Vores review / anmeldelse af at flyve med Wizz Air

Wizz_Air_2 (1)

Da vi fløj til Rumænien, fløj vi med Wizz Air.
Billetterne var så billige, så det næsten var for godt til at være sandt. Og det var i virkeligheden også lidt for godt til at være sandt. 

Bestilling af billetter hos Wizz Air

Vi bestilte flybilletterne på deres hjemmeside, efter at vi havde fundet frem til dem, via Momondo, som vi altid bruger, når vi søger flybilletter.

Jeg syntes, at det var enormt besværligt at bestille billetterne hos dem. Der var virkelig mange ting, man skulle tage stilling til (og holde øje med, at man ikke kom til at sige ja til noget ekstra). Og jeg synes ellers, at jeg efterhånden er ret ret trænet i at bestille flybilletter online, også hos lavprisselskaber, hvor man skal være opmærksom.
Men det lykkedes da. Efter 2-3 forsøg fik jeg bestilt dem, til den pris Momondo viste – uden at jeg havde fået tilvalgt noget ufrivilligt.

Vores flybilletter kostede 728 kr stk. Vi bestilte Bentes billet lidt senere end vores andres. Og den kostede endda kun 708 kr. Med de priser tænkte jeg, at så kan vi da ikke forvente noget service. Tværtimod, skal vi nok være ret opmærksomme på gebyrer hele vejen igennem. Og jeg skulle få ret.

Bagage hos Wizz Air

Vi skulle 6 personer afsted i 3 overnatninger. Så vi syntes, at det var lige i underkanten kun at rejse med håndbagage. Derfor købte vi én kuffert. Den kostede 325 kr i alt. Det synes jeg ikke var galt.

Lidt tid før flyvning, fik jeg en mail om bagage. I den stod der, at vi gerne måtte have en håndbagage med på 55 x 40 x 23 cm. Men at de ikke kunne garantere, at den ville kunne komme med ind i kabinen. Hvis vi ville være sikre på at få taskerne med ind i kabinen, måtte de højst være 40 x 30 x 18 cm. Til gengæld måtte vi gerne aflevere store håndbagage trolley ved bagagebåndet i lufthavnen, så vi ikke skulle slæbe på dem i lufthavnen.

Wizz_Air_Bagage

Så vi pakkede efter den informationer. Vi havde én trolley, der var så stor, at den ikke ville kunne blive garanteret inde i kabinen. Vi lagde så nogle toilettasker i den, og afleverede den ved bagagebåndet sammen med vores kuffert i Kastrup. Det var intet problem.

Vores andre håndbagager var nogenlunde de mål, de måtte være. Og de var bløde tasker, så de kunne “formes” efter forholdene. Ved gaten gik der personale rundt og så al håndbagage efter. Dem der var for store, fik et blåt mærke og skulle ind i bagagerummet, når vi gik ud til flyet. Vores slap alle ind i kabinen, fordi de alle ville kunne ligge ved vores fødder.

Læs også: Gode råd til at flyve med børn

På hjemturen gjorde vi det samme. Vi lagde vores kuffert og den “store” trolley på bagagebåndet. Medarbejdere satte igen et blåt mærke på trolley. Og så spurgte hun om vi havde nogle væsker i vores håndbagage. Nej, det havde vi ikke. Så kørte hun kufferten væk, og gav os besked på, at vi selv skulle bære trolley ombord på flyet….

Og der stod vi så – med en trolley med toilettasker, som nu skulle igennem security. Og den store kuffert, der var kørt væk.
Damen sagde, at hun havde jo spurgt, om vi havde nogle væsker, og det havde vi jo selv svaret nej til. Hun havde bare lige “glemt” at nævne for os, at selvom trolley lige nu lå på bagagebåndet med et mærke på, så havde hun ikke tænkt sig at køre den ud med bagagebåndet. Det kunne hun da slet ikke se noget problem i. Og det var så lille en lufthavn, at de kunne da slet ikke håndtere, at transportere håndbagage på et bagagebånd. Men vi var da velkomne til at betale for en kuffert mere (64 EUR!), så kunne hun godt tage håndbagagen på bagagebåndet.

