Transport i Brasilien: Er det sikkert at køre selv i Brasilien?

Transport i Brasilien

Dennis har rejst mange gange i Brasilien. Med bus, taxa, båd og fly. Men aldrig selv lejet bil.
Men da vi skulle afsted i 2023, syntes vi, at det ville passe ind, at vi havde en bil til vores lille rundrejse.
Så vi kastede os ud i at køre selv i Brasilien. 
Flere spurgte, om vi virkelig turde det. Og ja, selvfølgelig gjorde vi det!

På turen i 2023 var vi i Rio de Janeiro staten. Derfor kan jeg kun udtale mig om transport i denne del af Brasilien.
Men Rio de Janeiro by er jo én af Brasiliens helt store byer. Derfor mener vi, at vores oplevelser godt kan være med til at inspirere dig til, om du selv skal køre i Brasilien eller ej. Samt hvilke transportformer der ellers findes.

Sådan oplevede vi vores kør-selv ferie i Brasilien

Vi syntes ikke, at der var nogen problemer i at køre selv i Brasilien, lige så snart vi var ude af de store byer.
Man skulle være lidt mere vågen end i DK. Men der var ingen problemer.

Vi lejede en bil i Rio lufthavn og kørte derfra til Paraty. Det var intet problem.
Når man kommer rigtig ud på landet eller op i bjergene kan vejene godt blive ret dårlige. Og meget smalle. Og vi mødte til tider løse heste på vejene. Men v
i oplevede kun sådanne udfordringer, når vi virkelig opsøgte eventyret og kørte lidt væk fra de almindelige veje. Og det var intet som vores Citroën Cactus ikke kunne klare.

Transport - heste på vejen
Transport - dårlige veje

Så var det straks en helt anden sag at køre i Rio Centrum. Der var hektisk!

Transport Traffik i Rio

Hvis du er en erfaren billist kan det sagtens lade sig gøre. Vi kom da igennem uden en bule 😉
Men der var tidspunkter, hvor jeg tænkte med glæde på, at vi havde købt fuld dækning på forsikringen. For jeg kunne ikke se, hvordan vi skulle komme igennem uden at blive ramt på et tidspunkt. Vi så da også flere, der stod og udvekslede oplysninger. Og faktisk også en bil på hovedet. Men det så heldigvis ikke ud til, at der var kommet nogen til skade.

Så man skal lige være klar på, hvor hektisk det er, før man kører ind i storbyerne.

Dennis’ 2 bedste råd er:

  1. Lad være med at blive sur på de andre. Folk skifter baner i et væk, lige foran dig, hvor du egentlig slet ikke synes, at der er plads til det. Og de holder aldrig tilbage for andre. De er sig selv først.
    Men lad være med at blive hidsig på dem. Så ender du bare med at køre lige så dårligt som dem. Og de bliver ikke sure på dig, når du kører ind foran dem, for de forventer jo sådan kørsel.
  2. Husk at du har lige så meget ret til at være der, som de andre biler. Så hvis du ikke vil følge trafikken og lade dig presse til at køre 60-70 km/t hvor der er 40 km/t begrænsning. Så lad være!
    De må bare køre uden om dig – og det gør de helt sikkert også.
Transport - fodgængere
Fodgængerfelter på motorvejen er godt nok lidt uvante for en dansker.

Vi kørte fra Paraty (mere landlig kørsel) direkte ind i centrum af Rio forbi Copacabana stranden og så videre over broen til Niteroi til vores overnatning der.
Ikke nok med, at trafikken var enorm hektisk inde i Rio centrum. Så var der også enormt meget kø, så vi endte med at bruge flere timer ekstra på den tur, end vi havde forventet.
Så derefter besluttede vi ikke at køre helt ind i Rio centrum. Vi nøjedes med at bruge vores bil uden for centrum. Så slap vi også for at skulle lede efter parkeringspladser derinde.
Du kan læse om andre transportformer i Rio længere nede i dette indlæg.

Lidt om brasilianske trafikregler – de lovmæssige og de selv-opfundne

Man drejer ikke til venstre. I stedet kører man til næste gang, hvor der er lavet et u-sving. De vises på skilte med ordet “Retorno”. Så du kommer til at opleve at køre lidt frem og tilbage.

“E” betyder “P”, altså parkering. Og det viser jo så, hvor man må parkere eller endnu vigtigere, hvor man ikke må parkere.

Transport parkering

Folk kører ind og ud mellem hinanden.
Motorcykler/scootere er endnu værre end bilerne. Nogle motorcykler markerer dog lige med et hurtigt dyt, før de kører ind mellem bilerne.
Ved kø holder bilerne gerne lidt til siden, så de former en tom midterbane til motorcykler, som vi kender det for plads til udrykning ved kø på motorvejen.

40 km i timen på skiltene i byerne betyder åbenbart 60 km i timen på portugisisk.

Læs også: Sikkerhed i Brasilien – er det sikkert at rejse som turist?

Rødt lys betyder stop…altså medmindre du hellere vil køre end stoppe.
Folk kører gerne overfor rødt. Især om aftenen, når der ikke er så mange andre biler. Og især på steder, hvor lyskrydset kun er for tværgående forgængere, for der kan man jo nemt se, om der er nogen, der skal over…

Vi tror, at politi, ambulance og brandvæsen altid har deres røde blinklys tændt. Der er i hvert fald ingen, der flytter sig for dem. Det er først når de også har lyd på, at det er en mere reel sirene. Der oplevede vi nu heller ikke, at folk flyttede sig ret meget for. 

En af de mere rolige dage i trafikken i Niteroi, hvor Dennis og motorcyklerne dog ikke er helt enige om, hvem der har mest ret til at være der.

Og nå ja, du kan ikke regne med at husnumrene er i rækkefølge, som vi kender det fra Danmark. Det virkede på os, som om at folk selv har valgt, hvilket nummer de vil have.

Transport - VW rugbrød
Der blev produceret mange af de hyggelige “Rugbrød” og “Bobler” i Brasilien. Og dem møder man stadig mange af.

Billeje i Brasilien

Vi kiggede meget på at leje igennem Localiza, som virker til at være det hele store firma for biludlejning i Brasilien.
Fordelen ved dem er, at de har rigtig mange kontorer rundt omkring i landet (i hvert fald der hvor vi rejste). Så vi kunne aflevere bilen, hvor vi havde lyst.
Ulempen er, at selvom deres hjemmeside har en engelsk oversættelse, slår den ikke igennem overalt. Så da vi nåede til at kigge på forsikring m.v., fik vi det vist på portugisisk. Og selvom Dennis er rigtig god til portugisisk, så er bilforsikringer altså ikke hans spidskompetence. Så vi endte med at gå væk fra dem.

Så vi bookede igennem Alamo, som har en engelsk sproget hjemmeside. Og det viste sig, at de samarbejder med Localiza. Så vi endte faktisk med at have fordelen af de mange udlejningskonterer hos Localiza alligevel.

Husk! at du skal have internationalt kørekort for at køre i Brasilien. Det får du for 25 kr. gennem dit Borgerservice.

Og husk! At du altid skal have kreditkort udstedt i førerens navn med. Visa/dankort er faktisk et debitkort (det står på bagsiden af dit kort), så det kan ikke bruges de fleste steder.

Andre transportformer i Brasilien end lejebil

Transport over længere afstande i Brasilien

Brasilien er jo et kæmpe land. Men af én eller anden mærkelig grund, har de stort set ikke toge i Brasilien. Og de få steder der er skinner, bruges togene mest til gods.
Så skal du over længere afstande, vil du opleve at fly eller bus er det bedste.
Eller selvfølgelig at køre selv i Brasilien.

Transport i storbyerne

Nu vil jeg igen lige pointere, at vi kun var i Rio de Janeiro. Men at jeg tillade mig at mene, at forholdene minder om hinanden i f.eks. Rio og Sao Paolo. Sao Paolo er jo faktisk kendt for at have lidt mere ordnede forhold end Rio.

Busser

Det er forholdsvis nemt at tage busserne. Der står udenpå, hvor de kører hen og hvor meget ruten koster.
Det kan være lidt svært at spørge sig frem, hvis man ikke kan portugisisk. Men med Google Maps i hånden, fungerer det nemt.
Man betaler ikke til chaufføren, men til en person, der sidder længere inde i bussen.

Busserne kostede mellem 3-5 RGL, altså 4,5-7,5 kr. Og de skal betales kontant.

Taxa

Vi følte at taxaerne var helt trygge at køre med. Og det var altid på taxameter.
Taxaerne er virkelig billige. Vi betalt f.eks. 25,3 RGL/ 38 kr. at køre 15 min. Så når man er 4, som os, kunne det nærmest ikke betale sig at tage bussen.
Vi kunne bruge kreditkort i alle de taxaer, hvor vi spurgte efter det. Så jeg tænker, at man kan i dem alle.

Til gengæld lykkedes det os aldrig at finde en taxa hvor midterselen virkede på bagsædet. Og den ene gang virkede en af de andre seler på bagsædet heller ikke.

Man kan selvfølgelig godt være nervøs for, om de kører om omvej, for at tjene mere. Men der bruger vi tit det trick, at der sidder én af os på forsædet, med Google Maps i hånden. Så kan chaufføren se, at vi følger med i ruten.

Og vi følte kun at de snød på én måde. For taxaen holdt rent faktisk for rødt.
Det plejer de ikke at gøre på små veje, hvor de nemt kan overskue, om der kommer modkørende/fodgængere. Men vi betalte gerne lidt ekstra for at holde stille for rødt 🙂

Uber er også meget brugt i Brasilien.

Metro

Der er også en metro i Rio. Men vi har faktisk aldrig prøvet den. Så den kan vi desværre ikke sige så meget om.

Færger

Rio er jo en kæmpe by, og er derfor vokset sammen med nabobyen Niteroi.
Niteroi ligger på den anden side af bugten, og byerne er forbundet med en bro, ligesom Købehavn og Malmø.
Vi synes, at det er sjovere at bo i Niteroi, hvor det hele er lokalliv. Her kommer ikke så mange turister.

Læs også: Rio de Janeiro og Niteroi

Byerne er som sagt forbundet med en bro, men den er tit meget trafikkeret.
Heldigvis er der også 2 færger. Begge færger ankommer helt centralt i Rio ved “Terminal CCR Barcas Praca XV”.
Den ene sejler fra Araribóia og koster kun 7,7 RGL/11,5 kr. Det er den gamle færge. Her er også store parkeringsanlæg.
Den anden færge er forholdsvis ny og sejler fra Catamarã Charitas. Den er dyr – i brasiliansk forhold – den koster 21 RGL/31,5 kr.
De tager begge 20-25 min.

Værd opmærksom på, at du ikke kan betale meget kort ved færgerne, hvilket er meget mærkeligt, for brasilianerne bruges ellers kort til nærmest alt.

Vi var i Brasilien i april 2023 og børnene var 10 og 12 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Instagram og Facebook. Så får du updates om vores nye indlæg.

 

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *