Albanien: Familieferie med smuk natur, spændende kultur & masser af strande

Albanien familie ferie

Vi kendte ikke meget til Albanien, da vi blev gjort opmærksomme på landet.
Men da vi begyndte at læse om Albanien, blev vi ret interesseret.
Vi havde hørt, at Albanien minder om Kroatien. Som vi elsker.
Men Albanien skulle ikke have samme store mængde af turister – endnu.
Priserne kunne vi se var virkelig billige.
Sydalbanien ligger lige op til den græske ø Korfu, så strandene i syd måtte være lige så gode her, som på de græske øer.
Maden er inspireret af Albaniens historie, hvor både grækerne, italienere og tyrkere har været forbi. Så mon ikke også den var god.

Lad os bare sige, at vi blev ikke skuffede!
Albanien levede op til alle vores forventninger.

Men vi fik også en del uventede oplevelser.
For Albanien er ikke blevet et masseturisme sted endnu.
Så nogle steder oplevede vi meget lokale ting.
Oftest til den lidt sjove side, hvor man stod tilbage og tænkte “hvad skete der lige der?”.
Men det var jo præcis det, vi gerne ville. Og derfor vi ikke valgte en charterrejse.

Jeg vil her kort beskrive vores rundrejse i Albanien. Senere kommer der mere detaljerede indlæg om de forskellige dele af rejsen.

Det var en kør selv ferie, hvor vi havde lejet en gammel Lada, som vi kørte rundt i. Og vi havde selv planlagt hele ferien.
Begge dele fungerede fint.
Men man skal lige vænne sig til, at der ikke bruges kreditkort ret mange steder. Så i starten rejste vi med kontanter nok til at betale for både en lejebil i 14 dage og de første par dage på hoteller. Det er vi altså ikke vant til mere. Så det var svært ikke at bliver lidt bekymrede over det.

Tirana

Albanien Tirana

Vi landede i Tirana og blev her de første par dage.
Det er en lille hyggelig hovedstad.
Men vi havde hørt om, at der kan blive meget varmt i juli. Og når vi samtidig kom direkte fra en lidt travlt hverdag afsted på ferie, ville vi gerne lige have mulighed for at starte med lidt afslapning.
Så vi valgte at indlogere os i et stort vandland lidt uden for Tirana.
Så stod den på langsomme morgener med badning om formiddagen og ture om eftermiddagen. Det fungerede så godt for os.
Vi var oppe med en kabelbane og se en flot udsigt ud over Tirana, hvor der samtidig var minigolf og andet hyggeligt på toppen.
Vi var selvfølgelig inde og gå rundt i Tirana og smage en masse god albansk mad.
Og vi var på et bunkermuseum. Der er mange bunkere i Albanien. De har jo en ret barsk historie.

Mrizi Zavane Agroturizëm

Albanien Mrizi Zavane Agroturizëm

Da vi kørte fra Tirana, brækkede vi en længere køretur over med en frokost på Mrizi Zavane Agroturizëm. Det er en økologisk gård, der ligger mellem Tirana og Shkodër.
Den er søster restaurant til Mrizi Zavane i Tirana, som vi havde fået anbefalet til at prøve god albansk mad. Og vi havde fået rigtig god mad der, inde i Tirana. Så nu ville vi spise på gården, hvor råvarerne kommer fra.
Vi kom virkelig langt ud på landet, og var efterhånden i tvivl, om vi overhovedet ville finde stedet. Og hvis vi gjorde, ville det så være åbent?
Men pludselig lå det der. Og Og det var bestemt åbent. Der var faktisk rigtig mange gæster, der spiste der. Så mange, at vi ikke kunne få et bord udenfor. Kun indenfor.
Der var ikke noget menukort. Kun dagens menu, ud fra hvad de havde af råvarer.
Alle retterne bestod af en masse forskellige ting, så vi fik smagt virkelig meget. Og vi voksne var helt vilde med det. Børnene var ikke helt begejstrede.

Albanien_Albansk mad

Til gengæld tror jeg, at børnene kunne have hygget sig med at se gården, hvis vi havde haft mere tid.
Så får vores klare anbefaling!

