En vandretur med børnene op af Little Adams Peak tæt på byen Ella

Ella er en lille bjerglandsby. Og det er netop det der gør den så attraktiv for turisterne. Heroppe har du de flotteste udsigter ud over bjergene. Der er masser af muligheder for lækre vandreture. Og samtidig er byen afslappet, så man kan få ro på og tage den smukke natur ind – modsat de større srilankanske byer.

Ravana vandfaldet

Køreturen op i bjergene mod Ella var en meget flot og frodig tur.
Vi stoppede ved Ravana vandfaldet. Det var et meget fint stop på en 15 min. Vandfaldet var flot.

Men der var virkelig mange mennesker. Det virkede mest til at være lokale. Men børnene syntes, at det var lidt overvældende. Især fordi klipperne er lidt stejle, så børneben har svært ved at komme frem. Så vi blev der ikke så længe.

Vandretur med børnene til Little Adams Peak

Fremme i Ella måtte vi desværre konstatere, at vi havde fået et virkelig dårligt overnatningssted. Det skriver vi mere om længere nede i dette indlæg.
Til gengæld boede vi, så vi havde en dejlig udsigt ud over det, vi glædede os til at gå ud og udforske. Nemlig de smukke bjerge!

Udsigten fra vores altan

Så vi spiste en hurtig frokost, og så var det ellers afsted på vandretur til Little Adams Peak.

Little Adams Peak er et mindre bjerg på 1.100 m, der ligger tæt på byen Ella. Derfor passede det virkelig godt til os, der havde børn med på 4 og 5 år. Farmor valgte dog at blive hjemme og nyde udsigten fra altanen. Det var jo også god.

Vi gik fra vores overnatning (vi boede en lille smule uden for Ella) til starten af stien mod Little Adams Peak. Stien startede ved Ella flower garden resort, som kan findes på Google Maps. Man kan også komme fra den anden side ved at starte ved 98 Acres Resort & Spa (Reklamelink). Den kan også findes på Google Maps.

I den første del af turen går man igennem de dejlige, frodige te-plantager. Turen er fint afmærket.
Der var også andre turister på stien. Men ikke for mange. Vi gik på ingen måde i kø med andre mennesker (undtagen på de aller stejleste steder, hvor vores børn skabte køen…).

Det var noget af en tur i opadgående terræn for børnene. Benjamin på 5 år var superdygtig til bare at gå. Cecillie brugte tricket med, at børn har mest energi, når de går forrest. Så hun og Benjamin gik lidt i forvejen.

Læs også: At have børn med på en længere rundrejse

Vi havde prøvet at få Mikkel på 4 år til af blive hjemme hos farmor, fordi vi var bange for, at det ville blive for hårdt for ham. Men han ville ikke gå glip af en tur, så han tog også med. Han klarede det faktisk rigtig godt. Han blev båret en gang imellem, men der var ikke ret meget brok.

Til sidst før toppen var der nogle små og stejle trapper og der blæste det en del. Det var lidt nervepirrende for forældrene. Men det gik fint.

På toppen af Little Adams Peak i solnedgang

Vi nåede toppen i den begyndende solnedgang.  Det var så flot!
Det er sådan et sted, hvor man kan stå og nyde udsigten i virkelig lang tid, for det er nærmest magisk. Især nu her i solnedgangen.

We made it to the top

Vi fejrede at vi var nået toppen med juice og kiks, så børnene kunne samle kræfter til også at komme ned igen. For nu var vi ved at få lidt travlt. For når der er en flot solnedgang, så løber man jo snart tør for lys… Og vi havde ikke tænkt på at tage en lommelygte med. Og var i øvrigt ikke så vilde efter, at skulle styre børnene ned i mørke. Så efter at vi havde taget en hel masse billeder af den underskønne udsigt, vendte vi nedad igen.

Da vi var nået ned af bjerget og nærmede os byen, holdt der nogle tuktuk’er, som bare ventede på af alle de trætte turister, der kom ned fra vandreturen.
For at holde Mikkels mod oppe (han var ved at være træt, sidst på nedstigningen), havde jeg lovet ham, at hvis vi mødte en tuktuk, så tog vi den. Så det gjorde vi. Nu havde børnene klaret turen så flot, så var der ingen grund til de skulle bliver overtrætte mens vi gik på en kedelig landevej.

Læs også: Råd om at rejse i Sri Lanka; om at rejse med børn, korrekt tøj i templer m.v.

Det er utroligt at man kan være 3 voksne og 2 børn + chauffør i en tuk tuk. Det kan godt være, at de ser små ud. Men der kan virkelig være mange/meget i dem.
Desværre ville chaufføren meget gerne sælge os flere ture. Så på vej ned af den lille bjergsti, sad han hele tiden med hovedet vendt mod os, mens han forklarede os om alle mulighederne. Til sidst havde vi ikke længere nerver til det og måtte nærmest råbe af ham “Look at the road!!!”. Det gjorde han så derefter.

Der findes også en storebror til Little Adams Peak på Sri Lanka. Den hedder….Adams Peak ;-). Det er et helligt pilgrimsbjerg, som mange går turen op ad. Det var dog lidt for stort for os, med dets 2243 m.

Ella by

Vi havde kun én overnatning i Ella, og vi brugte tiden der, på at vandre op af Little Adams Peak. Så vi fik ikke set så meget af byen. Vi spiste kun aftensmad derinde. Det er en lille by, med en ”lazy backpacker-stemning”. Mange skriver, at der er virkelig hyggeligt, og at de ender med at være der i længere tid end planlagt. Vi havde dog valgt at bo en smule ude af byen, så vi kunne nyde udsigten fra vores terrasse.

Den værste overnatning, jeg har prøvet i mit liv

Men vi havde fået en virkelig dårlig lejlighed. Vi havde lejet den gennem Airbnb. Det var faktisk første gang, vi havde prøvet det. Men heldigvis fik vi rigtig gode Airbnb oplevelser senere på turen på Sri Lanka. Dette sted hed Sita’s Heaven Apartment.

Denne her lejlighed var så beskidt! F.eks. var køleskabet fyldt med døde myrer! Opsynsmanden fortalte, at det var fordi det blæste så meget ?!?
I øvrigt havde vi heller ikke noget varmt vand. Og vi var jo oppe i bjergene, så her var lidt køligere, og dermed brug for varmt vand til at bade i. Og ikke mindst til at vaske alt det beskidte porcelæn i (det brugte vi nu kun kogende vand til. Tingene var SÅ ulækre). Opsynsmanden fortalte, at han havde slukket for det varme vand, fordi der lige havde været nogle kinesere, der brugte alt for meget vand…

Da vi skulle i seng om aftenen, var der pludselig kæmpe bier i Bentes soveværelse. Og da væggene ikke gik helt op til loftet, kunne de nemt komme ind i naboværelset også. Opsynsmanden fortalte, at det var fordi, at bierne blev tiltrukket af lyset. Så vi skulle bare slukke alt lys…
Imens han inspicerede Bentes værelse, løb der en kakerlak over gulvet. Den sparkede han væk, i håbet om at vi ikke lagde mærke til det.

Så sad vi der i mørket…. Han kom dog med petroleumslamper til os. Men det hjalp jo ikke noget. Dem blev bierne da lige så tiltrukket af. Og hvordan slukker man ilden i en petroleumslampe, når den er omgivet af bier…?

Vi flyttede ikke, fordi vi lige havde lagt drengene i seng. Og de var så trætte, så vi nænnede ikke at vække dem. Og desuden boede vi jo uden for byen, på en lille bitte vej, som vores chauffør havde store problemer med at komme ned af i dagslys. Så han ville nok ikke blive glad for en nattetur.

Så vi lagde os til at sove. Alle sammen i stuen, hvor der ikke var bier. Lejligheden var meget mærkeligt indrettet, så der stod en køjeseng midt i stuen. Det var vi ret glade for nu. Cecillie skulle have sovet på en hems. Hemsen var bygget oven på et skab – også inde i stuen. Det var altså for mærkeligt. Så hun sov sammen med Benjamin i den øverste køjeseng. Jeg sov med Mikkel i den nederste. Bente fik en madras op på spisebordet. Og Dennis trak nitten og sov på en madras på gulvet. Da han skubbede til gardinet, løb der en mus ud fra gardinet…Sov godt!

Det var den eneste gang på turen, hvor vi stod færdigpakket og ventede på at chaufføren skulle hente os om morgenen.

Vi var vilde med Ellas udsigter og turen op af Little Adams Peak. Men ikke med Sita’s Heaven Apartment.

Vi var i Ella i juli 2016

Før vi var i Ella, boede vi i en Eco Lodge i kanten mellem byen Kataragama og Yala National Park, som vi selvfølgelig også var på safari i.
Fra Ella tog vi på en smuk togtur i te højlandet, og videre mod Kandy på vores Sri Lanka rundrejse.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

Tags from the story
Join the Conversation

2 Comments

1. says: Jane

Super spændende læsning. Little Adams Peak har mange subjektive historier og anskuelser alt efter hvem man hører dem fra. For ikke at nævne byen Ella. Familien og jeg rejse med https://www.benns.dk/ i sin til Sri Lanka, hvor blandt andet oplevelse nogle af de samme. Kunne godt nogle af oplevelserne foruden, da de lugtede forretningsturisme langt væk. Det sagde jeg faktisk også i min feedback efter vi kom hjem. Solnedgangen var faktisk på toppen af bjerget i Little Adams Peak. Var det egentlig en udfordring at rejse med børn i Sri Lanka? Vi havde nemlig en ambivalent følelse – måske ikke så helt børnevenligt som andre steder?

1. Hej Jane,
      Mange tak for din kommentar 🙂
      Jeg er ked af at høre, hvis I har haft dårlige oplevelser på Sri Lanka.
      Jeg synes netop ikke, at vi oplevede ret meget masseturisme. Tværtimod. Der var bestemt ikke overrendt af turister. Selvfølgelig er nogle af stederne besøgt af turister. Det er jo mange af de samme ting, som vi alle gerne vil opleve. Men der var ikke mange – og da slet ikke for mange – turister.
      Nej, vi syntes, at det var meget nemt at rejse med børn i Sri Lanka. Men vi havde selv planlagt turen rundt, hvor vi havde valgt de ting, der kunne have interesse for hele familien. Og vi havde den samme private chauffør med hele vejen. Så han lærte os jo at kende, og kunne derved hjælpe med komme med forslag til gode oplevelser.
      Vi syntes bestemt, at Sri Lanka var godt med børn!