Agrotourism Matusko i Neum m pool, æsler og fantastisk hjemmelavet mad

Neum_udvalgt

Kender du det, når overnatningen bliver hele oplevelsen? Når man ser et sted, og tænker, at her bliver vi nødt til at bo?
Sådan blev det, da jeg skulle finde en overnatning til os mellem vores stop i Omis og i Dubrovnik.
Jeg “faldt” over “Agrotourism Matusko”, og tænkte straks, at her skulle vi bo.
Det var både et agrotourism med dyr og landidyl OG pool. Og værten var rigtig sød og venlig og lærte os en del om  Bosnien/Kroatien forholdet. For stedet ligger ikke Kroatien, men tæt på Neum, i Bosnien.

Agrotourism Matusko udenfor Neum

Neum_geder

Det var lidt svært at finde overnatningen. Men det lykkedes. På vejen dertil mødte vi en bonde med alle hans geder og 2 køer midt på vejen. Jo vi var bestemt kommet ud på landet.

Vi ankom om eftermiddagen og blev mødt af Davor, der ejer stedet sammen med hans forældre. Vi blev hurtigt glade for Davor og stedet.

Man går ind gennem en hyggelig veranda, hvor vi senere spiste aftensmad. Ved siden af verandaen er der en grill/udendørs køkken, hvor Davor lavede aftensmaden.

Neum_varanda

Bagved ligger der en rigtig fin pool. Og naboen til poolen, er husets dyr. Der var en indhegning med 2 æsler, høns, gæs og kaniner.
Vi fik af vide, at vi altid var velkomne til at gå ind og kigge til dyrene.

Neum_æsler
Udsigt til æslerne fra poolen

Der var selvfølgelig også en hund og kattekillinger, der gik rundt i haven. Hunden var meget stille og rolig. Og børnene fik meget sjov ud af at kigge på de legende killinger.

Vi hoppede hurtigt i poolen og havde et par hyggelige timer der. Vi havde poolen helt for os selv det meste af tiden, begge dage vi var der.

Neum_pool

Jeg tror, at stedet har 3 værelser, som de lejer ud.
Da vi ville booke, havde de ikke helt plads til os. Men vi skrev til Davor og så “tryllede” han alligevel et værelse til os, ved at lægge 2 madrasser frem til børnene, så de kunne ligge på gulvet.

Læs også: Sådan planlagde vi vores familie-rundrejse i Kroatien

Jeg tror faktisk, at vi boede i Davors eget værelse. For vi boede i et lille lukket område, hvor vi havde Davors forældre til naboer. Der var en del sko i skabene og pynteting på værelset. Og de andre turisters værelser var samlet oppe på 1. sal.
Men vi var i hvert fald glade for, at der blev gjort plads for os. For vi havde 2 rigtig gode nætter der.

Den lækre hjemmelavede mad, som Davor lavede til os

Davor lavede helt fantastisk mad til os. Maden bestod af ting fra deres egen have og smagte simpelthen så godt.

Overnatningerne var inklusiv morgenmad.
Den første morgen serverede Davor omeletter for os med æg fra hans egne høns.

Neum_koekken
Køkkenet

Næste morgen fortalte Davor, at hønsene havde haft det for varmt, så der var ikke nogen æg. Så som han sagde “jeg må lige se, hvad jeg så kan finde på”.
Her er der ikke noget med at rende i supermarkedet. Der bruger man, hvad man har.

Han lavede nogle brød, som var stegt på en pande. Så det var en mellemting mellem brød og pandekager. Som tilbehør var der hjemmelavet syltetøj.

Læs også: Sådan får du en god kør selv ferie med børn

Til aftensmad lavede Davor også mad til os. Vi fik grillet gris med noget meget tæt på flæskesvær på, tilberedt på det udendørs køkken/grill. TIlbehøreet var kartofler og tomater. Tomaterne var helt utroligt smagfulde og flotte.

Ud over at have turister boende og bespise dem, sælger Davor også arrangementer, hvor hele busfulde af turister kommer og skal smage en rigtig lokal frokost. Den ene eftermiddag, da vi kom hjem, holdt der sådan en bus, og der sad 30 personer til frokost på verandaen. De virkede meget glade og tilfredse. Men han laver altså også god mad

Var vi i Bosnien eller Kroatien?