Behøver jeg nævne, at vi var pænt sure!

Nå, men vi fik kigget vores ting igennem og konstateret, at der kun var én ting over 100 ml, der ikke ville kunne komme med. Det var et lidt dyrt produkt. Men det var stadig billigere at købe en ny af den end at betale for en kuffert. Og i øvrigt ville vi hellere skulle bruge penge hos Matas frem for at skulle give penge til Wizz Air, når vi nu stod i den situation.

Security medarbejderen var meget mere hjælpsom. Hun kiggede længe på produktet og vendte og drejede det. Men måtte undskyldende sige, at vi altså ikke kunne få det igennem. Til gengæld blev resten af toilettaskerne tømt ned i gennemsigtige poser. Poserne kunne overhovedet ikke lukke, så de egentlig skal kunne. Faktisk væltede tingene ud af posen, så snart de blev lagt i kassen til scanneren. Men det tog medarbejderen heldigvis ikke så tungt.

Check in hos Wizz Air

En af de ting, som man virkelig skal være opmærksom på hos Wizz Air, er at det koster penge at tjekke ind i lufthavnen. Det skal man gøre online.
Jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvad gebyret er på, for det havde jeg heldigvis lagt mærke til i deres mails. Men når man læser reviews hos Trustpilot og Tripadvisor, så er det beløb omkring 300 kr per person, som folk nævner. Og så er flyprisen jo lige pludselig blevet en del højere, hvis man skal betale for check in.

Jeg fik ikke nogen mail om, hvornår jeg kunne tjekke ind. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at de gerne vil have folk til at glemme at tjekke ind, siden man ikke får en mail om det. Så kan man jo i stedet blive nødt til at betale for check in i lufthavnen.

Men aftenen inden vi skulle afsted, gik jeg ind og tjekkede ind. Der var ikke rigtig nogen sæder at vælge imellem, men vi var blevet sat 2 og 3 sammen. Så det var jo fint nok. Selvom vi ikke sad tæt på hinanden. Bentes billet havde vi som sagt købt senere, så én af os 6 måtte sidde alene. De kunne/ville ikke samle os.

Jeg fik de første 5 boardingkort som PDF og printede dem. Før jeg så fik checket Bente ind, tænkte jeg, at vi jo ikke ville have nogen printer, når vi skulle hjem fra Sibiu. Så derfor downloadede jeg Wizz Airs app. Og da jeg nu havde downloaded den, kunne jeg ikke få Bentes boardingkort på PDF, kun i app’en. Men app’en fungerede fint.

Og da vi skulle rejse hjem, checkede jeg os alle ind via app’en. Vi kunne igen ikke vælge sæder, men kom igen til at sidde 1, 2 og 3.

Sæder hos Wizz Air

Som hos de fleste flyselskaber efterhånden, kan man betale for at vælge sit sæde på forhånd. Det vil vi ikke. Og flyselskaberne sætter trods alt stadig børn sammen med en voksen, så vi plejer at komme til at sidde nogenlunde sammen, selvom vi ikke betaler for sæder.

Som nævnt blev vi fordelt over 3 forskellige rækker. Det “sjove” var bare, at på begge flyvninger, endte det med, at dem der sad 2 sammen, sad alene på en 3 personers række. Så lige så snart vi var i luften på udvejen, kunne vi gå ned til Cecillie og sige, at hun altså godt kunne sidde sammen med Mikkel og jeg.
Jeg synes, at det er frækt, når de kan se, at alle billetter er bestilt på min profil. Andre (dyrere) flyselskaber har muligheden for at sige, om man vil sidde sammen med andre reservationsnumre. Men Wizz Air gør det vel for at lokke os til at betale for sædevalg. Det er sådan en lille ting, som er fræk og irriterende. Men til gengæld også til at leve med og vel lidt forventet, når man har købt så billige billetter.

Boardingkortet hos Wizz Air

Én ting jeg gerne vil rose Wizz Air for, er deres boardingkort (altså når man har et print fra en PDF). Det er virkelig overskueligt lavet med infographics, der viser, hvornår du skal gøre hvad, hvor henne.

