Taipei – Taiwans dejlige og oplevelsesrige hovedstad

Taipei udvalgt

Taipei er en rigtig behagelig storby.
Metroen fungerer virkelig godt, befolkningen er super venlige og der er rigtig mange spændende oplevelser.
Vi besøgte Chiang Kai-shek’s Memorial, spiste på “Modern Toilet” restauranten, shoppede og var oppe i verdens tredje højeste bygning Taipei 101.

Chiang Kai-shek Memorial Hall

Chiang Kai-shek Memorial Hall er faktisk en hel park, med flere bygninger.
Der er selve memorial hall, der er bygget til ære for Chiang Kai-Shek, som var leder af Taiwan efter 2. verdenskrig. Når man læser om ham, kan det godt være lidt svært at forstå, hvorfor de har bygge et memorial over ham. Men bygningen og parken er flot og skal absolut opleves.
Derudover er der også en lille park samt Liberty Square, Det Nationale Teater og Den Nationale Koncertsal.

Taipei 1

Vi tog metroen hen til Chiang Kai-shek Memorial Hall.
Vi var kommet på en linje, der ikke stoppede præcis, hvor vi skulle hen, så vi gik et lille stykke. Pludselig kunne vi se en virkelig flot bygning, som vi tænkte måtte være noget det, vi gerne ville se. Først var der dog en lille park. Den var klart japansk inspireret og virkelig fin.
Der var også en sø med fisk, som man kunne købe fiskemad til (10 TWD / 2 kr). Drengene hyggede sig gevaldigt med at fodre fiskene.

Mens vi var i Taipei, brugte vi en dag på at bade i varme kilder: Beitou – et stor område af varme kilder lige uden for Taipei

På vejen blev drengene stoppet af en taiwaneser, der gerne ville tage billeder af drengene.

Taipei 2

Så gik vi over mod bygningerne, hvor vi virkelige blev imponerede. Den ene bygning var mere flottere og større end den anden.

Taipei 4

Men den vildeste var Chiang Kai-shek memorial. Den er virkelig stor og flot. Der er 89 trin op, svarende til hans alder, da han døde. Indenfor er der selvfølgelig en kæmpe statue af lederen.

Taipei 3

Foran går der vagter.
Det skulle være ret sjovt at se, når de holder vagtskifte. Men det var desværre ikke lige, da vi var der.
Nedenunder var der udstilling med hans ting.

Taipei 5

Ximen – Taipei’s shoppping område

Taipei Ximen

Starten af Ximen mindede en smule om Picadilly cirkus med reklamer og masser af lys. Og ned af gaderne var der blinkende reklamelys overalt og sælgere der stod med megafoner og fortalte et eller andet vi overhovedet ikke forstod, mens de prøvede at overdøve den høje musik, der strømmede ud fra de fleste butikker.

Det bedste her var at vi kunne gå fuldstændigt i fred. Der var ikke nogen, der prøvede at sælge noget. Vi følte os (måske naivt) ikke utrygge for lommetyve. Selv lyshårede 20-årige Cecillie fik lov til at gå i fred. Det oplever vi ellers som regel ikke.

Vi følte os simpelthen helt trygge her. Det var dejligt.

Drengene fandt et Pikachu regnslag, som de fik lokket os til at købe. Da vi ville betale for det, gjorde medarbejderen os opmærksom på, at det altså var voksenstørrelse. Det kunne man ikke få i børnestørrelse.
Lidt overraskende, at det her kun er voksne, der vil gå med Pokemon regnslag her…

The Modern Toilet – en restaurant med toilet-tema…

Efter at vi havde shoppet lidt, nåede vi frem til den restaurant vi havde udset os – The Modern Toilet.
Her sidder man på toiletter og spiser. Og maden bliver serveret i toiletter, drikkevarerne i urinkolber.
Det er en spøjs oplevelse…

Taipei Moderntoilet

Vi fik en fantastisk god spaghetti ret med svampe.
Lige så god som den var, lige så dårlig og ikke appetitvækkende var den hot pot, vi også fik. Godt Dennis og jeg ofte deler 2 retter, når vi er ude og rejse.
Cecillie fik en rød karry ret, som var fin. Der var bare ikke så meget af den. Og børnene fik spaghetti kødsauce og nuggets & pommes frites. Så de var glade.

Taipei Modern Toilet 2

Airconditionen var rigtig kold. Men værst af alt, så lugtede deres rigtige toilet.
Så når man kom ud igen i restauranten, var det svært at glemme lugten, fordi man jo blev mindet om toiletter over alt.

