Familieferie i Taiwan med skøn natur, spændende kultur & søde mennesker

Rundrejse_i_Taiwan

Vi har været på en skøn rundrejse i Taiwan.
Både børn som voksne blev vi virkelige glade for Taiwan. Der var også virkelig meget at blive glad for; f.eks. ting som smukke nationalparker, søde og imødekommende mennesker, veje perfekte til roadtrips med flotte udsigter, vilde skyskrabere, dejlige hotsprings at bade i, lækre mad-natmarkeder, at cykle mellem rismarkerne og meget mere.
Læs med her om vores rundrejse i Taiwan

Vores familie rundrejse i Taiwan varede 12 dage

Vi var afsted i 12 dage. Men når man trækker den lange flyrejse fra, hvad vi kun omkring 10 dage til selve rundrejsen i Taiwan.
På den tid nåede vi fra nord til syd via Taiwans østkyst.
Vi fravalgte vestkysten. Der er ellers også masser af opleve. Og vi kunne nemt have brugt mange flere dage i Taipei og området deromkring.
Så alt i alt syntes vi ikke, at 12 dage var nok. Men vi syntes nu alligevel, at vi nåede at få mange, rigtig gode oplevelser i Taiwan. Og man bliver vel aldrig færdig med et land, ligegyldigt hvor lang tid man så end har.

Taipei

Vi fløj til Taiwans hovedstad Taipei, og startede også ferien her.

Rundrejse_i_Taiwan_2
Vi havde en dag, hvor vi så nogle af de helt store turistattraktioner i Taipei, som Chiang Kai-shek Memorial Hall, Liberty square, verdens næsthøjeste bygning Taipei101 og shopping området Ximen.

Læs også: Indtryk og oplevelser fra vores første døgn i dejlige Taiwan

Vi havde en dag i hot springs i Beitou lige uden for Taipei. Børnene elskede at bade. Og forældrene syntes, at det var en spændende kulturel oplevelse, for taiwaneserne elsker at bade i deres hot springs/varme kilde. Og der findes rigtig mange af dem rundt omkring i Taiwan.

Og vi brugte en dag på at tage ud til guldgraver området ved Jiufen. Der er et spændende museum over de gamle guldgraver miner, et gyldent vandfald og en gammel japansk by, som faktisk er ét stort marked.

Taroko Gorge

Taroko Gorge er Taiwans “Grand Canyon”. Det er en smuk grøn nationalpark med en masse gode vandrestier, templer og en virkelig lang hængebro.

Desværre havde der været et jordskælv lige inden vi kom, så mange af vandrestierne var lukkede, mens de blev ryddet op. Men vi kom ud på én flot tur. Og køreturen rundt i nationalparken syntes vi var virkelig flot.
Og i virkeligheden gjorde det ikke så meget, at vi ikke kunne vandre så meget. For vi boede på et af de eneste hoteller, der ligger inde i selve nationalparken. Og hotellet havde en fantastisk roof-top pool. Så vi nød i stedet nationalparkens skønhed fra poolen.

Rundrejse_i_Taiwan_5

Roadtrip langs Taiwans Østkyst

Ved Taroko Gorge lejede vi en bil, så vi selv kunne køre rundt.
Taiwan er virkelig et dejligt nemt land at køre i.

Rundrejse_i_Taiwan_3

Vi brugte et par dage på at køre fra Hualien til Kenting, ved den helt sydlige spids af Taiwan.
Undervejs overnattede vi i Guanshan.
Især køreturen fra Guanshan til Kenting var smuk.
Vi kørte helt ude ved det voldsomme Stillehav, med flotte grønne bjerge på den anden side af vejen.

Cykeltur mellem rismarkerne i Guanshan

I Guanshan har de anlagt en 12 kilometers cykelsti til turisterne. Det var en meget smuk og varieret tur, hvor vi kørte gennem rismarker, havde bjerge i baggrunden, kørte langs åer og mødte vandbøfler.

Taiwan har i det hele taget mange cykelstier, men denne skulle være en af de mest sikre, fordi man stort set ikke kommer i nærheden af biler. Og flere dele af den er i skygge under vegetation. Ellers havde det været en ret varm tur!
Desuden er der mange cykeludlejere, så du kan leje mange forskellige slags cykler. Vi kørte b.la. på en tandem.

I øvrigt overnattede vi på et japansk værelse. Taiwan er jo påvirket af både kinesisk og japansk kultur. Så mange udlejningssteder tilbyder japanske værelser.
Det skulle vi da prøve. Det betød bord og stole i knæhøjde. Og ingen senge. Kun madrasser på et par centimeters tykkelse, som vi så kunne rulle ud, når vi skulle sove.

Læs om turen her: Roadtrip på Taiwans østkyst og cykeltur i rismarkerne i Guanshan

Pool-tid i Kenting

Vores rejser er tit ret tætpakkede med oplevelser. Men til gengæld prøver vi altid at afslutte ferien med at slappe af og bade. Og det skulle vi også i Taiwan.
Vi vidste, at vi ikke helt kunne regne med badevejr oppe nordpå ved Taipei. Der regner det ofte.
Så vi skulle ned sydpå, hvor vejret er mere solrigt.
Derfor havde vi booket os ind på et hotel ved Kenting Nationalpark, hvor der var masser af pools og legeområder.

Efter en dag, hvor vi kun badede og faktisk ikke bevægede os ud fra hotellet, tog vi ud og så lidt af Kenting.
Vi badede på en af de få bade-mulige strande, der er.
På hele østkysten er vandet alt for voldsomt til at bade i. Nogle steder kan man bade om sommeren, men da vi var der i april, var det ikke muligt. Men her i Kenting, kunne man godt bade.

