelig god tur til Fyn, og havde mange gode oplevelser. Vi fik slet ikke set det hele, men det var heller ikke meningen. Vi skulle bare hygge os og lave ting på børnenes præmisser, og det kulturelle var i virkeligheden blot en bonus. Og det lykkedes til fulde.