Den vildeste vandretur i De Albanske Alper

Albanien De albanske alper

Efter afslappende dage i Tirana, skulle vi ud og bevæge os. Så vi kørte op i det man kalder for De Albanske Alper. De ligger i det nordlige Albanien.
Vi boede først i bjergdalsbyen Theth.
Herfra gik vi 17 km over et bjerg til næste bjergdal og byen Valbone.
Bjerget vi gik over var 1,8 km i højdemeter.
Vi gik opad konstant i 4 timer!
Og turen tog os i alt 10 timer.
Men nej, hvor var det flot. Jeg kan virkelig godt forstå stedets kælenavn, for det minder meget om alperne i Østrig.
Vi mødte ingen andre, der gik med børn. Faktisk så vi mest folk i 20’erne/start 30’erne. Men vores drenge klarede det så flot. Og det var os voksne, der var mest trætte bagefter.

Lumi Shales – vi boede på et hotel midt i en flod

Albanien Lumi Shales

Efter sådan en vandretur kunne vi godt lige brug en dags afslapning. Og det er der heldigvis også god mulighed for i området.
Vi sejlede med en båd på floden Shales ud til et lille område med overnatningsmuligheder.
Sejlturen var så fin på floden igennem et bjerglandskab.
Ved vores destination er der opstået en lille ø i floden. Det har man udnyttet til at bygge en lille bitte ferieby.
Der var hoteller inde på flodbredden. Hotellerne havde broer ind til den lille ø på midten, hvor der er solsenge.
Eller broer over til den modsatte bred.
Det var et sjovt sted.
Desværre er det også lidt et feststed, så man skal ikke forvente et sted, hvor man kan nyde naturen i stilhed – selvom der er virkelig flot.
Og floden, som er smeltevand, var lige til den kolde side for os.

Shkodër

Albanien er proppet med fine gamle byer.
Byen Shkodër stammer f.eks. helt tilbage fra Antikken, hvor den var en romersk provins.
Shkodër er bl.a. kendt for at have et fint gammelt slot, hvorfra der er en flot udsigt ud over området.

Faktisk var Shkodër oprindeligt ikke på vores plan (man bliver jo nødt til at prioritere). Men det var dér, det passede bedst at stille bilen, mens vi var oppe i bjergene.
Så vi endte alligevel med at have en overnatning her, og få et hurtigt kig i det hyggelige centrum.

Krujë

Albanien Kruje

Vi spiste frokost i Krujë. Den dag havde vi en lang køredag, og så vil vi gerne lave et afbræk i køreturen og opleve lidt.
Så vi havde udset os markedet i Krujë, som skulle være et gammelt, traditionelt marked.
Og ved første øjekast var det også rigtigt fint.
De gamle markedsbygninger er så fine, og man kan levende forestille sig, hvordan et marked har været her tidligere.
Men nu består det af souvenirbutikker, der nærmest alle sælger det samme. Inde i butikkerne har de lidt forskellige “antikviteter”. Men vi kom nu rimelig hurtigt igennem det marked.
Der ligger også et fint gammelt slot med et etnografisk museum i. Men det sprang vi over for denne gang.

Berat

Albanien Berat

Berat er en by der stammer helt tilbage fra 400 år før vor tidsregning. Det er jo vildt!
Den er på Unescos Verdensarvsliste, fordi den er typisk for det osmanniske riges tid i Albanien.
Den gamle bydel ligger på toppen af et bjerg. Det er en sjov oplevelse at køre op ad den snørklede vej op til bymuren, som var så stejl, at vi var ret glade for vores 4-hjulstræk.
Kun halvdelen af byen er beboet, men det er de fineste huse. Og det var så hyggeligt at gå rundt i denne lille by.
Vi var rigtig glade for, at vi boede inden for muren, for der var hyggeligt om aftenen, når byens børn kom ud og legede og der faldt ro over byen.

Vjosa floden

Albanien Vjosa River rafting

Ved Vjosa floden var Dennis og drengene ude og river rafte.
Undervejs blev der gjort stop, hvor de kunne springe ud fra klipper.
Det var vildt fedt og de elskede det alle 3!

