Vores rejseår 2023

2023

2023 har været et godt rejseår!
Men der har også været nogle bump på vejen.
Og jeg har haft mange tanker omkring rejsebloggen, og omkring det at rejse, når klimaet lider.
Så læs med her om vores 2023 rejseår.

Vores rejseår

Vinterferie

Vores rejseår startede på en lidt skæv måde. Benjamin skulle på fodbold træningslejr i Barcelona i vinterferien. Dennis var heldigvis taget med og arbejdede fra Barcelona. Heldigvis, for lejren endte med at få madforgiftning og så er det jo rart for en mor, at der er en forælder i nærheden.
Imens holdt Mikkel og jeg ferie på Møn med en af Mikkels venner. Men Mikkel fik influenza, så vi måtte tage hjem
Så vinterferien husker vi ikke som en særlig vellykket ferie…

Brasilien

I påskeferien tog vi til Brasilien.
På vejen til Brasilien havde vi en mellemlanding i Lissabon. Der hyggede vi os meget, selvom vi kun havde et lille døgn.

Brasilien er Dennis’ absolutte favoritland, hvor han har rejst mange gange.
Sikkerhed i Brasilien – er det sikkert at rejse som turist?

Her besøgte vi Dennis’ gode venner, der altid får os til at føle os så velkomne.
Vi var i Paraty, Ilha Grande og Rio De Janiero..
Selvom Dennis har rejst der mange gange, var det første gang han prøvede at leje en bil, og selv køre rundt. Det var en stor succes.
Transport i Brasilien: Er det sikkert at køre selv i Brasilien?

I foråret var vi rundt i Danmark

Benjamin spiller rigtig meget fodbold. Og der gav forårs mange stævner os andre mulighed for at både at se hans stævner og samtidig udforske lidt mere af Danmark. i det område Benjamin og hans hold skulle spille i.
Så Mikkel, Dennis og jeg har besøgt:

• Vikingemuseet Ladby – et lille, rigtig fint museum, hvis man er interesseret i vikinger/guderne
  • H.C. Andersens Hus i Odense – det var vi ikke imponeret over. Man gik rundt med høretelefoner hele tiden, og oplevede det derfor ikke sammen
  • Fiskeri- og søfartsmuseet i Esbjerg – dele af det var gode til børn, især akvariedelen. Og andre dele var mere museumsagtigt med tekst til de voksne. og så var der er en rigtig god legeplads.
  • Kongernes Jelling – det er et fint sted, hvor man gratis kan se Jellinge stenene udenfor eller fordybe sig i historien inde på museet.
  • Guldborgsund Zoo – det er en lille bitte zoo, men den er virkelig hyggelig og har samtidig flere gode legepladser.
  • Camp Hverringe – jeg boede på en Campingpladsen i Hverringe (ved Kerteminde), mens de 3 andre spillede fodbold. Den kan jeg virkelig godt anbefale til en familieferie.

Sommerferie i Albanien

Årets sommerferie gik til Albanien.
Det var et land, som vi ikke kendte meget til i forvejen. Men vi blev meget imponeret.
Over den flotte natur, den lækre mad, den rige kultur, strandene og ikke mindst de meget lave priser.

Albanien: Familieferie med smuk natur, spændende kultur & masser af strande

Vores fly hjem blev aflyst. Så vi endte med at måtte tage en overnatning i Rom og have næsten 2 dage der.
Der er så dejligt i Rom. Så det var vi absolut ikke kede af.

Vandretur i Sverige

I Albanien var vi på en meget lang dags-vandretur. Det havde tændt en gnist i Mikkel. Han ville gerne prøve at vandre med rygsæk og overnatte i telt.
Så i sommerferien, mens Benjamin var på endnu en fodboldlejr, tog vi andre til Skåneleden i Sverige.
Det regnede en gang i mellem, vi endte på en lejrplads med 35 spejdere, og vi voksne var ikke helt vilde med at sove i telt.
Men alligevel syntes vi, at det var en rigtig god tur. Det kan altså noget, at være ude i naturen.
Det må vi gøre noget mere af.

Vi var også et smut på Elg safari på turen. Det var rigtig spændende at komme så tæt på de store dyr.

Besøg fra udlandet

I efteråret har vi haft 2 besøg fra udlandet.
Min veninde fra da jeg gik på High School i USA skulle på forretningsrejse til København. Det var så hyggeligt at se hende igen. Og så fik vi en chance for at lege turist i vores egen by, og vise Købehavn frem.

