Tag med på en River Boat Safari i strandbyen Bentota

Vores første destination i Sri Lanka måtte højest ligge et par times kørsel fra lufthavnen. For når vi ankom til Sri Lanka ville  vi allerede have brugt lang tid til transport. Så nu ville vi gerne til et sted, hvor vi kunne sove ud, akklimatisere og nyde Sri Lankas gode badevejr. Vi valgte Bentota til dette, og vi var glade for vores valg. Det er en strandby, som også har en virkelig spændende River Boat Safari.

Bentota_2

Vi var i Bentota i juli måned, som er monsun tid for den sydlige del af Sri Lanka. Det betød, at bølgerne på stranden var lidt høje.
Bentota beach er ellers noget af en strandby, som bliver mere og mere besøgt af badeturister. Vi boede dog tættere på Bentota by, end Bentota beach.

Bentota_3
Skolebørnene i deres hvide uniformer

Her var der bestemt ikke noget med masseturisme. Der var overbefolket af mennesker, sådan som man ser det i alle srilankanske byer. Men det hele føltes meget lokalt. Det føltes også lidt overvældende, når man lige var landet med flyet fra Danmark, og i øvrigt var godt træt.

Læs også: Vores families første møde med Sri Lanka

Men vi nu alligevel nede og se stranden an. Det startede med en soppetur. Men da Mikkel på 4 år væltede, og dermed alligevel var drivende våd, kunne vi jo lige så godt hoppe i vandet og tage en ordentlig badetur. Men ellers holdt vi os nu mest til poolen. For vi havde en virkelig fantastisk pool, der hvor vi boede. Vi havde i øvrigt stranden helt for os selv, den dag vi var der.

Bentota_4

Vi var rigtig glade for at bo i Bentota. Et andet godt sted at bo, lige når man lander i Sri Lanka, er Negombo.

Bentota River Boat Safari

Vi havde egentlig tænkt, at den første hele dag på Sri Lanka, skulle vi bare dase lidt rundt i Bentota by og lige komme os oven på flyveturen. Men vores chauffør fik overbevist os om, at vi skulle på et ”Bentota River Boat Safari”. Og det fortrød vi ikke et øjeblik!

Vi var kun os i båden, så vi kunne tage tingene i det tempo, vi gerne ville. Det er dejligt, når man har børn med.
I starten udpegede guiden en del fugle. Men han lurede ret hurtigt, at det ikke var der, vores interesse lå.

Læs også: Overnatninger på Sri Lanka; De 3 bedste, den værste og dem ind i mellem

Så sejlede vi ind ved mangrover. Det er et ret sjovt træ, der vokser i vand. En gang imellem var der formet en hule, som vi kunne sejle ind i.
Vi sejlede under broer, der var så lave, at vi måtte bukke os. Og der lå en hytte på stolper, der var en kiosk. Hvor der er kunder, må sælgeren jo være…

Bentota_Safari_1

Vi stoppede ved et kanel foredrag, hvor vi fik fortalt og vist, hvordan man laver kanel og vi smagte kanel the.
Det var faktisk ret interessant. Og det er sjovt, når børnene begynder at tænke over, hvor tingene kommer fra. Så kanel på risengrøden bliver altså til sådan her….

Bagefter blev vi sejlet til en ø med et 280 år gammelt buddhist tempel, et 500 år gammelt træ og et påstået lige så gammelt toilet…

Så sejlede vi videre til et område lavet af smalle pontoner, som dannede et fiskespa. Altså sådanne nogle fisk, som man finder i mange storcentre efterhånden. Dem der spiser den hårde hud fra ens fødder.

Bentota_Safari_3

Det var kun Dennis og jeg, som prøvede at “blive spist”. Børnene og Cecillie morede sig med at fodre fiskene lige over vores fødder, så alle fiskene stimlede sammen ved vores fødder.

Bentota_Safari_4

På tilbagevejen så vi en endnu større mangrove grotte. Og efter at vi havde givet ham nogle drikkepenge, gav han også lige en speed tur igennem den lille grotte. Man kommer langt med drikkepenge på Sri Lanka…

Det var en rigtig god tur. Vi var så glade for, at vi tog på denne tur. Det var en virkelig god start på vores Sri Lanka rundrejse.
Vi ved desværre ikke, hvad stedet hed, da det var vores chauffør, der havde arrangeret det.

Den næste dag kørte vi på en tur til et turtle hactery og til Galle for at se Galle Fort.

Vi var på Sri Lanka i juli 2016

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

Tags from the story
, ,
Join the Conversation

4 Comments

1. says: Danny

Rigtig interessant artikel 🙂 Man får virkelig bare lyst til at pakke kufferten og bestille en billet med det samme. På trods af den skønne danske sommervarme 🙂