Bergen – en by fuld af gode aktiviteter for børnefamilien

Bergen Udvalgt

Bergen er måske nok mest kendt for at være den by i Norge med flest regnvejrsdage. Og vi fik da også en del regn, mens vi var der. Men Bergen fortjener virkelig et besøg alligevel. For Bergen er en virkelig charmerende by fyldt med gode aktiviteter for børnefamilien.
Bergen er smukt omkranset af bjerge, som man kan komme op på toppen af med forskellige bjergbaner eller selvfølgelig ved at gå.
Bergen er også omgivet af fjorde, så man kan komme ud på flotte sejlture. Og i selve byen er der er mange gode oplevelser for børnefamilien, f.eks. et fiskemarked, et 110 år gammelt søbad og gratis kanoturer.
Og Bergen har den hyggelige Unesco verdensarv havnefront, Bryggen, samt boligkvarterer af fine gamle hvide træhuse.

Bryggen – Bergens hyggelig havneområde

Bergen Bryggen 2

Bryggen er et hyggeligt havneområde med gamle farverige træbygninger. I dag er bygningerne butikker og restauranter med udendørs servering. Så på en solskinsdag, må det være virkelig fint at sidde her og slappe lidt af. Men det var overskyet og småregnede, mens vi var der. Så vi spiste bare en is og kiggede.
Bag selve havnefronten er der små shoppingstræder. Jeg fik lidt en følelse af at gå rundt i en gammel western by her.

Bergen Bryggen Unesco 2

Bryggen er så fin og hyggelig og på Unescos Verdens Arvsliste. Det kan jeg godt forstå. Jeg vil tillade mig at kalde det Norges svar på Nyhavn.

Desværre er Bryggen også kendt for at være overstrømmet af cruise-turister. Der skulle være så mange, at man ikke helt selv bestemmer, hvilken retning man har lyst til at gå i. Så det var rigtig dejligt at se Bryggen i dette Corona år.

Fløi-banen – et familie paradis med fantastisk udsigt over Bergen

Bergen er omgivet af 7 bjerge. Her er der rig mulighed for at tage kabelbaner og gå på gode vandreture.

Bergen Fløi-banen

Vi valgte at tage op på Fløyen.
Man kan komme der op med bjergbanen “Fløi-banen”. Fløi-banen er lige så stejl, som den lyder. Indgangen til banen ligger virkelig centralt. Kun 10 min. fra Bergens berømte fiskemarked.

Bergen Fløyen

Turen var ikke ret lang. Men den var flot.
Og vi kom op til den vildeste udsigt over Bergen. Der er en fin og stor udsigtsplatform, hvor du kan kigge ud over Bergen.

Lige bag platformen er der en stor og lækker legeplads.

Bergen Legeplads Fløyen
Du ved du er i regnfulde Bergen, når der er tag over “forældrebænken”, så forældrene kan sidde i tørvejr, mens børnene leger.

Legepladsen fangede dog ikke lige vores børn, så vi gik videre ind i skoven bag legepladsen.
Der var rent faktisk en solstråle, mens vi gik der. Dejligt 🙂

Bergen Skomakerdiket

Efter en 10 minutters gang, kom vi frem til Skomakerdiket, som er et område med en rigtig flot sø.
Tanken med stedet er, at kommunen gerne ville lave et udflugtssted som i 50’erne og 60’erne, hvor man tog på søndagstur. Og det synes vi, at de har klaret ret godt. Der var rigtig skovtursstemning. Med mange borde og bænke, hvor man kunne spise sine madpakke. Og der var også et cafeteria.

Men vigtigst af alt, var der også kanoudlejning ved søen.
Mikkel begyndte straks at snakke om, at vi skulle ud og sejle i kano.
Det overraskede os faktisk ret meget, for de 2 andre gange han har prøvet at være i kano, var ikke helt successer.

Læs også: Omis: På kanotur på Cetina floden og hygge ved den gamle mølle

Men der var meget lang kø, så vi satte os i stedet og spiste vores madpakke.