Dennis gode ven fra Prag og hans kæreste kom også til Danmark.
Det var også super hyggeligt. De havde allerede set de “mest almindelige” turist ting i Købehavn. Så vi tog dem med på Amager Bakke og til Kronborg. Hvor vi egentlig hyggede os mest med at være på Værftets Madmarked. Det er et af vores favoritsteder i Nordsjælland. Vi fik også lært dem at spille vores favorit brætspil partners.

Efterårsferie i London

Mikkel og jeg har længe drømt om at besøge Harry Potter Studios i London. Og nu skulle det være.
Benjamin ville ikke med, så han blev hjemme hos farmor.
Vi havde en rigtig god tur. Dennis og jeg har begge været en del gange i London. Så vi fokuserede på at gøre turen så børnevenlig som muligt, uden at skulle “se alt”. Mikkel syntest at det var en kanon tur – men at vi havde gået meget. Sådan er det jo nok altid i storbyer.
London – og andre storbyer – med børn

Møn

Vi har desværre ikke været så meget på vores elskede Møn, som vi gerne ville i år.
Men det er da blevet til nogle ture.

F.eks. har vi været afsted med nogle venner. Hvor vi gik vores favorit tur langs Møns Klint fra Liselund slot til Geocenter Møn. Og spiste på Klintholm havn. Det var så hyggeligt.
Vandretur langs smukke Møns Klint, ved Jydelejet og Liselund Slotspark

Julen blev også holdt dernede, som vi altid gør. I år var det “lille-jul” med kun os 4 og farmor.
Vi hyggede i Stege, slappede af og havde det bare hyggeligt.

Men hvad med bumpene i rejseåret.

En ferie, hvor vi havde virkelig svært ved at finde den gode stemning

I Brasilien oplevede vi for første gang, ikke at have en rigtig god ferie.
Dennis havde ventet på at vise børnene sit elskede Brasilien, siden de blev født.
Så forventningerne var høje.
Men vi fandt aldrig helt den rigtige stemning.
Der var hele tiden noget galt. F.eks. en dreng, der syntes at det var et meget overvældende skift at komme fra Danmark, gennem jet lag, til at bo midt i en altomsluttende regnskov i en lidt primitiv hytte med en del kryb. Så der var stemningen ikke god.
Og ved næste sted som var en Bounty ø hvor vi skulle bade og vandre, havde vi dårligt vejr næsten hele tiden med regn og torden. Og så kunne vi da også lige lægge en maveforgiftning oven i.
Det var først i sidste stop i Rio, at vi fandt den den gode stemning.
Så alt i alt husker vi desværre ikke årets Brasilienstur som en rigtig god ferie. Hvilket jo er skrækkelig ærgerligt, når det skulle have været en drømmeferie.
Så den må gentages en anden gang.

Børnene nærmere sig at være teenagere, med nye behov

2023 blev året, hvor vi oplevede, at børnene ikke ville med på ferie.
Vi er ved at have vendt os til at Cecillie, som var 24 år i 2023, ikke altid vil med os. Det er jo helt naturligt, at venner, kæreste og meget andet efterhånden trækker mere end forældrene. Men vi prøver selvfølgelig alligevel altid at overtale hende til at tage med, for vi vil så gerne have hende med.

Men at 12-årig Benjamin nu begyndte at klage over, at vi rejser for meget. Det var alligevel lidt svært.
I sommerferien brokkede han sig over, at vi rejser for meget. Og i efterårsferien ville han ikke med til London.
Benjamin træner fodbold på elite niveau, og har en meget travl hverdag. Hvilket han elsker. Han kan faktisk allerbedst lide sin hverdag. Hvilket jo er fantastisk.
Men fodbolden betyder også, at han bruger mange helligdage og ferier på stævner og også nogle rejser med fodboldholdet. Så der er ikke så meget energi tilbage til familie rejser.
I år havde han f.eks. kun 3 ugers sommerferie, før han skulle i gang med at træne igen.

Men samtidig handlede alt det her vist også rigtig meget om den naturlige udvikling i alderen og dermed at begynde at ville have lov til at bestemme selv.
For vi lod ham vælge selv til efterårsferien. Og der valgte han at blive hjemme.
Og nu har han prøvet at vælge selv. Og nu er han da begyndt at snakke med om, hvad vi mon skal i sommerferien.
Så vi skal lære at finde et leje, som også passer Benjamin.
Det interessante er, at Benjamin ikke kan lide ferier, hvor vi bare er ved poolen. Der skal helst ske noget. Så det er heldigvis ikke fordi vi skal gå fuldstændigt over til badeferier.

