Ved en flyforsinkelse fik vi mere i erstatning, end billetterne havde kostet

Sidste år blev vi 4,5 timer forsinket med et Norwegian fly fra Gatwick.
Hjemme igen søger vi erstatning hos Norwegian. Det skal vise sig at blive en lidt langtrukken sag. Men det var det værd, for vi fik mere i erstatning end vi betalte for billetterne!

I juni 2016 skulle vi hjem fra London. Humøret var højt. Det havde været en rigtig god tur til Portsmouth, som du kan læse om her.

Ingen informationer i lufthavnen

Men pludselig begyndte flyet at stå som forsinket på tavlen. Der kom ikke andre informationer. Men der kom flere og flere mennesker i lufthavnen. Nå, men vi købte en kop kaffe og børnene løb hen på legepladsen. Det skulle nok gå.
Men efter nogle timers ventetid og stadig ikke ret megen information, skulle vi nærmest kæmpe for at holde vores siddepladser på gulvet, for der var nu så mange mennesker, at lufthavnen snart ikke kunne rumme flere mennesker.
Der begyndte at gå nogle rygter blandt folk om problemer på landingsbanerne. Og at de indkomne fly blev dirigeret til andre lufthavnen i London.

Medarbejderne nævner intet om kompensation

Endelig – efter 4,5 time kunne vi pludselig få lov til at gå ombord på vores fly. I flyet hørte jeg nogen snakke om kompensation for ventetiden. Og det havde jeg da egentlig hørt om før, at man kan få, når ens fly bliver meget forsinket.

Reklamelink

Da kaptajnen og stewardesserne, over højtaleren, sagde velkommen og undskyldte for forsinkelsen, ventede jeg spændt på at høre om, hvad vi skulle gøre, når vi kom hjem, for at søge om kompensation for vores flyforsinkelse. Men de nævnte det overhovedet ikke. Kaptajnen kom med en masse grunde til, at vi var forsinkede. Men ikke nogen af dem vi havde hørt i lufthavnen…

Man kan få erstatning efter 3 timers forsinkelse

Flyforsinkelse - søg kompensation
Der skulle en del underholdning til, for at få de 4,5 timers ventetid til at gå

Hjemme igen googlede jeg lidt rundt, og fandt ud af, at i følge EUs forordning 261/2004, så har man ret til kompensation, hvis ens fly er forsinket mere end 3 timer, hvis det er overbooket eller det helt bliver aflyst.
Der findes selvfølgelig også undtagelser for dette, i forskellige tilfælde hvor flyselskabet ikke har kunnet gøre noget. Men vi havde fået nogle forskellige meldinger fra kaptajnen og lidt fra lufthavnen om, hvad der var sket. Så vi havde ingen idé om, hvad der var op og ned i historien. Og om vi ville have ret til erstatning.

Så vi prøvede bare lykken og kontaktede Norwegian. Det gjorde vi ved at udfylde en formular på deres hjemmeside. Det var forholdsvis simpelt.
Man kunne samtidig skrive, hvad man havde spist for i lufthavnen. Så ville det også blive erstattet. Man skulle dog vedlægge bonerne. Vi havde overhovedet ikke tænkt på, at vi kunne få maden kompenseret, så vi havde ikke gemt nogen boner. Men vi kunne se på vores kontoudtog, hvad vi havde brugt på restauranten, så vi skrev beløbet på alligevel. Vi skrev også den taxa på, som vi tog fra Kastrup, fordi vi endte med at lande så sent, med meget trætte børn.

Faktisk har vi hørt at flyselskaberne tit uddeler madkuponer til brug i lufthavnen. Man skal bare henvende sig hos dem. Det har vi i hvert fald hørt – vi har ikke selv prøvet at henvende os til dem.

Norwegian ville kun kompensere vores udgifter til mad

Så ventede vi – og ventede – på lyd fra Norwegian. Der gik næsten halvanden måned. Så fik vi en mail, hvori de beklagede, men de kunne ikke give os kompensation, fordi flyet var forsinket på brug af ekstraordinære omstændigheder. Samtidig henviste de til en EU dom, der skulle underbygge dette.

Man skulle virkelig holde tungen lige i munden for at læse mailen. For den var skrevet på norsk – men også med lidt engelske sætninger ind i mellem.
De listede også vores krav om erstatning for mad og taxa og skrev en masse om, hvorfor de ikke kunne imødegå vores krav.
Men så bad de om vores bankoplysninger…Så måtte jeg lige læse mailen igen, for det gav da ingen mening. Og så fik jeg øje på det; ud for kravet for mad, stod der et “Innvilget”. Så de ville altså gerne erstatte vores mad, bare ikke taxaen.