Wizz_Air_Nemt_boardingkort1

Wizz_Air_Nemt_boardingkort2

At flyve med Wizz Air

Boardingen var nem. Jeg kan faktisk godt lide at boarde hos lavpris selskaber. Jeg synes, at det giver god mening, at man både kan gå ind foran og bagved, så man ikke skal stå og vente i en trang flyver, hvor man måske skal sidde bagerst, men skal forbi alle de forreste, der prøver at få deres ting på plads.

Selve flyvningen var fin.
Vi var ikke forsinkede. Personalet var smilende og lavede sjov med hinanden (hvilket jo giver indtryk af overskud).
Vi fløj med en Airbus A320. Jeg synes faktisk ikke, at benpladsen var et problem. Selvfølgelig var der ikke oceaner af plads. Det er der jo ikke på lavprisflyvninger. Men der var heller ikke helt umuligt lidt.

Læs også: Ved en flyforsinkelse fik vi mere i erstatning, end billetterne havde kostet

På hjemturen var der ikke nogen lomme på sædet foran dig. Der var kun sådan en lille “sprække”, hvor der kunne stå nogle brochurer, og du med held kunne have en lille smule af dine egne ting. Men det gør altså tingene lidt mere besværligt, at man ikke har et sted at lægge sine ting. Især når man rejser med børn.

Flyselskabet Wizz Air

Jeg synes faktisk, at vi havde en ok flyvning med Wizz Air. Og har man energien til at kringle sig uden om alle deres gebyrer, og sørge for at følge alle deres retningslinjer og regler. Så kan man sagtens få en god nok (lavpris) flyvning.

Men når jeg nu læser om Wizz Air, så kan jeg læse, at medarbejderne har nogle dårlige arbejdsforhold. Og Wizz Air bliver sammenlignet med Ryanair – som er et flyselskab, vi plejer at gå langt uden om, netop fordi de udnytter deres medarbejdere, som de gør.

Så hvorfor gjorde vi ikke også det med Wizz Air?
Jeg må indrømme, at vi simpelthen ikke tænkte over at undersøge det på forhånd. Med så billige flybilletter, burde vi jo nok have tænkt os om en ekstra gang…
Men jeg tror simpelthen, at vi blev forblændet af billige billetter. Og ikke mindst en direkte flyvning, der gjorde at vi overhovedet tog af sted.
Havde vi skulle med flere fly for en 2 timers flyvning, var vi nok slet ikke taget afsted til Sibiu.

Men jeg vil meget hellere betale nogle hundrede kroner mere for min flybilletter. Hvis det så kan sikre medarbejderne en bedre arbejdsplads og også gerne give mig en nemmere booking og flyvning.

 

Vi fløj med Wizz Air i oktober 2018 og børnene var 6 og 7 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du også updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

4 Comments

  • Hej Henriette

    Jeg skal flyve med Wizz Air om tre uger til Vilnius – to returbilletter for 480 kr. (!).
    Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan det gik med at checke ind og have boardingpass i appen på mobilen. Hvordan sådan helt lavpraktisk, når I var seks personer, og skulle scanne boardingpass? Skulle du så vente og scanne alle ind via din mobil, eller hvordan?

    /Betina

    • Hej Betina,
      Ja, det er godt godt nok nogle vildt billige billetter, de sælger!
      Det gik fint med at have boardingpassene i app’en. Både ved check in, security og boarding. Men ja, det betød, at jeg skulle scanne alle igennem fra min mobil. Så jeg måtte vente på, at alle kom igennem.
      Vi fandt aldrig ud af at dele boardingpassene ud på andres telefoner.
      Og heldigvis var der ikke nogen, der gik ud og shoppede i lufthavnen. Så havde det været lidt besværligt, for der skal man jo have et boardpass med i butikkerne. Det betød jo også, at vi skulle huske vores sædenumre hver især, når vi nu ikke sad sammen og de andre ikke havde deres eget boardpass.
      Det er alt sammen sådan noget, som sagtens kan lade sige gøre, men som gør tingene lidt mere besværligt…
      Rigtig god tur til Vilnius. Jeg håber, at du slipper igennem uden nogle gebyrer til Wizz Air 😉
      /Henriette

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *