Kristiansand er en sjov by for børnene og har smuk natur lige udenfor

Vi holdt efterårsferie i Kristiansand. Googler du ‘børneaktiviteter” og “Kristiansand”, vil du finde en masse ting om Dyreparken. Det er en forlystelsespark med Folk og Røvere i Kardemomme by, Dyrene i Hakkebakkeskoven, Sørøveren Kaptajn Sabeltand, en Zoologisk Have og et Badeland. Så der er nok at tage sig til. Og det var da også for Dyreparken , at vi kom til Kristiansand for. Men Kristiansand har bestemt også andet for børnene.

Du kan læse om vores weekend i Dyreparken her: Find dit indre barn frem og vær: Sørøver for en weekend

Tag på vandretur med børnene

Kristiansand er omgivet af flot natur, så der er masser af muligheder for vandreture. Vi gik op til Holmekollen. Vi var der i efteråret, og det var så flot at gå midt i den “brændende” natur. Holmekollen er ved Jegersberg.

Vi parkerede tæt på “Jegersberg barnehage” (som Google Maps kan finde). Her var der nemlig en parkeringsplads.

Skilt til stien til Holmekollen

Vi gik ikke langt fra parkeringspladsen, så kom vi til en virkelig flot skovsø, som vi skulle gå lidt ved.
Efter nogle hundrede meter, stod et skilt til Holmekollen. Det var ikke helt tydeligt, men det lykkedes os da at få øje på det. Og så startede opstigningen. Der var fint markeret med blå streger på træer og sten, så vi kunne finde vej op.

Stien op lignede, at det er her, smeltevandet løber ned i kilder i foråret. Det var i hvert fald ikke en tydelig “udtrådt” sti. I stedet gik vi mellem sten og klipper og skulle holde øje for at finde fodfæste. Men det kunne sagtens lade sig gøre – også for vores børn på 5 og 6 år.

Opstigning til Holmekollen
Opstigningen begynder

På toppen var der den flotteste udsigt ud over Kristiansand. Og der var faktisk også en bålplads, så man kunne have taget frokost med.

udsigt ud over Kristiansand på Holmekollen
Der var den dejligste udsigt ud over Kristiansand

Vi holdt en god pause, med medbragt vand og kiks. Man skal aldrig gå ned på snacks, når man skal have børnene med på en vandretur. For der er intet som sultne børn, der kan ødelægge stemningen på sådan en tur.

Der måtte også lige en sværd kamp til. Vi kom jo lige fra sørøverland, så sværdene veg ikke fra drengenes side – heller ikke på en lille gåtur som denne.

Læs også: En vandretur i en Oase

Vi havde ikke lyst til at gå ned af den sti igen, for den var altså noget stejl. Men der var heldigvis også flere stier at vælge i mellem.
Vi tog en sti ned, som også skulle vise sig at være lidt svær i starten. For den bestod af store klippestykker. Og klipper bliver jo ret glatte, når de er fugtige. Og vi var der som sagt i efteråret, så de var fugtige. Men vi kom forbi uden nogen brækkede ben – kun et par rifter, efter et par styrt. Og så var resten af nedstigningen fin. Den var selvfølgelig også stejl, men alligevel nemmere end den første sti, vi tog op. Hvis du hellere vil bruge nr. 2 sti til opstigningen, skal du blot fortsætte nogle hundrede meter mere rundt om søen. Og når der så kommer en bænk på “søsiden”, skal du kigge efter stien på “bjergsiden”.

Hele turen tog os vist omkring 1,5-2 time – med pausen på toppen, som vist var omkring en halv time.

Posebyen og Kristiansand centrum

Tilbage ved bilen kørte vi mod Kristiansand centrum, for vi kunne godt bruge en frokost efter den vandretur.

Posebyen i Kristiansand
De flotte og idylliske træhuse i Posebyen

Vi kørte gennem Posebyen på vejen. Det er den ældste bydel af Kristiansand, og den eneste del, der overlevede en stor brand i 1892. Her er så charmerende, med flotte gamle træhuse. Posebyen havde egentlig fortjent at man tog sig tiden til en lille byvandring igennem kvarteret. Men vi skulle køre videre om eftermiddagen (og det havde nok været svært at lokke børnene til endnu en gang vandring – og så i en by), så det måtte blive til, at vi så den fra bilen, hvor vi kørte lidt på kryds og tværs.

