Negombo, det bedste sted at starte og ende sin ferie på Sri Lanka

Negombo_Fiskemarked_1

Det sidste sted vi var i Sri Lanka var Negombo. Egentlig var vi der kun af den ene grund, at byen ligger tæt på lufthavnen. Og vi havde ikke lyst til at skulle køre i lang tid, lige inden før vi skulle ud og flyve i endnu længere tid. Derfor blev vi virkelig positivt overraskede, da vi opdagede at ferien slet ikke var forbi, bare fordi vi nu var på vores sidste destination. Her var også gode ting at opleve.

Negombo beach er et godt start og slut sted til din rundrejse i Sri Lanka

Negombo er egentlig en hel almindelig srilankansk by. Men fordi Negombo faktisk ligger tættere på Colombo lufthavn, end Colombo gør. Og fordi Negombo har en god strand, er der nu en hel ”turist-by” ved Negombo beach. Her kommer turisterne og sover ud efter en lang flyvetur, før de starter deres rundtur på Sri Lanka. Eller de gør som os – kommer der en dag eller 2 før de skal på deres fly hjem fra Sri Lanka. Så man er tæt på lufthavnen.

Reklamelink

Læs om Ved en flyforsinkelse fik vi mere i erstatning, end billetterne havde kostet

Der er mange butikker, der sælger turer i Negombo. For de ved jo godt, at folk lige er ankommet og skal finde ud af, hvad de vil lave på Sri Lanka. Så det er virkelig et nemt sted at starte sin rejse.

Der er også mange souvenirbutikker. Så er du på vej hjem, og er der noget, du ikke har fået købt rundt på din ferie, så skal du nok finde det her. Og spørg endelig til prisen, selvom der sidder prismærker på. De er meget ivrige efter at give discount.

Negombo fiskemarked

Vi ankom sent om aftenen til Negombo. Og havde derefter halvandet døgn i byen, før vi skulle flyve hjem sent om aftenen.

Den første formiddag kom vores chauffør og hentede os. Vi havde nemlig det problem, at farmor gerne ville købe srilanske fodboldtrøjer med hjem som souvenirs til børnebørnene i Danmark. Og sådan nogle havde vi altså ikke fundet endnu – i hvert fald ikke nogen, der var til at betale. Så vores chauffør havde foreslået, at vi skulle tage ind til Negombo by og shoppe.

Negombo_Fiskemarked_2

Men først ville han gerne vise os fiskemarkedet, som Negombo er berømt for. Negombo er en stor fiskerby, der leverer fisk til det meste af landet. Så deres fiskemarked er selvfølgelig også ret stort.
Det var sjovt at se. Der var alverdens forskellige fisk, fra tun til blæksprutter og rejer (og en masse andre, jeg ikke kender). Børnene gjorde store øjne mange gange.

Mens vi gik rundt og kiggede, kom der en mand hen og begyndte at fortælle os om markedet. Han viste os sværdfisk, og de kæmpe træstammer, som de bruger til hugge/skære blokke, når fiskene skal skæres ud.
Derefter viste han os det sted, hvor han arbejdede. Her opkøbte de alle de gamle fisk, der var 3-5 dage gamle og var ved at være for gamle til at spise. Disse fisk blev så saltet i kæmpe plastik tønder. Og så lagde de fiskene ud til tørring i solen på stranden. Efter en dag skulle alle fiskene vendes, så de kunne tørre på den anden side. Det var godt nok et hårdt arbejde.

Han fortalte, at en kvinde tjener 3 Euro om dagen og en mand 4 Euro (for han kan slæbe mere). Fiskene, der lå på stranden var fyldt med ravne. De spiste nemlig maverne fra fiskene. Alt andet end maven er for salt, så det lader de være. Det virkede nu ikke så lækkert.
Han viste også drengene nogle tørrede flyvefisk. Vi spurgte, hvordan de fanger dem. De kommer i stimer på 1000-stykker, og når de så flyver over vandet, sejler fiskerbåden bare ind under, så lander fiskene i båden af sig selv.

Negombo_Fiskemarked_3

Manden fortalte os, at hver søndag når han havde fri, tog han til Colombo for at studere engelsk. Og når han så fik sit diplom, kunne han søge job på hotellerne, hvor han ville kunne tjene mere. Det var også derfor han snakkede med os – for at øve sit engelsk. Han var nu allerede ret god. Faktisk bedre end vores chauffør, som allerede levede at turistarbejde.

Læs også Lidt om Sri Lankas mad, så børnene kender det lidt før I rejser

I udkanten af markedet, var der nogle grøntsagsboder. Her købte vi kartofler, gulerødder og rød peber, så børnene kunne få nogle kendt grøntsager til aftensmaden.

Shopping i Negombo

Vi kørte videre til et shoppingsted. Vi syntes nu, at det var ret kedeligt (det viste sig, at vi var gået i den forkerte retning fra bilen. Der var mange flere butikker den anden vej…). Så vi gik bare ind i et supermarked og købte lidt ind til aftensmaden. Og vi købte lidt tegne ting til chaufførens datter. Men det var jo ikke det, vi var kommet for.

Negombo_Shopping_1
Vejkrydset før markedet

Så kørte chaufføren os videre til næste shoppingsted. Der var et marked med en masse småboder. Og det var bestemt ikke turistet. Man kunne købe mad, køkkenredskaber, legetøj og meget andet. Børnene fik et par pistoler, men de var i en så dårlig kvalitet, at vi ikke forventede at det holdt dagen ud.

Så gik vi ind i en større butik. Og der fandt Bente fodbold t-shirts’ne! Til 800 Rupees (40 kr). Vi havde set dem til 3.750 på elefantbørnehjemmet, som havde turist priser.

Læs også Søde babyelefanter i elefantbørnehjemmet Pinnawala Elephant Orphanage

Jeg fandt en nederdel, som jeg egentlig godt kunne lide, men jeg ikke var alligevel helt sikker. Men når man står med en nederdel til 30 kr., så kan man jo lige så godt købe den.

Bagefter gik vi ind i en butik, der så ud til at være en discountbutik. Tingene var sindssygt billige. Og det bedste var, at de også havde det i størrelser til danskere. Ikke kun i bitte-små størrelser.

Da Mikkel på 4 år fandt et par joggingbukser, han gerne ville have, så kiggede jeg nærmest ikke på dem, men satte ham bare til at prøve dem. Så kunne jeg få ro i mellemtiden til at kigge på tøj til mig selv. Bukserne kostede jo alligevel kun 17,5 kr., så det var da en billig måde, jeg kunne købe mig tid til at prøve tøj på. Havde vi haft mere tid, skulle Bente og jeg vist have købt en ekstra kuffert til indkøb.

Læs også På Sri Lanka kan du shoppe flotte ædelstene, billigt tøj og lækkert te

Vi ved faktisk ikke, hvor vi var henne. Men det var i Negombo. Og det var ved deres markeder og butikker. Det må en taxachauffør kunne finde frem til.

Ayurveda – massage på srilankansk

Og aftenen havde Bente spurgt, om ikke Dennis og jeg ville ud på en kæresteaften. Det ville vi da gerne.

Men vi var på udkig efter en restaurant, gik vi forbi et massagested. Det havde jeg netop gået og sagt, at jeg gerne ville. For massage er jo altid dejligt. Og på Sri Lanka har de ayurveda; en lægelig massage, som er mange hundrede år gammel, hvor de bruger urter til behandling.
Det overvejede vi at gøre.

Først kiggede vi på et skilt ude ved gaden. Straks kom der en mand og forklarede os om det. Da vi tøvede, sagde han, at han kunne give os discount, vi skulle bare lige gå med indenfor.
Indenfor blev vi sat ved et skrivebord, og en anden herre kom ind. Han havde stetoskop liggende, og der hang billeder fra da han blev uddannet på universitetet. Det var skam fine ting.

Negombo_Ayurveda_1

Vi fik hver 60 mins massage til 2000 Rupees (100 kr.). Vi lå i samme rum, med et gardin mellem os. Gardinet var trukket til side, så vi lige kunne se hinandens hoveder.

Det var en rigtig god massage. Men der var nu ikke noget anderledes ved den. Vi fik vist den turist-tilpassede version ☺ Til gengæld havde det tøj, jeg havde på den dag, bagefter et gulligt skær efter olien. Men det gik heldigvis af, da tøjet kom hjem i vaskemaskinen.

Restauranter ved Negombo Beach

Så skulle vi finde en restaurant. Stort set alle restauranter ved Negombo beach sælger det samme; seafood – for det er jo en fiskerby. Nogle få restauranter har srilankanske retter og noget kinesisk mad, pizza, pasta og alt det andet, som turisterne føler sig trygge ved.

Priserne var markant billigere, end vi ellers har oplevet. Vores chauffør har åbenbart mest kørt os over til luksus steder. Han mente vist ikke, at vi kunne nøjes med almindelige steder.

Dennis og jeg havde aftalt, at vi skulle have Rice and Curry. Det holder jo ikke at have været på Sri Lanka så længe uden at have smagt deres national ret. Dennis fik med kylling. Jeg fik en lidt utraditionel version med krabbe, nu hvor vi var på en fiskerestaurant.

Negombo_Restaurant

Jeg havde bedt om, at den ikke skulle være stærk, men det synes jeg nu alligevel at den var. Men tingene var heldigvis ikke blandet sammen, så jeg kunne selv regulere det.