Vores første tanke var, at så fik vi da lidt ud af det, og så ville vi ikke bruge mere tid på det.
Men så kunne jeg ikke lade være med at tænke, at når de ville betale vores mad, så måtte der da være et eller andet ved sagen…

Flyforsinkelse - søg kompensation
Endelig på vej ud til flyet

Få hjælp af professionelle
– det er gratis, hvis du ikke får erstatning.

Så vi kontaktede en hjemmeside, der hjælper folk med at få disse erstatninger for flyforsinkelser. Der findes efterhånden mange af denne slags sider. F.eks. Flypenge.dk* (reklamelink).
Når du bruger et firma betaler du som oftest 25% (+moms) er den vundne kompensation til dem i salær. Og taber I sagen er det gratis. Det er jo win-win for kunden.
Vi har jo opgivet selv at kæmpe mere med Norwegian. Så hvis et firma kunne skaffe os nogle penge, var det ok med os, at de skulle have nogle af dem.

Vi valgte en tilfældig hjemmeside, for de ligner i virkeligheden meget hinanden, syntes vi.
Vi udfyldte en formular på deres hjemmeside. Og allerede dagen efter vendte de tilbage og sagde, at de mente, at vi burde kunne få kompensation, så de ville gerne tage vores sag.
Så udfyldte vi en fuldmagt på, at de måtte føre vores sag. Og så ventede vi igen. Vi kendte jo godt til Norwegians svartider.

Det lykkedes – vi fik over 5.000 kr i kompensation!

Efter en måned fik vi af vide, at vores krav om kompensation igen var blevet afvist af Norwegian. Så nu ville vores sag blive sendt til Trafikstyrelsen, som så skulle vurdere, hvad de mente var rigtigt.

Efter endnu en måned fik vi af vide, at trafikstyrelsen havde givet os medhold i, at vi skulle have kompensation.

Der gik så yderligere en måned, før Norwegian accepterede og udbetalte pengene. Efter at sagsomkostningerne var trukket fra, var der stadig 5.114 kr tilbage, som vi fik udbetalt.
Flybilletterne inkl. 2 stk bagage havde kostet os 1.514 kr (for 4 personer ). Så det kunne virkelig godt betale sig at gøre bruge af sådan et firma i stedet for bare at give op!

Man kan søge kompensation 3 år tilbage i tiden

Vidste du, at man kan gå hele 3 år tilbage og søge erstatning for sine flyforsinkelser?

Det er besværligt. Jeg har da ikke alle de gamle oplysning, siger du nok nu. Men du har garanteret en mail liggende på den billet du købte i tidernes morgen. Og hvis du så ikke kan huske præcis, hvor lang tid du blev forsinket eller hvorfor, så har flyselskaberne helt styr på det, når de bliver kontaktet.

Så det er bare med at komme i gang!

Der er intet at tabe på det ud over den lille bitte smule tid, det tager at udfylde formularen på de professionelles hjemmeside!

Har du prøvet at være forsinket, og fået erstatning for det? Så vil vi rigtig gerne høre dine oplevelser af det nede i kommentarfeltet.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

*Disclaimer
Vi synes, at det er rigtig sjovt at arbejde på www.enfamiliederrejser.dk. Og vi hygger os med at dele vores families oplevelser, for vi synes, at det er dejligt at kunne hjælpe dig med inspiration til en fantastisk ferie. Derfor bruger vi også gerne rigtig meget tid på denne hjemmeside.
Men når det så er sagt, så ville det da også være dejligt, at tjene lidt på det arbejde og timer, vi ligger i hjemmesiden. Om ikke andet, så et bidrag til en ekstra ferie 🙂
Derfor har vi en affiliate aftale med Flypenge.dk. Det betyder, at hvis du vælger at følge linket fra vores hjemmeside til deres, og gøre et køb hos dem, så modtager vi en lille provision. Det koster ikke dig ekstra. Men på den måde hjælper du os bedst muligt til at kunne bruge tid på at lave endnu flere spændende blogindlæg her på siden. Og det takker vi selvfølgelig for 😉

Tags der bruges i dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sidste år blev vi 4,5 timer forsinket med et Norwegian fly fra Gatwick. Hjemme igen søger vi erstatning hos Norwegian. Det skal vise sig...
" />