Vi var også på et natmarked. Det er mad markeder, der åbner sidst på eftermiddagen og fortsætter hele aftenen. Der er alverdens forskellige ting at smage på.
F.eks. deres bubble milk tea. Og en masse friturestegte ting.
Natmarkederne i Taipei er de mest berømte. Men da vi ville have meget bedre tid i Kenting, havde vi udsat at besøge et natmarked til vi kom her til.
Og vi syntes alle, at det var ret sjovt at opleve sådan et marked. Kenting natmarked var dog lidt turistet.

Kaohsiung – en storby vi aldrig havde hørt om

Nu skulle vi snart rejse hjem.
Vi skulle flyve fra Taipei. Så vi skulle først fra syd til nord med et high speed train. På den måde, ville den køretur, der havde taget os 2 dage, nu blive gjort på 2 timer.

Så den sidste nat tilbragte vi i Kaohsiung, tæt på high speed stationen.
Jeg må indrømme, at vi ikke havde hørt om Kaohsiung, før vi begyndte at undersøge, hvorfra vi kunne tage toget. Men det er Taiwans 2. største by med 2,8 mio. indbyggere.

Rundrejse_i_Taiwan_4

Vi så deres Drage og Tiger Pagoda-helligdomme, samt et meget guld-fyldt tempel lige ved siden af. Egentlig havde vi ikke set mange templer på turen, så det var meget fint lige at få denne del af Taiwan med også. Og så var der ret hyggeligt i den lille park/torv ved søen ned til pagoderne.

Bagefter tog vi hen på vores hotel, for at inspicere det.
For at gøre overnatningen lidt sjov, havde vi nemlig booket os ind på et tema hotel. Dem findes der mange af i Taiwan. Vi skulle bo på et, hvor der var rutsjebane og klatrevæg inde på værelset. Og man kunne rutsje ind i receptionen fra gaden, hvis man havde lyst.

Da vi om aftenen igen trådte ud fra hotellet, var “verden” forvandlet. Det var blevet mørkt og folk var nu begyndt at komme ud i gaderne. Og fordi der nu var lys på alle skyskraberne, scooterne og bilerne, fik vi pludselig meget mere indtryk af, hvilket stor en storby vi egentlig befandt os i.

Vi besøgte et natmarked i Kaohsiung. Det var meget mere lokalt, end det vi havde set i Kenting. Det var en fin og interessant måde at afslutte vores rundrejse i Taiwan på, før vi næste formiddag satte os ind i high speed toget og kørte mod lufthavnen.

Vi har virkelig haft en god rundrejse i Taiwan, hvor vi har fået mange forskellige oplevelser. Og det var rimelig nemt at finde gode børne oplevelser. Så Taiwan er virkelig et godt sted til en familieferie, hvor man gerne vil opleve noget anderledes og alligevel lidt familiært.

Vi var i Taiwan i april 2019 og børnene var 6 og 8 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du også updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.
Tags from the story
Join the Conversation

5 Comments

1. says: Katja

Tak for en spændende blog! Kan du dele navnene på hotellerne i henholdsvis nationalparken og i Kaohsiung? Vi er ved at planlægge en rejse med tre børn på 1, 3 og 11 år i februar, og de to overnatningsmuligheder lyder spot on for os ?

Ved du om man også kunne leje cykler med barnesæder?

1. Hej,
      Hvor er I heldige – det bliver en super god ferie!
      Hotellet i nationalparken hedder Silks Place Taroko Hotel. Det er helt fantastisk! Men også ret dyrt. Vi kiggede også meget på et andet sted i nationalparken, men det blev udsolgt, før vi nåede at booke. Det hedder Taroko Village Hotel.
      Hotellet i Kaohsiung hed “Traveler Kitchen – Ruifeng Branch”. Men nu ser det ud til at have skiftet navn til “Go to where”. Det ligger på No.239, Zhisheng Rd., Zuoying Dist., Kaohsiung, 813, Taiwan.
      Jeg mener, at de havde barnesæder. Men jeg er ikke 100% sikker på. Men de havde virkelig mange forskellige slags cykler. Og vist også anhængere. Jeg her helt sikker på, at I kan få børnene med ud på en cykeltur. Det skal I virkelig tage og gøre. Det var én af vores bedste oplevelser i Taiwan.
      Rigtig god tur!
      /Henriette

2. says: Josefine

Hej
    Jeg kan se, det er en gammel rejseberetning, men jeg prøver alligevel. Det ser så smukt ud, og jeg overvejer en tur med min søn. Har du mon et budget for rejsen. Bare overslag på udgifter pr person i alt, og lidt om priser på mad?
    Bh/ Josefine

1. Hej Josefine
      Det lyder som en super god idé. Taiwan er dejligt, så det synes jeg virkelig at I skal gøre!
      Jeg har desværre ikke et rejsebudget lavet klar.
      Men jeg har nogle pris eksempler fra vores tur (men som du selv nævner var det i 2019, så meget kan jo være ændret):
      Taiwaneser øl på restaurant: 8-10 kr., 6 kr. i supermarked.
      Drikkevarer som mangosmooties og Brown suger bubble Milk tea på natmarked koster 16-18 kr.
      Et grillspyd med 4 stykker oksekød på natmarkedet kostede 9 kr.
      3 voksne + 2 børn fik en pastaret + drikkevarer for 240 kr. på alm. italiensk restaurant.
      Det dyreste måltid vi fik, på et stort hotel, kostede en buffet 550 pr. voksen. 110 kr.
      Vaffel softice ved bod 6 kr.
      Kaffe i gadebod 6-7 kr.
      En liter benzin 6 kr.
      Et kvarters taxa i Kaohsiung 36 kr.
      En metro tur i den indre del af Taipei koster 2,4-3,2 kr. alt efter om det er myldretid eller ej.