Stranden på Negombo beach

Næste morgen havde vi bestilt morgenmad gennem stedet, hvor vi havde lejet lejligheden. Maden blev bragt op i køkkenet i vores lejlighed. Vi fandt senere ud af, at det blev lavet på et bord under hovedtrappen. Der havde damen ét blus og en elkedel. Så kan jeg bedre forstå, at hun kom med tingene lidt efter lidt.

Læs også Overnatninger på Sri Lanka; De 3 bedste, den værste og dem ind i mellem

Så gik vi ned på stranden. Først kom vi hen, hvor de lokale også bader. Der var masser af vogne, der solgte is og lokale snacks. Desværre var bølgerne høje, og der var understrøm på den tid af året, så der var rødt flag oppe.

Negombo_Beach

Så det blev kun til lidt sopning. Men det var også lidt vildt. Det ene øjeblik stod børnene på sand, det næste var de i vand til livet. Så man skulle sørge for at have godt fat i dem.

Der var også en legeplads. Vi har ellers ikke set mange legepladser på Sri Lanka. Men da vi fik kigget nærmere på den, gik vi hurtigt videre. Plastik rutsjebanerne var revnet og al rækværket omkring 1. salen var væk.

Der ligger masser af store hoteller helt ned til stranden. Og der er også hyggelige caféer. Det er virkelig et turiststed i vestlig forstand.

Læs også Hvordan er vejret på Sri Lanka? Hvornår er det bedst at rejse dertil?

Som det allersidste i Negombo, spiste vi aftensmad på en restaurant lige rundt om hjørnet fra vores lejlighed. Jeg bestilte en deviled kylling, som ikke skulle være stærk (for jeg kan ikke lide stærk mad). Men det var lige gået lidt galt for køkkenet. Så de havde puttet nogle chili’er i. Jeg spiste jo bare af det, men det føltes mere og mere stærkt. Da jeg var halvvejs igennem, måtte jeg give op og bytte mad med Dennis (som normalt godt kan lide stærk mad). Han syntes, at jeg var hysterisk – indtil han selv var ved at omkomme. Så nåede jeg også at prøve det, før jeg forlod Sri Lanka. Man skal jo prøve alt på en ferie 🙂

Før Negombo, havde vi været i Trincomalee: Vores paradis bounty strand i Trincomalee, som vi kun delte med fiskere

Vi var på Sri Lanka i 2016

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.
Tags from the story
Join the Conversation

2 Comments

1. Sikke et hyggeligt indlæg. Vi er selv på Sri Lanka i øjeblikket, og jeg har overvejet, om vi lige skulle forbi Negombo en dags tid, før vi rejser hjem, så det er fint lige at få lidt at vide om det 🙂 Jeg vil rigtig gerne finde
    Det er sjovt, du skriver det med, at jeres chauffør tog jer hen til de dyrere steder. Vi har efterhånden været her i halvanden måned, og for en uges tid siden mødte vi et par unge russere, der havde rejst rundt med en privatchauffør. De fortalte, hvordan han fandt de bedste steder til dem, og at det var fantastisk, så billigt det var. “Kun 900 rupees per person” sagde de. Vi var ved at få den rene bjergluft galt i halsen, for vi er vant til priserne på de lokale restauranter, hvor en gigantisk rice and curry koster 150 rupees (og 250, hvis det er et meget turistet sted såsom f.eks. Ella), og de så noget underlige ud i ansigterne, da det gik op for dem, at de vist ikke helt kunne tage chaufførens ord for gode varer. Chaufførerne får jo tit en bid af kagen, hvis de tager os turister med til diverse seværdigheder eller restauranter, og det kommer jo så oveni regningen.

Og så til sidst: “Deviled” betyder, at noget er ekstrastærkt 😉 Vi har lige købt nogle fremragende deviled peanuts, som jeg forestiller mig, du ikke vil bryde dig så meget om. Jeg klukker lidt ved tanken om, hvor forvirret tjeneren må have været over den bestilling. En deviled kylling, der ikke er stærk, er jo bare en kylling 😀

1. Jeg så godt dit seneste indlæg fra Sri Lanka. Det lyder som om, at I har en god tur, trods tilstandene.
      Ja, I kan sagtens tage forbi Negombo på vejen hjem. Der er faktisk ikke så kedeligt, som vi havde forventet.

Ja, vores chauffør så os desværre som “overklasse”. Det er meget mærkeligt at opleve, at de går så meget op i hierarki stadigvæk. Og folk som os kunne da ikke spise på “billige” steder. Men vi fik ham da forklaret lidt om, at vi gerne ville opleve det hele, og dermed også alle slags restauranter.
      Nej, man skal bestemt ikke forvente, at chaufføren er ens bedste ven. Han er jo på arbejde og skal tjene mest muligt på turisterne.

Hi hi, ja det har nok været forvirrende for ham…mon ikke “bare kylling” også ville være lidt stærkt for mig 😉