Klimaet

Jeg bliver også nødt til at nævne klimaet.
For jeg synes, at det bliver sværere og sværere at stå inde for det med at rejse så meget, når man ser, hvordan det hele står til i verden.
Men samtidig er det at rejse min helt store passion. Og jeg er så nysgerrig på verden og er ikke klar til at stoppe med at rejse ud i hele verden og opleve den smukke natur, mennesker og kultur, der er rundt omkring på vores planet.

Så jeg tænker i øjeblikket meget over, hvad jeg kan gøre.

Jeg fokuserer på at få en så klimavenlig hverdag som mulig. Vi arbejder konstant på at ændre vores hverdag til at gør alle de mulige klimavenlige tiltag, som vi kan. Både hvad angår kødfrie dage, måde at opvarme hus, madspild, reparere ting frem for at købe nyt, volumen af vand, affaldssortering og nu bliver vores bil skiftet til en elbil. Så vi kan medvirke til at bruge så få fossile brændstoffer som muligt.
Men, det fritager mig ikke for at være ramt af klimaskam i forbindelse med vores rejser.

Vi snakker selvfølgelig om, hvad vi kan gøre for at gøre rejserne mere klimavenlige, men oftest er løsningerne dilemma fyldte.

• Vi går nu altid efter flybilletter, hvor der ikke er mellemlanding i Europa. Men i sommers havde vi besluttet os for at skulle til Albanien. Og der kunne vi simpelthen ikke få det til at lykkes. Vi kiggede på alverdens alternativer med biltog, færger og meget andet. Men kunne ikke få det til at hænge sammen. Til februar skal vi til Tromsø, og der havde vi købt direkte billetter. Men nu har flyselskabet aflyst det fly, og så stod vi med valget om at miste det meste af én dag (ud af 4 dage) eller vælge fly med mellemlanding. Og så valgte vi mellemlandingen endnu en gang.
  • Vi er begyndt at fokusere lidt mere på at blive i Europa i sommerferien. Frem for at bruge fly til at flyve lange distancer, når nu er der godt vejr på vores eget kontinent. Men det er samtidig også dér, hvor vi har en lang sammenhængende ferie, hvor vi bedre kan bruge tid på lange rejsetider.
  • Der findes efterhånden en del ideer til, hvordan man kan rejse lidt mere klimavenligt. Ét af dem er at rejse sjældnere, men i længere tid. Det gad vi voksne så godt. Men børnene kan ikke undvære vennerne eller passe fodboldtræningen, hvis vi er væk i længere tid.
  • Vi har kopieret en strategi fra Dennis’ arbejde om, at hvis man kan køre med tog eller bil til destinationen på 5 timer, så flyver vi ikke.
  • Et anden idé til en mere klimavenlig rejseform er, at man ikke bor på de store hotelkæder, men i stedet støtter lokalsamfundet. Det har vi altid gjort og det er faktisk sådan, vi bedst kan lide at rejse.

Så jeg må indrømme, at alle disse ting går mig meget på. Men jeg kan heller ikke slukke min rejselyst.

Nu har vi købt en el-bil og leger med tanken, om vi skal prøve en køreferie igennem Europa på el til sommer.
Men året er jo lige startet, og intet er sikkert endnu 🙂

AI og rejseblogs

Et andet dilemma jeg har tænkt meget over i 2023 er rejsebloggen.
Jeg har slet ikke den tid, jeg gerne vil bruge på den. Jeg burde jo også lave videoer til Youtube. Men det når jeg da slet ikke…

Og hvad nu med AI? Skal det bare erstatte rejseblogs?
Det synes jeg ikke, at det kan. For det rejsebloggen kan, er at fortælle de personlige historier.
Hvad syntes vi var godt, og hvad fungerede ikke.
AI kan lave forslag til rejser og meget andet. Men det bliver stadig ikke personligt.
Så jeg tror på, at rejsebloggen stadig har et eksistensgrundlag.

Og så elsker jeg min rejseblog. Både at skrive til den. Og at læse på den – det er jo vores scrapbøger. Og at få kommentarer fra jer dejlige følgere. For det er jo også jer, der bekræfter mig i, at I stadig gerne vil inspireres til rejser med børn og som familie.

Så med alle disse tanker ønsker jeg jer et rigtig godt 2024!