Sejltur i sluserne på den smukke Telemarkskanalen

I Telemarkskanalen i Norge kan man sejle gennem sluser, der er så gamle, at de bliver åbnet per håndkraft.
Dem måtte vi opleve, da vi var på roadtrip i Sydnorge.
Vi fandt endda en campingplads at bo på, hvor skibet til sejlturen lagde til i campingpladsens egen havn. Så det var dejlig nemt. Sejlturen var virkelig flot og hyggelig. Og campingpladsen var vi også ret vilde med.
Norge kan virkelig noget.

Telemarkskanalen

Telemarkskanalen kaldes for “Hurtigruten” fra Østlandet til Vestlandet.
Det er en menneskeskabt kanal, der er sprængt gennem fjeldet i 1892.
Hele kanalen er 105 km, har 18 slusekamre og en højdeforskel på 72 meter.

I dag bruges kanalen stort set kun som et levende museum, med mulighed for hyggelige sejlture.

Telemarkskanalen

Vores sejltur i Telemarkskanalens sluser

Vi stod klar på campingpladsens havn kl. 9.50, hvor skibet kom.

Alle siddepladserne udenfor var allerede taget, for vi var 2. stop for skibet. Men vi lagde vores ting ved et bord indenfor, og så kunne vi jo bare gå rundt udenfor og kigge.

Telemarkskanalen sejltur

Ved den første sluse stod vi foran på skibet. Det var helt perfekt, for så kunne vi virkelig følge med i hvordan det foregik gennem sådan en sluse.

Vi sejlede op af kanalen, hvilket betød at vi sejlede ind i tomme slusekamre, der så skulle fyldes op med vand.
Først blev portene bag os lukket, mens en mand om bord på båden kastede et reb op og hægtede os fast i slusen. Imens stod der én oppe på porten foran os og åbnede lugerne trin for trin, mens der skyllede mere og mere vand ind i kammeret. Når vi var kommet helt op, blev portene foran os åbnet, og vi kunne sejle videre ind i næste kammer. I første sluse var der 3 kamre med en løftehøjde på 10,7 m.
Det hele foregik ved håndkraft.

Telemarkskanalen sluser

Vi sejlede gennem Ulefoss sluse, Eidsfoss og Vrangfoss sluse. Og så endte vi ved Lunde sluse.

Læs også: Gaustatoppen – måske den vildeste udsigt i Norge!

Eidsfoss havde 2 kamre og en løftehøjde på 10 m. Det ene kamre havde en højde på 6 meter.
Dette slusekammer så vi oppe fra broen, men med udsigt bagud. Det var virkelig flot, fordi landskabet jo kom stille og roligt frem, hver gang vi blev løftet længere opad.

Telemarkskanalen 4

Og kanalen var smal og hyggelig bagefter.

Vrangfoss sluse har 5 slusekamre og et total fald på 23 meter, som er Norges højeste. Her skulle der også være en multimedie udstilling om kanalen. Men den så vi jo ikke, fordi vi fortsatte på båden.
Men i Vrangfoss slusen var vi ved at være lidt mættet allerede. Så der fik vi også tid til at spise lidt af vores medbragte frokost og en af de virkelig velduftende, friskbagte kanelboller, de solgte i cafeen indenfor.

Undervejs kunne folk stå af og på båden. Man behøver ikke tage hele turen. Og man kan også bo den gamle slusevogter bolig ved Eidsfoss.

Telemarkskanalen 3

Fremme i Lunde blev vi sat af lige inden slusen, for vores båd skulle ikke sejle igennem.
Til gengæld kom der et andet skib, hvor vi kunne stå og se det komme igennem slusen.

Så vi fik virkelig oplevet hvordan en sluse fungerer, fra alle vinkler.

Vi tog en bus tilbage til campingpladsen. Det var en offentlig bus, men det var rigtig nemt, for den holdt klar ved sluseanlægget.

Vi har klaret hele ferien i Norge uden kontanter. Men her var det mest besværlige sted. Det var dog ikke værre end, at Dennis downloadede busselskabets app og så betale med et kreditkort.

Det var en virkelig hyggelig og flot sejltur, og så endda i solrigt vejr.
Selve sejlturen fangende ikke børnene så meget. De sad og læste i deres bøger indenfor mens vi sejlede. Og når vi så kom til en sluse kom de ud og kiggede interesserede med. Men det var jo nok også fordi vi ikke havde en fast siddeplads udenfor.
Til gengæld følte vi, at vi oplevede “det hele”, fordi vi hele tiden bevægede os rundt, og så sluserne fra flere vinkler, i stedet for at sidde samme sted på hele tuen.

Norsjø Ferieland campingplads

Vi boede på en virkelig fin campingplads med mange gode aktiviteter. Den kan vi godt anbefale.

Der var hoppepude, minigolf, legeplads, restaurant, slush ice – og issælger og meget andet godt til en god familieferie.
Der er også en kabelbane, hvor man kunne blive trukket rundt på vandski/vandboard. Det var ret imponerende, hvad nogle af dem kunne lave af hop o.s.v.

Telemarkskanalen Nordsjø Ferieland

Der var en stor fin strand rundt om hele campingpladsen.
Da Dennis og drengene var nede ved stranden for at bade, lurede Benjamin hurtigt, at det var alt for koldt.
Mikkel og Dennis tog en hurtigt badetur. Men de var ret glade for et varmt bad i hytten bagefter. Det er koldt at bade i Norge!

Læs også: Eidfjord – idyllisk norsk fjord-by med sjove vandaktiviteter og vandfald

Af en eller anden grund, som vi aldrig helt forstod, lå der et stort flot vikingeskib ved campingpladsens havn. Og om eftermiddagen kom Vikinge-Kjeld og fortalte om vikingetiden.
Det var ret spændende at høre om, og drengene prøvede, hvordan det var at ro skibet.
Vikinge-Kjeld blev meget imponeret over, at vi havde set vikingeskibene i Roskilde.

Hytten vi boede i var ikke kæmpestor. Det var lidt som et mobilhome, blot i hytteform. Og der var kun ét soveværelse med 4 køjesenge. Men der var alt hvad vi skulle bruge. Og der var en god, stor terrasse foran.

Telemarkskanalen Nordsjø Ferieland 2

Der var den helt rette sommerferiestemning her på campingpladsen.
Vi havde nogle rigtig gode overnatninger ved Telemarkskanalen.

Lidt gode informationer om Telemarkskanalen

Vi var på sommerferie i Norge i juli 2020 og børnene var 8 og 9 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Instagram og Facebook. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Pinterest profil.