Derefter kørte vi videre til centrum, hvor vi parkerede tæt på en gågade. Vi var dog ikke kommet for at shoppe, men blot for at få noget at spise. Så vi så ikke så meget af centrum. I øvrigt skulle der også være en rigtig hyggelig havnefront.

Et par børneaktiviteter, vi desværre ikke oplevede

Vi havde brugt langt størstedelen af vores tid i Kristiansand, på at være i Dyreparken, fordi vi var så vilde med at være der. Så vi brugte ikke så meget tid på at udforske selve byen. Men vi havde snakket om et par ting mere, vi gerne ville se, hvis vi syntes at vi fik tid:

Vest-Agder museet – Kristiansands Kanonmuseum: Dette museum har en kanon fra 2. verdenskrig, der skulle have været brugt til at beskytte Skagerak. Det er verdens næststørste kanon på landjord. Den må da være lidt fascinerende – især i børnehøjde. Her skulle vist også være resterne af en gammel bunker. Vest-Agder museet er i øvrigt en hel palette af museer, så husk at kigge på alle de forskellige muligheder, der er.

Vandretur til Slettehei: Vi ville rigtig gerne have været på en vandretur til Slettehei. Men vi måtte erkende at turen nok ville tage nogle timer mere, end vi havde til rådighed, da vi skulle på vandretur.
På turen mod Slettehei, deler stien sig. Og man kan vælge at gå hen til et udkigstårn, der skulle have en virkelig flot udsigt ud over Kristiansand. Går man så tilbage af stien, til der hvor den deler sig, kan man derefter tage den anden sti, som går mod Slettehei. Inden du når til Slettehei, kommer du til en lang hængebro, som I skal over. Fremme ved Slettehei, er der en grilhytte, som altid er åben. Så her kunne man passende lave frokost. Det lyder som en rigtig god børne vandretur, for der er lidt adspredelse for børnene undervejs. (evt. kunne man nøjes med delen over hængebroen til grillhytten, hvis det bliver for langt med begge dele). Vi fik især mange informationer fra denne side.

Lidt gode informationer

• App med vandrestier: Vi bruger app’en Maps.me når vi er på vandreture, for den har styr på den små vandrestier. Den får os også frem, når vi f.eks. er faret vild i en skov. Her må Google Maps som regel give op.
  • Her overnattede vi i Kristiansand: Da vi tjekkede ud fra Dyreparken, flyttede vi til Hamresanden Resort* (Reklamelink), som ligger smukt lige uden for Kristiansand. Her boede vi i en lejlighed med god plads. Det var ikke kvalitetsmaterialer, der var brugt. Men alt virkede, som vi skulle bruge det. Og vi havde en flot udsigt ud over vandet, med en legeplads mellem lejligheden og vandet. Det er praktisk, at man kan nyde den skønne natur, mens man holder øje med børnene. Lejligheden ligger også ud til Kristiansand lufthavn. Men vi oplevede ca. kun ét fly i timen. Og vi hørte ikke noget til det om natten. Så det var ikke noget, der generede os.

Vi rejste til Kristiansand i oktober 2017

Har du nogen favorit børne steder i Kristiansand? Så vil vi meget gerne høre fra dig.

Disclaimer
Jeg synes, at det er rigtig sjovt at arbejde på www.enfamiliederrejser.dk. Og jeg hygger mig med at dele vores families oplevelser, for jeg synes, at det er dejligt at kunne hjælpe dig med inspiration til en fantastisk ferie. Derfor bruger jeg også gerne rigtig meget tid på denne hjemmeside.

Men når det så er sagt, så ville det da også være dejligt, at tjene lidt på det arbejde og timer, jeg ligger i hjemmesiden. Om ikke andet, så et bidrag til en ekstra ferie 🙂

Derfor har jeg en affiliate aftale med ”Booking.com”. Det betyder, at hvis du vælger at følge linket fra vores hjemmeside til deres, og gøre et køb hos dem, så modtager jeg en lille provision. På den måde hjælper du mig bedst muligt til at kunne bruge tid på at lave endnu flere spændende blogindlæg her på siden. Og det takker jeg selvfølgelig for 😉