Davor var klædt i Kroatisk landsholdstrøje, da vi ankom den første eftermiddag. Der drønede kroatiske fodboldsange ud af højtaleren. Og tv’et var allerede sat op på verandaen, for om aftenen skulle Kroatien spille semifinale i VM.
Om aftenen kom Davors venner og spiste med og vi så alle kampen sammen. Der var selvfølgelig vældig høj stemning, for Kroatien vandt jo.

Neum_fodbold

Men det virkede også lidt mærkeligt på os. For vi var jo i Bosnien nu.
Vi snakkede med Davor om hele Kroatien/Bosnien forholdet.
Davor så overhovedet ikke sig selv som bosnisk, bare på grund af en simpel ting som, at han boede i Bosnien.
Han har kroatisk pas og bosnisk kørekort. Men faktisk skulle han tænke sig om, for at komme i tanke om, at han overhovedet havde noget bosnisk id.

Vi kunne sagtens betale maden med kroatiske kroner, og i det hele taget følte vi nærmere, at vi stadig var i Kroatien. Men Neum er jo også kilet ind midt i Kroatien. Så det er jo egentlig ikke så mærkeligt, at det hele føles meget ens.

Neum – Bosniens eneste strand-by

Neum er en sjov lille by, som ligger ned til kysten. Men den er bosnisk. Så denne by deler Kroatien i 2. Derfor skal man igennem 2 grænsekontroller, hvis man f.eks. kommer fra Dubrovnik i Kroatien og vil til Split i Kroatien. For så kører man lige igennem Neum i Bosnien. Og ind mod land starter det “rigtige” Bosnien område. Så det er ikke muligt at køre den strækning og forblive i Kroatien. Vil du ikke ud af Kroatien, må du sejle.

Vi havde frygtet, at vi skulle holde i lange køer for at komme over grænserne. Men vi oplevede ingen problemer her.
Senere på ferien kørte vi igen ind i Bosnien, og måtte holde i kø i længere tid. Men ikke her ved grænseovergangene på hver side af Neum.

Vi spiste frokost nede ved stranden i Neum en dag. Det var meget turistet.

Neum_strand_2

Vi skulle selvfølgelig også lige ned og se Bosniens strand.
Den strand er om muligt endnu mere svært fremkommelig med sten og klipper end de Kroatiske strande.
Så når der er et lille bitte stykke jord, frem for sten – om det så egentlig er en parkeringsplads – så bliver den brugt til folk, der “ligger” på stranden. Og det er vel egentlig ikke så mærkeligt. For det er jo det eneste sted i Bosnien, at der er hav adgang.

Neum_strand_1

Så vi tog hurtigt hen til vores pool “derhjemme” i stedet.

Du kan se og booke her (reklamelink): Agrotourism Matusko*
Du kan også booke det gennem Airbnb.

Vi var hos Agrotourism Matusko i Neum i juli 2018 og børnene var 6 og 7 år.

Før vi kom til Neum, var vi i Omis ved floden Cetina, på vores roadtrip gennem Kroatien.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du også updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

*Disclaimer
Vi synes, at det er rigtig sjovt at arbejde på www.enfamiliederrejser.dk. Og vi hygger os med at dele vores families oplevelser, for vi synes, at det er dejligt at kunne hjælpe dig med inspiration til en fantastisk ferie. Derfor bruger vi også gerne rigtig meget tid på denne hjemmeside.
Men når det så er sagt, så ville det da også være dejligt, at tjene lidt på det arbejde og timer, vi ligger i hjemmesiden. Om ikke andet, så et bidrag til en ekstra ferie 🙂
Derfor har vi en affiliate aftale med Booking.com. Det betyder, at hvis du vælger at følge linket fra vores hjemmeside til deres, og gøre et køb hos dem, så modtager vi en lille provision. Det koster ikke dig ekstra. Men på den måde hjælper du os bedst muligt til at kunne bruge tid på at lave endnu flere spændende blogindlæg her på siden. Og det takker vi selvfølgelig for 😉

Join the Conversation

2 Comments

1. Det høres ut som et supertrivelig sted å overnatte, og perfekt når man reiser med barn! Det er så fint å komme i kontakt med lokale på denne måten, og ikke bare være i sin lille turistboble på turiststedene sammen med alle de andre turistene 😀