Vi havde aftalt med arrangøren at vi skulle på turen kl. 13. For vi havde en lang køretur bagefter, vi helst ikke ville gøre i mørke.
Men da vi ankom så medarbejderne meget forvirrede ud. For de havde først planlagt vores tur til kl. 14. Og der var andre, der også skulle med. Så vi kunne ikke komme afsted tidligere. Tingene er ikke altid så strømlinede i Albanien, som vi danskere er vant til. Men det er jo en del af charmen…

Turen var ikke så vild, så det er et rigtig godt sted for familier.
Vi var afsted med dette bureau.

Llixhat e Bënjës / Benja Thermal Baths

Albanien Varme kilder

Albanien har en del naturlige thermiske bade. Vi besøgte Benja Thermal Baths, som ligger tæt på, hvor vi river raftede.
De varme kilder er bygget op som en pool, og er ikke sådan et spa-agtigt sted, hvor børnene skal være stille.
Så selvom vandet var lidt koldere end forventet ved et thermisk bad, så var børnene næsten ikke til at få derfra igen.

Vi spiste aftensmad i Përmet. Det var en lørdag aften, og byens indbyggere går åbenbart promenade tur på byens torv lørdag aften. Så vejen over torvet var afspærret af politiet.
Det var rigtig hyggeligt at sidde ved torvet og spise og følge med i det hele.

Sarande og Ksamil

Albanien Sarande

Nu var det på tide med noget badeferie.
Vi havde booket 5 dage i Sarande, som er den helt store badeby i Albanien. Men der er ikke ret meget strand, fordi der er klipper.
Ksamil er nabo-badebyen, som er lidt mindre, men har flere sandstrande end Sarande.

Byerne var rigtig fine til at bade og slappe af i. Men de kom aldrig rigtig ind under huden på os. Vi fandt os aldrig rigtig godt til rette her, selvom vi boede et fedt sted, og alt egentlig så ud til at være perfekt til en badeferie. Men der var ligesom for tætpakket og for lidt badeferiestemning. Så det blev aldrig helt så afslappende, som vi havde drømt om.
Ksmail virkede hyggeligere på os. Men mange af de gode strande er private strande, hvor man skal betale for at være der. Så vi syntes, at det var lidt irriterende, at man ikke bare kunne gå rundt, som man ville.

Blue Eye og Butrint

Albanien Blue Eye

Mens vi boede i Sarande var vi på en tur rundt i området. Her så vi et Blue Eye. Det er en sø med en kilde i midten. Kilden er mindst 50 meter dyb. Og al vandet der kommer op fra kilden, får lidt søen til at ligne et øje.
Selve Blue Eye var rigtig fint. Men vi syntes at det var en lidt lang gå tur i stegende varme til “øjet”, i forhold til hvad seværdigheden var.

Albanien Butrint

Efter Blue Eye tog vi en lille bitte kabelfærge til Butrint.
Butrint er en ruinby, hvis oprindelse er helt tilbage fra det 7 århundrede f.kr.
Her er imponerende mange og flotte ruiner. Bl.a. et amfiteater, et romersk bad, en bymur, en basilisk og et kapel samt et slot fra middelalderen udenfor. Stedet er selvfølgelig på Unescos Verdensarvsliste.

Borsh strand

Albanien Borsh strand

Da vi kørte fra Sarande, stoppede vi ved Borsh strand. Og her var lige præcis den bade/feriestemning, vi havde drømt om!
Tidligere på ferien mødte vi nogle amerikanere, der havde anbefalet os at tage forbi Borsh strand.
Og vi må bare give dem ret. Her var dejligt!
På stranden mødte vi en anden dansk familie, der sagde præcis som os “hvor er det ærgerligt, at vi havde brugt så meget tid ved Sarande, og først opdager Borsh nu”.
Men sådan kan det jo gå, når man er et sted for første gang.

Vlore

Vi kom til Vlore af 2 grunde; 1) vi skulle snart flyve hjem, og det var en lidt lang køretur fra Sarande til Tirana, så vi tog en overnatning i Vlore. 2) Benjamin ville meget gerne ud med en speedbåd, og vi havde fundet en god tur her.