Alt i alt var det en ok oplevelse, for det vi havde regnet med. Det var absolut ikke gourmet mad.
Men det var underholdende, og gjorde en lille shoppingtur til en sjov oplevelse for børnene.

Taipei 101 – verdens 3. højeste bygning

Taipei 101 er over en halv kilometer høj. Og er kun overgået i højde af Burj Khalifa i Dubai og Makkah Riyal Clock Tower Hotel i Saudi Arabien.

Det var desværre blevet aften, før vi nåede til at tage derhen. Vi tog dog alligevel mod Taipei 101. For det var det, Benjamin havde sagt, at han gerne ville opleve. Og skyskrabere er jo også flotte med lys på.

Læs også: Taroko Gorge – skøn Taiwansk natur og virkelig lækkert hotel

Da vi kom ud af metroen, og skulle gå det sidste stykke, styrtregnede det. Men mens vi stod for rødt lys, delte en taiwansk dame med største naturlighed sin paraply med os. Folk er simpelthen så imødekommende i Taiwan.

Det værste var at skyerne selvfølgelig dækkede Taipei101. Det havde vi jo egentlig godt regnet ud. Men nu var vi kommet så langt.
Så vi gik helt hen til bygningen, og kiggede lidt rundt indenfor i shopping centeret. Det var nogle virkelig eksklusive butikker, så vi købte ikke noget. Men vi tog op ved billetsalget til udsigtsplatformen og kigge lidt rundt.
Vi havde fra start af ikke planlagt at skulle op på toppen, fordi de er berygtet for en lang kø og ventetid. Og det syntes vi ikke var det værd. Især nu i regn og gråvejr
. Men her havde de bl.a. en stor skærm hen over væggen med en video over udsigten. Så var det jo næsten som at være der selv…

Taipei Taipei101

Da vi vendte snuden hjemad, var det blevet helt mørkt. Og nu kunne Taipei101s lys lyse igennem, så vi fik set hele bygningen.

Power Beef – en virkelig god restaurant

Vi elskede at være i Taiwan – omgivet af søde mennesker og en spændende kultur.
Men jeg må til at indrømme, at vi ikke helt lærte at sætte pris på maden. Oftest var maden fulgt af en lugt, der var meget fremmedartet og os. Og jeg tror faktisk at det var det, der var problemet for os.

Men vi var på en restaurant i Taipei, som vi stadig i dag kan mindes fordi den var så god.

Næsten hjemme ved vores Airbnb lejlighed var vi gået forbi en restaurant, som duftede rigtig godt. Det viste sig at være en steak restaurant, der hed Power Beef.

Indenfor var menukortet på kinesisk, men der var heldigvis også billeder af retterne.
Alligevel blev vi lidt overraskede over, hvad vi endte med at få.
Dennis havde (åbenbart) bestilt noget kød, der kom råt ind på en stegende hed pande/fad. Så kunne man selv stege kødet som man ville have det. Det smagte så godt, at vi endte med at bestille en ekstra portion.
Cecilie fik en stor skål med ris i bunden og noget godt kød ovenpå. Drengene og jeg fik en tallerken hver med nogle skiver kød. Det smagte også godt, men ikke lige så godt som Dennis’.
Der var ikke så meget af hvert, så det var godt, at vi også havde bestilt pommes frites.

Du kan finde Power Beef på Google Maps.

Andre oplevelser i Taipei

Vi havde ikke så langt tid i Taipei. Men her er masser at opleve.
Her er de ting vi også havde kigget på hjemmefra, men ikke nåede:

• Maokong Gondolerne, som ligger i udkanten af Taipei hvor man kommer op til thé marker, the-hus, tempel og andet. Gondolerne har glasbund, så man også kan se ned.
  • Longshan Tempel, som skulle være et af de flotteste/bedste at besøge i Taipei
  • Daan Park – en god park hvor lokale samles og der er en legeplads til børnene
  • Miramar Ferris Wheel
  • Elephant mountain – man kan vandre op og få en god udsigt over Taipei og bygningen Taipei101

Derudover er der også mange ting, der ligger så tæt på, at man ville kunne se dem på en dagstur. Så en ferie med base i Taipei kunne også blive en rigtig god tur.

Vi var i Taiwan i april 2019, og børnene var 6 og 8 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Instagram og Facebook. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Pinterest profil.