En oplevelsesrig dag i Havana i både turist-delen og den lokale del af byen

Havana_music

Vi boede udenfor Havana i Guanabo. Men vi ville selvfølgelig også opleve lidt at Havana, når nu vi var i Cuba. Vores børn plejer dog ikke være så vilde med at gå rundt i storbyer. Så derfor havde vi kun planlagt at være der én dag. Men vi nåede at opleve meget på den ene dag. Både af den mere lokale del af Havana og af turistdelen.

En tur med lokalbussen

Vi tog lokalbussen til Havana. Ifølge guidebogen skulle turen koste 15 cent (98 øre) pr. voksne. Men da Dennis gav chaufføren 1 CUC (6,5 kr.) passede det pudsigt nok for os 3 voksne…
Der var ingen siddepladser, og chaufføren kørte godt til. Så drengene blev sat på gulvet. Der var en sød dame, der tilbød at Mikkel kunne sidde på skødet af hende. Men det turde han alligevel ikke.

Vi boede ved stranden udenfor Havana: Guanabo – de dejlige lokale strande tæt ved Havana

Cecillie holdt øje med en ung fyr, der tog kontakt med en gruppe unge mennesker. Inden der var gået 5 min, havde han raget på alle kvinderne i gruppen og fået sure blikke fra mændene i gruppen. Han havde også stjålet en af pigernes telefon, uden at hun opdagede det. Det fortalte han dog grinende.
Men han lavede stjæle tricket flere gange med dem. Og de opdagede aldrig, når han havde taget noget fra dem.
Vi holdt virkelig fast på vores værdier.
Gad vide hvor mange ting den gruppe mistede på turen, uden at ham fyren sagde noget om det.

Centro Havana

Efter omkring 45 min var vi i Havana. Vi stod af ved første stop i Havana, som var i Centro Havana.
Jeg havde læst i Lonely Planet, at det skulle være den autentiske del af Havana, hvor folk bor, uden at være tilpasset til turisterne. Til gengæld stod der også, at det ikke er ufarligt at gå der som turist. Så vi havde snakket frem og tilbage om, hvorvidt vi skulle derhen. Men nu var det først stop, hvor bussen stoppede. Og var vi kørt videre, var vi kommet længere væk fra det gamle Havana, som vi gerne ville til. Så nu stod vi i Centro Havana.

Vi startede med at købe nogle sodavand i en kiosk – det var nærmest bare et vindue, hvor de så havde 7-8 forskellige drikkevarer til salg. Her kunne vi betale med CUP, valutaen for lokale.

Havana_Pizzaria

Vi satte os i den nærmeste park og drak sodavandene og fik lidt ro på efter busturen. Vi havde jo været lidt mast i forhold til danske standarder, så det var med lidt plads.
Det var en fin park med en masse statuer.

Havana_Capital_building

Vi kom forbi El Capitolio, deres flotte store parlamentsbygning, som desværre var pakket ind i stilladser.
Jeg har altid tænkt, at det var lidt opstillet for turisterne, når man ser billeder med gamle amerikanerbiler overalt omkring parlamentsbygningen. Men det var der virkelig.
Det kan selvfølgelig godt være at de alle tjener penge på turisterne. Men der var mange af dem.

Så gik vi ad små gader i retning af den Gamle By.

Havana

Det var nogle vilde gader! Der lugtede fælt af affald og der var nogle meget bedre rendesten, der flød med ulækkert vand med affald i.

Havana_streets

Der var nogen af de mest faldefærdige huse, som alligevel tydeligvis var beboet. Og amerikaner bilerne kørte rundt i gaderne sammen med ladaer, cykeltaxaer og meget andet.