Vlore har egentlig fine strande og hoteller. Men vi kom ind i byen fra en anden vinkel. Så for os var det en af de byer, hvor vi følte, at vi oplevede mest autentisk albansk hverdagsliv, mens vi kørte gennem byen.
Vi havde fået valgt et stort og pragtigt hotel, som vist har været meget prangende i en tidligere tid. Men i dag var det en mærkelig blanding af guldrandede toiletter og spøgelseshotel.
Så vores indtryk af Vlore var lidt mærkeligt.

Men næste morgen kom vi ned ved havnen. Og her var den flotteste promenade.
Den var bygget med EU tilskud, som vi havde set det flere steder rundt i Albanien. De er virkelig ved at gøre turist oplevelserne klar.

Vi havde booket vores egen speedbåd med kaptajn. Den viste sig at være virkelig lille! Men vi kunne da være der.
Vi skulle have 3 stop undervejs på turen.
Første stop var en ø, der havde været gammel militærbase. Men stoppet blev mest brugt til at bade fra stranden. Her var ret mange turister, for der findes især 2 slags turistsejlture her. Den vi var på. Og så nogle ture på store både, hvor der bliver danset, spillet musik og underholdt på sejlturen. For man sejler lidt langt mellem tingene.
Til gengæld kan de store både ikke komme overalt. Så næste stop havde vi længe for os selv. Det var en grotte, hvor der tidligere har boet et piratskib. Det var en ret sjov oplevelse, at være derinde. Selvom vandet var ret koldt at svømme rundt i.

Albanien Vlore Speedbåd

Til sidst sejlede vi til en lille, flot ø. Her mindede det os lidt om Kroatien i udseende. Vi blev sat af her og havde nogle timer til at spise og bade i.
Det var en rigtig dejlig dag. Og vi var glade for at sejle i en lille båd væk fra de større mængder af turister.

Det var en super god måde at ende vores tur i Albanien!

Det vil sige, helt endte vores tur ikke. For vores fly hjem var blevet aflyst, så nu skulle vi flyve hjem over Rom. Og vi måtte finde en overnatning i Tirana. På vej derhen endte vi i en blindgyde for enden af en masse ensrettede gader, hvor vi var lige ved at opgive at få den gamle Lada uden servostyring med ud igen. Og hotellet viste sig at være en kæmpe brandfælde, hvor airconditionen allerede var brændt af i værelset med store sodede mærker og tydelig lugt. For vi havde booket et billigt hotel – det var jo bare én overnatning.
Så Albanien har det hele – fede oplevelser, smuk natur, gode badesteder, masser af kulturelle sights. Men også masser af muligheder for virkelig lokale, autentiske og – nogle gange – ret anderledes oplevelser.

Vi var i Albanien i 2023 og børnene var 11 og 12 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Instagram og Facebook. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Pinterest profil.
Join the Conversation

2 Comments

1. says: Lisa

Hejsa
    Tak for god beskrivelse 😀👍!!

Vlorë – du skriver at indtrykket var lidt mærkeligt men jeg forstår ikke helt hvorfor?
    Du skriver at byen viste den MEST autentiske albanske hverdag.

Er det godt eller skidt? Eller er det derfor at indtrykket var mærkeligt?

Vi overvejer Vlorë til sommer primært grundet;

Relativt kort fra lufthavn Tirana

Flot strand/vand

Liv til vores teenagere

Gammel bydel

Du må meget gerne fortælle mere om Vlorë👏

Tusinde tak

1. Hej Lisa,
      Først kom vi ind i byen gennem en meget fattig bydel (eller sådan så det i hvert fald ud). Her så vi meget lokalt liv.
      Så kom vi på et meget storstilet hotel, med keramik toiletter med malede blomster og guld vandhaner. Men det hele stank, fordi kloak vist ikke havde været brugt længe. Og det kæmpe hotel var nærmest tomt.
      Så der fik vi et rimelig dårligt indtryk.
      Men næste dag kom vi ned til den fineste strand promenade, hvor der var rigtig lækkert. Og folk fik rent faktisk bøde for at parkere i rundkørslerne i denne by. Så der så ud til at være lidt mere styr på tingene end hvad vi ellers havde oplevet.
      Så jeg tror bare, at Vlore var så stor en blanding af oplevelser, at vi ikke helt ved hvad vi skal tænke om det.