Smuk togtur gennem det srilankanske te-højland og besøg på tefabrik

I Sri Lankas te højland ligger te plantagerne frodige og grønne på bjergskråningerne. Og heldigvis har Sri Lanka en togbane, der kører igennem dette flotte sceneri. Der er mange turister, der tager denne tur. Men det gør den ikke mindre god. Og der er også mange lokale med toget og farverige ting at kigge på stationerne undervejs.

Skøn togtur fra Ella til Nuwara Eliya

En formiddag stod vi på toget på Ella togstation. Vi kørte med toget fra Ella til Nuwara Eliya, som skulle være den flotteste strækning gennem te-højlandet. Køreturen var så flot! Ubeskrivelig flot.
Den skulle tage 3 timer, men endte med at tage 3,5.

Vi havde booket billetter hjemmefra til 1. klasse. Men det fortrød jeg faktisk, da vi sad der.
Det var en dejlig aircondition vogn med gode sæder. Men der var vinduer for overalt, så man kunne ikke få det fulde udsyn, som i andre vogne, der havde åbne vinduer.
Men i det mindste var der ikke ret mange mennesker i vognen, så vi kunne næsten sidde, hvor vi ville.

Efter lidt tid, kom medarbejderen og spurgte, om han skulle åbne vinduet…Vi havde slet ikke forstået, at man kunne åbne vinduerne.
Det blev en så meget federe tur, når man kunne sidde med hovedet ud af vinduet og få vind i håret.

Læs også En vandretur med børnene op af Little Adams Peak tæt på Ella by

I virkeligheden er der ikke så meget at fortælle om selve køreturen. Man er der bare for at nyde den dejlige udsigt. Men det er også mere end nok 🙂

Stationerne

Stationerne var en lige så stor oplevelse som selve køreturen. Det var noget anderledes, end det er hjemme i Hvidovre. Her gik folk på skinnerne for at komme hen til toget. Og de hoppede af og på, som det passede dem.

Vi oplevede endda også, når vi kørte ude i landskabet, at toget nogle gange sænkede farten. Og så var der folk, der hoppede af eller på det kørende tog.

Vi kørte selvfølgelig også igennem mindre byer, forbi markeder ogkrydsede mere eller mindre primitive jernbaneoverskæringer. Der var nok at kigge på, på turen.

Læs også: Hvad skal man pakke til Sri Lanka?

Til sidst på turen blev det koldt, og da vi stod af, måtte vi have langærmede bluser på.
Men det var virkelig en god tur!

Frokost med underskøn udsigt over bjergene

På stationen hentede vores chauffør os. Klokken var 15.15, og vi havde ikke fået frokost, så vi var ved at være godt sultne.

Chaufføren sagde, at vi bare lige skulle køre 19 km til en restaurant.
Det viste sig så at være 19 km ned ad bjerget. Vi var 1900 m oppe. Vi kørte af konstante hårnålesving, så hurtigt som vi overhovedet kunne, for han havde godt luret, at vi var ret sultne, men vi skulle altså hen til den der bestemte restaurant.

Der var hele tiden te-plantager at kigge på, mens vi kørte ned.

En teplukker får 550 Rupees om dagen (27,5 kr). Til sammenligning har vores chauffør fortalt, at det koster ham 8.500 rupees at have sin datter i skole i et semester (3 mdr.)

Te-højlandet er et meget fattigt område. Og da vi stoppede et øjeblik for at fotografere nogle teplukkere, stod der pludselig en masse børn omkring os og råbte på “Money”. De kom fuldstændig ud af det blå – på ingen tid. Vi blev helt overrumplet, for det har vi ikke prøvet før i Sri Lanka.

Vi nåede frem til restauranten “Thuruliya Coffee Shop”. Og chaufføren havde ret. For restauranten lå så flot med udsigt ud over hele dalen. Vi kunne blive ved med at sidde og stirre på det. Det var så flot!

Til te smagning på en te fabrik

Efter frokosten kørte vi videre til en te-fabrik, hvor vi skulle på rundvisning.

Desværre fik arbejderne på te-fabrikken fri kl. 17, og vi kom 17.30, så vi fik rundvisningen med stillestående maskiner. Men det var alligevel rigtig interessant at høre, hvordan de laver teen.
Bagefter var vi til prøvesmagning på te, hvor vi smagte hvid, gylden og grøn te samt 5 forskellige styrker af sort te.

Jeg vidste slet ikke, at man kunne variere te på den måde. De helt kraftige sorte teer smagte afskyeligt, syntes vi.

Men Benjamin på 5 år lærte at drikke te. Hvilket han ikke havde gjort før. Mikkel på 4 sov igennem hele rundvisningen. Det kan godt være hårdt at være på ferie…

Læs også: Hvordan kommer man rundt på Sri Lanka?

Vi endte selvfølgelig med at købe noget dyrt te med hjem. Men det har nu været hyggeligt at gå og drikke af det og mindes den fantastiske ferie på Sri Lanka.

Lidt gode informationer

Togbilletter: Vi havde købt billetter til togturen hjemmefra over nettet til 1. klasse, hvor man har aircondition og god plads. Så var vi sikker på at få en plads. Vi havde fået af vide, at man ikke kan købe billetter til 1. klasse på stationerne. Jeg ved faktisk ikke, om man kan få til 2. klasse på stationerne.
3. klasse kan helt sikkert købes på stationerne. Men 3. klasse er pakket med mennesker. Det er lokale, der kører på 3. klasse, så det kan være en god oplevelse i sig selv. Men der er virkelig mange mennesker i vognene. Og da vi kørte med børn på 4 og 5 år, havde vi ikke lyst til at kaste dem ud i det. Og vi har senere læst beskrivelser, der bekræftede os i, at det ville være en alt for voldsom oplevelse for vores børn.

Togruten er meget populær blandt turister, så den bliver hurtigt udsolgt. Der er flere togselskaber, der kører turen. Men de kobler sig til det samme lokomotiv, så det er samme tur og samme tidspunkt, de kører på.  Dem vi havde købt hos, har desværre ikke en aktiv hjemmeside lige nu. Vi købte igennem Rajadhani Express.

Vi var på turen i juli 2016

Før vi var i Ella, boede vi i en Eco Lodge i kanten mellem byen Kataragama og Yala National Park, som vi selvfølgelig også var på safari i.
Efter togturen tog vi til Kandyvores Sri Lanka rundrejse.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

Join the Conversation

4 Comments

1. says: OnTrip.dk

Tak for en dejlig togtur og beskriveles, Henriette 🙂

Vi har endnu ikke været på Sri Lanka men lysten er der. Lige præcis lysten, til at opleve denne togtur og se de mange teplantager. Det ser ud og lyder også som besøget til Sri Lanka må højere op på vores laaaaange liste 😉

Sikke dog en dejlig dag, din dejlige beskrivelse gør at jeg føler jeg var med på denne tur, tak for det 🙂

Hmm fattigdom, syntes jeg altid er svært at håndtere. Jeg får dårlig samvittighed og ved slet ikke, hvad jeg skal gøre for det er super sørgeligt.

Tak for dejlig inspiration.

/Annette

1. Hej Annette
      Mange tak for din søde kommentarer ?
      Det kan jeg virkelig godt forstå at I gerne vil, for det er en rigtig god tur!
      Ja I skal da se at komme afsted – inden alt for mange får øjnene op for, hvor dejligt der er ?

Jeg er glad for at jeg kunne “få dig med på turen”. Og tak for de søde ord!

Ja det er godt nok svært med den fattigdom. Man får det så dårligt når man selv sidder der og brænder en masse penge af på en ferie…