Havana_old_building

Vi var inde i et supermarked, både fordi vi var nysgerrige og fordi vi var på jagt efter is til børnene. Det her var tydeligvis et CUP supermarked (supermarked for de lokale). Der var ikke meget på hylderne.
I delikatessen var der 6 ting at vælge imellem, hvoraf 3 af dem var pølser. Og alt var frosset. Så man skulle ikke have besluttet på forhånd, hvad man gerne vil have til aftensmad, hvis man blev nødt til at handle der.

Havana_Supermarket

Der var shampoo og rengøringsartikler. Men det var godt, at vi ikke stod og manglede bleer, bind eller toiletpapir, for det var der ikke skyggen af.

Læs også: Godt at vide – rejsefakta til en god ferie på Cuba

Drengene ville jo gerne have en is. Og der var en fin tavle med mange forskellige Nestlé ispinde, som vi kender det. Men i monteret var der kun én slags. Nemlig en variant af sådan nogle halv liters bøtter. Det var også hvad vi havde kunnet få, i Guanabo hvor vi boede. I Guanabo var der dog 2 forskellige slags smag at vælge imellem. Her var der kun én smag.
Men vi så en pige i butikken, der spiste af en isvaffel, så vi besluttede at lede efter sådan en bod i stedet.

På toppen af turistministeriet

Vi gik videre mod den gamle by.
Vi gik forbi turistministeriet og udenfor stod der en mand og råbte til mig, at man kunne gå gratis ind og se udsigten fra toppen af bygningen. Det måtte vi da prøve.

Havana_Turist_office

Vi tog en gammel, fin elevator op til 3. sal. Her var der en fin lille bar/cafe på taget og ikke mindst et toilet. Der var også udsigt ud over de meget slidte tage. Men vi var desværre ikke meget højere oppe end de andre tage, så så meget udsigt var der ikke.

Det Gamle Havana

Da vi kom ned igen og kigge et par hundrede meter, ændrede bybilledet sig. Det var gågader med grønt beplantning og der var souvenirbutikker. Faktisk var der lavet en lille slags port af planter, hvor der sad en vagt, og holdt øje med, hvem, der gik igennem. Det er åbenbart ikke alle, der får lov at gå mod den gamle by. Men vi så tilpas turistede ud, at vi slap igennem uden tiltale.

Vi var ankommet til den gamle by.
Pludselig var alt istandsat – vel til ære for turisterne. Nu var der levende “statuer”, og alt det andet gøgl, der hører med til turist strøg. Der var mænd, der sad og spillede musik og cigarrygende, udklædte kvinder,

Havana_turist

Der var nogle rigtig fine og hyggelige pladser. Og det var vildt charmerende.
Men det føltes kunstigt!

Havana_Church

Vi fandt et sted at spise frokost. Maden var ok, dog ikke noget vildt. Og priserne var bestemt efter, at vi var midt i turist centrum. Da vi så skulle betale, var der også lige kommet en skat og et service fee oveni.

Nu var vi ved at være trætte, så vi fandt en taxa, der kunne køre os hjem. Vi var for trætte til at tage bussen og vores casa-dame havde advaret os mod at tage bussen hjem, fordi det var søndag, så alle ville fra Havana til stranden ude ved os. Så busserne ville være proppede.

Læs også: Drømmehjerte – en bevægende og medrivende bog om at bo i Cuba

Taxaen havde 2 seler på bagsædet. Og en aircondition, der virkede. Det var en af de bedre taxaer. Turen til Guanabo tog kun omkring 30 min.

Vi oplevede selvfølgelig ikke så meget af Havana. Men jeg synes, at vi trods alt fik en oplevelse af byen. Det var rigtig dejligt, at vi både fik set noget af det, hvor folk rent faktisk bor. Og så også den fine gamle bydel. Selvom det bestemt ikke var den, der var mest interessant.

Vi var i Havana i juli 2017 og børnene var 5 og 6 år.

Da vi var i Havana, boede vi i Guanabo på vores rundrejse i Cuba. Vi rejste fra Guanabo videre til Cayo Levisa.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du også updates om vores nye indlæg.

Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.