Efter frokosten gik vi rundt om søen, og endte ved kanoudlejningen. Nu var der ikke ingen kø. Og så var det endda gratis. Så måtte vi jo ud og sejle.
Mikkel og Dennis tog én kano, og Benjamin og jeg den anden. Det var et dejligt trygt sted med lavt vand og masser af mennesker ved kanten, som kunne hjælpe, hvis vi fik problemer (jeg har det jo ikke så godt med vandaktiviteter…). Men her blev en rigtig hyggelig tur.
Der var nu ikke nogen lang tur. Vi roede 3 gange rundt om den lille sø. Men det var hyggeligt.

Bergen Skomakerdiket 3

Da vi afleverede kanoerne, snakkede vi lidt med pigen, der arbejdede der. Vi spurgte hende, hvordan man holder ud at bo i en by med så meget regn. Hun forklarede, at det jo ikke er heldagsregn altid. F.eks. havde det regnet en smule i morges, men nu var det solskin. Men det talte jo stadig som en regn-dag i statistikkerne.

Bergen Fløyn klatrepark

Fra kano-søen gik vi over til et klatreområde i skoven, der lå i forbindelse med Fløi-banen.
Det var samme forhindringer som man kender dem fra klatreparker. Men de var kun 0,5-1 meter over jorden, så der behøvedes ikke noget sikkerheds udstyr. Og det var endnu en gratis oplevelse.
Banen endte ud i et legetårn med en lang rutsjebane ned.
Det var en fest for vores børn.

Vi kan virkelig anbefale at besøge Fløyen, hvis du er i Bergen med børn. Vi havde i hvert fald en fantastisk dag her.

Ja, det regner ofte i Bergen!

Vi valgte, at vi ville gå ned fra Fløyen, i stedet for at tage banen. Men før vi kom af sted begyndte det at regne. Voldsomt!
Så vi løb ind i læ under et halvtag.
Da det stilnede lidt af, begyndte vi at gå nedad fjeldet. Det var en sti af hårnåle sving, dog asfalteret. Og heldigvis i skov, så vi ikke mærkede, at det stadig regnede lidt.
Men da vi nåede ned til byen, begyndte det at regne mere. Vi kunne se, at vi kun havde en 10-12 min’s gang hjem, så vi gad ikke til at finde regnslag frem. Men det fortrød vi.
Nøj hvor blev vi våde!

Bergen regn

Da vi tidligere tjekkede ind i vores Airbnb lejlighed, syntes jeg at det var lidt unødvendigt, at de ligefrem havde udstyret lejligheden med en tørretumbler. Men efter et par dage i Bergen, var jeg rigtig glad for den. For der gik ikke en dag, hvor vi ikke fik noget regn.

Men Bergen er også kendt for at være den by i Norge med flest regn-dage. Det regner i gennemsnit 235 dage om året. Så husk regntøjet! Og vær indstillet på at opleve regn, når du tager til Bergen.

Nordness Sjøbad – et 110 år gammelt havnebad

Vi var i Bergen på sommerferie. Så der skulle da også bades!
Men fjordene var omkring 15 grader, så det var ikke noget, vi var helt vilde efter.

Men så fandt vi Nordness Sjøbad.
Det er et 110 år gammelt sjøbad. Det havde faktisk fødselsdag dagen før vi var der.

Bergen Nordness Sjøbad

Der er selve havnebadet med vipper. Men der er også en opvarmet pool. Og derudover er der en sauna med udsigt ud over fjorden.
Så man kan springe fra vipperne i det 15 grader kolde fjord vand, og så gå i sauna eller i den 29 graders opvarmede pool.
Det var et hit hos børnene!

Bergen Nordness Sjøbad 2

Sjøbadet er som taget ud af en historiebog med malede træbygninger i badehotels-stil – men sådan er de fleste bygninger jo i Bergen. Det er virkelig en fin by.

På fjordcruise kom vi så tæt på et vandfald, at vi sejlede ind i det

Hjemmefra havde vi booket en 3-timers fjordcruise rundt i fjordene ved Bergen. Jeg var begyndt at tænkte, at det måske var lidt dumt, for vi havde jo også sejlet en del i fjordene med færgen, da vi kom fra DK. Men nu var den jo bestilt, så vi tog afsted.
Da vi ankom til båden, var der ikke flere vinduespladser. Men vi fik i det mindste pladser ved et bord, så der kunne tegnes og spilles kort.

Starten af turen var i gråt vejr som sædvanligt i Bergen.
De fortalte i højtaleren, når vi sejlede forbi et sted af interesse. Så kunne man gå ud og se det, hvis man ikke allerede var udenfor.

Vi sejlede igennem et mod-strøms område. Her stod alle helt tætpakket og prøvede at få et billede uden at der kom andre med på billedet.
Vi fik af vide, at det var én af højdepunkterne på turen. Jeg må indrømme, at jeg der tænkte, at så blev det ikke en helt mindeværdig tur.

Men så kom vi til et sted, hvor der var et vandfald på hver side af fjorden. Og som om, at det ikke var nok, så kom solen nu frem, og skinnede ned over den lille by foran os. Vi var nemlig ved enden af fjorden. Det så ret idyllisk ud.

Bergen_FJordcruise 4

Båden sejlede tættere og tættere på vandfaldet. Til sidst rørte båden faktisk ved klippen, som vandfaldet kom ned af. Vi kunne stikke hånden ud og blive våd af vandfaldet. Én stod endda og fyldte sin vandflaske fra vandfaldet. Så tæt var vi på.
Det var virkelig en vild oplevelse.

Bergen_FJordcruise 14

Og vi var også så heldige, at vi stod nede på dækket, så vi virkelig fik fuld valuta af oplevelsen. De andre gange vi havde været ude og kigge, havde vi stået oppe ved broen. Deroppe ville vi ikke have fået samme oplevelse af at være helt tæt på vandfaldet.
Det er så dejligt, når det hele lige passede sammen.

Bergen_FJordcruise 5
Bergen_FJordcruise 17

Bergen_FJordcruise 8 (1)

Bergens fiskemarked

Bergens fiskemarked er både udendørs og indendørs, som vi kender det fra f.eks. Torvehallerne i København.
Men da vi var der, var det udendørs marked lukket for aftenen.

Bergen Fiskemarked

Indenfor var der stadig mange sjove fisk og ikke mindst store krabber og rejer at kigge på. Så det var en oplevelse for børnene at gå rundt derinde.

Vi spiste også aftensmad på fiskemarkedet. Det var ret populært, så det tog lidt tid at få et bord.
Man kunne få nogle helt vilde skalddyrs tallerkener til flere tusinde norske kroner. Men vi nøjedes nu med fish & chips til børnene. Og vi voksne delte en lakseburger og en vildtburger.
Lakseburgeren var den allerbilligste voksenret på menukortet og kostede NOK 235.

Airbnb i Bergens idylliske, gamle kvarter Stølen

Bergen_Stølen

Det gamle beboelseskvarter, Stølen, bag Bryggen er rigtig hyggeligt.
Det er hvide gamle træhuse med roser i haven. Der er så idyllisk.
Der er så fint, at området tit er med på de guidede turer.

Vi boede i en Airbnb lejlighed i dette dejlige område.
Da vi ankom i bil, var det lidt svært at finde rundt i de små, ensrettede og virkelig stejle gader. Og man kunne ikke parkere, andet end i parkeringshus til NOK 195 i døgnet. Men der var så fint! Og så er det jo det hele værd 😉
Samtidig var vi i gåafstand til alle de ting vi gerne ville i Bergen. Så vi kan godt anbefale at bo i Stølen-området.

Lidt gode informationer

• Fløyens hjemmeside
  • Nordness Sjøbads hjemmeside.
  • I øvrigt ligger Nordness Sjøbad lige ved siden af Bergens Akvarium
  • Vi sejlede med Rødne Fjord Cruise. Du kan finde deres hjemmeside her
  • Visit Bergens hjemmeside har mange gode informationer

Vi var i Bergen i 2020, og børnene var 8 og 9 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Pinterest. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.