I Anuradhapura er buddhisternes helligste træ og verdens største stupa

I Anuradhapura er der et stort ruin tempel, fordi byen var Sri Lanka’s første hovedstad, indtil de blev invaderet af Indien og flyttede hovedstaden. Det er virkelig nogle imponerende bygninger, der er her. Vi så den store stupa Jetavanaramaya og deres meget hellige træ Jaya Sri Maha Bodhi.

Vi havde egentlig droppet at se dette, for vi var ved at være lidt mættet af at se templer. Men nu havde vi alligevel en smule tid, som vi så ligeså godt kunne bruge på at se templet.
Guidebogen siger, at man kan bruge 2 dage på det. Vi havde 2 timer, så det kunne kun blive til en lille smagsprøve.

Vi sagde til vores chauffør, at vi gerne ville derhen uden en guide. Vi ville bare gå rundt for os selv, i vores eget tempo. Uden at skulle få børnene til at blive stående og prøve at lytte til noget, de i virkeligheden syntes var kedeligt (hvilket jo er forståeligt, når de ikke forstår engelsk endnu). Så vi ville bare gå lidt rundt og bruge tiden på det.

Chaufføren fortalte, at det koster 3000 Rupees – 150 kr – pr voksen, at komme ind. Det syntes vi var lidt dyrt for et par timer. Så vi diskuterede, om vi alligevel skulle lade være. Der var bare ikke så meget andet at lave, nu vi var taget fra hotellet. Og det er en af de helt store attraktioner i Sri Lanka, så vi blev enige om at lukke øjnene for prisen og tage derhen.

Desværre troede vores chauffør, at vi ikke ville have en guide fordi vi ikke havde råd. Så først fik han en guide – som han sagde var en ven – til at ændre sin pris fra 3000 til 1000 Rupees. Da vi stadig ikke ville, sagde han, at han ville give os turen som en gave, for han ville meget gerne vise sit land frem på den bedste måde.

Så kunne vi jo ikke andet end sige ja tak, for det var jo virkelig sødt af ham, selvom vi faktisk ikke have lyst til at have den guide med.

Jaya Sri Maha Bodhi – verdens ældeste træ

Vi så det ene af 3 monesty (klostre), hvor folk ofrede olie og blomster i bunkevis. De er så flotte, de blomster, folk bruger til ofringer.
Man skulle egentlig helst have haft hvidt tøj på. Men ingen sagde noget til de dumme turister, der kom i mørke farver. Voksne skulle have bukser/nederdel ned over knæet.

Det interessante og hellige her i dette monestry, er et træ. Træet skulle efter sigende være plantet af en gren hentet fra Indien – fra det træ som Buddha sad og mediterede under. Det skulle være det ældste menneskeplantede træ i verden. Det blev plantet i år 288 før Kristus.

Læs også: Råd om at rejse i Sri Lanka; om at rejse med børn, korrekt tøj i templer m.v.

I dag er mange af grenene ved at knække. Men de bliver holdt oppe af støttepinde i guld. For det er et af de helligste ting på Sri Lanka for buddhisterne.

Vi havde fået Sri Lankas bedste guide

Anuradhapura_Guide

Det viste sig, at det simpelthen var den bedste guide vi har mødt på Sri Lanka! Så det var godt, vi alligevel sagde ja. Han var virkelig interesseret i det, han fortalte om. Og han tegnede og beskrev for os, og gjorde det virkelig interessant for os.
Samtidig så stoppede han, hver gang børnene lige ville se noget andet. Da Benjamin faldt og slog sig, hev guiden et plaster frem. Og da Benjamin blev ked af det, fordi han havde mistet sin kæp, så fandt guiden en “tryllegren” fra det hellige træ.
Det var helt ærgerligt, at vi for en gangs skyld havde et bestemt tidspunkt, vi skulle videre. Vi endte faktisk med at tage 30 min fra frokosten for lige at se lidt mere.

Jetavanaramaya – Verdens største stupa

En stupa er en buddhistisk bygning, som bruges til at opbevare hellige relikvier i. Den vil oftest være udformet som en stor hvid kuppel med et spir på toppen. Der findes mange af dem i Sri Lanka. Men Jetavanaramaya her i Anuradhapura var så absolut den mest imponerende vi så.

Læs også Kandy, en kulturel by med templer, dans, ædelstene og ikke mindst en legeplads

Først kørte vi over til en kæmpe hvid stupa. Men guiden fortalte, at det er bare en efterligning, som man lavede i 1940. Så vi blev enige om at køre videre til den originale. Det er ellers nærmest den (altså den flotte hvide), der er byens vartegn.

Den originale er nu også helt vild! Meget af toppen er gået i stykker. Men den er alligevel kæmpestor. Det hvide var skallet af, så man kan se alle de mange mursten, den er bygget af. Der skulle være blevet brugt mere end 90 millioner mursten til stupaen.

Anuradhapura_Stupa_1
Hvis du ser godt efter, så står Benjamin og Mikkel helt oppe foran stupaen. Det siger lidt om størrelsesforholdet.

Dengang den blev bygget, var det kun 2 af de egyptiske pyramider, der var større bygningsværker end denne, i verden. Man mener, at det har været 122 meter højt. I dag er det “kun” 70 meter højt. Det var verdens største stupa, da den blev bygget. I dag, er det ikke længere den højeste stupa i verden. Men det er stadig den største i arealet på 233,000 m2.
Hvordan har de dog kunne bygge den? Det er virkelig et fascinerende bygningsværk.

Stupaerne skulle være også være flotte at se om aftenen, hvor de er oplyste.

Vi besøgte et SOS børnehjem i Anuradhapura

Så kunne vi desværre ikke nå at se mere. For vi havde en aftale om at se et SOS børnehjem. Vi “har” et barn i en SOS børneby. Men det er selvfølgelig i Brasilien, som ligger vores hjerter meget nært. Men da vi ikke havde nogen planer om at besøge Brasilien i den nærmeste fremtid, havde vi spurgt om vi måtte se, hvordan et SOS børnehjem fungerer, i Sri Lanka i stedet. Det var absolut også en positiv oplevelse, hvor vi blev meget imponeret over deres arbejde og familiære forhold til børnene. Desværre havde de fleste af børnene fået besked på at blive indendøre, mens vi var der. Men det var spændende alligevel.

Før vi kom til Anuradhapura var vi i Habarana. Og vi tog videre fra Anuradhapura til Trincomalee.

Vi var i Sri Lanka 2016

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.