Ilulissat Isfjord med isbjerge og hvaler – et smukt syn både til vands og fra land

Ilulissat Isfjord Udvalgt

Da vi var i Grønland, ville vi gerne besøge en større Grønlandsk by.
Valget blev Ilulissat af én bestemt grund: Ilulissat Isfjord!

Ilulissat Isfjord er optaget på Unescos Verdensarvsliste, og det kan man virkelig godt forstå. De store majestætiske isfjelde, der spejler sig i vandet er så smukke og overvældende, at man næsten ikke kan beskrive det.
Her svømmer der samtidig også så imponerende dyr som hvaler og sæler rundt. De er jo en oplevelse nok i sig selv at se. Men sammen med isfjeldene bliver det helt overvældende.
Så der var ingen tvivl for os. Det måtte vi opleve.

Da vi fløj fra Kangerlussuaq til Ilulissat fik vi første kig på isfjelde. Det var virkelig fint fra luften og vores iver var vagt.
Men fra luften fik vi alligevel ikke helt indtryk af, hvor store de egentlig er.

Ilulissat Isfjord_fly

Læs også: Review af Air Greenland – og lidt om at flyve i Grønland

Hvorfor er der så mange isfjelde ved Ilulissat?

Ilulissat Isfjord starter ved gletsjeren Sermeq Kujallaq, som “kælver” mange isfjelde.
“Kælver” betyder at der brækker store og små isstykker af gletsjeren.
Gletsjeren er forbundet med Indlandsisen. Og de store af isstykkerne, der brækker af gletsjeren, er så kæmpe store at ét isfjeld ville kunne forsyne hele Danmark med vand i næsten 7 år.
Det er altså virkelig store isfjelde vi snakker om her! De er på størrelse med hele lejlighedskomplekser.
Sermeq Kujallaq kælver omkring 40 meter om dagen og er den hurtigste gletsjer i verden. Den kælver ca. 10% af alle Grønlands isbjerge.

Det betyder, at der er rigtig mange isbjerge omkring Ilulissat. Det er helt unikt og utroligt smukt.

Selve isfjorden er omkring 6 km bred og 55 km lang. Men det ændrer sig selvfølgelig hele tiden, efterhånden som gletsjeren trækker sig tilbage.

Man mener at på grund af stigende temperaturer i verden, er der meget smeltevand under selve gletsjeren. Og det er det, der får den til at kælve så hurtigt. Det har den nemlig ikke altid gjort. Den har fordoblet sin hastighed på de seneste 10 år.
Klimaændringer er meget tydelige i de arktiske egne

Sejltur mellem Ilulissat Isfjords isbjerge

Vi skulle ud og overnatte i en bygd. Normalt tager man med turistbureauets båd til bygden. Men vi havde lavet en aftale med en taxabåd i stedet. Så i stedet for at bliver transporteret i 30 min, kunne vi nu se frem til opleve Ilulissat Isfjord i 3 timer.

Der kom dog ingen båd, der hvor vi stod på havnen.
Heldigvis viste det sig, at der åbenbart er 2 steder bådene samler turister op. Og vi stod nu det modsatte sted af båden. Men så sejlede han bare over til os.

Vores skipper, Kaj, var rigtig sød og rar. Han fortalte en masse spændende informationer undervejs og kunne svare på alt hvad vi spurgte om.
Og han hyggede sig over alle de tossede ting, drengene sagde og gjorde.
Kaj var så fin at sejle med.

Læs også: Interessant besøg i den grønlandske bygd Ilimanaq

Da vi startede turen fortalte vi Kaj, at vi meget gerne ville se hval. Men det kunne han jo selvfølgelig ikke garantere.

Ilulissat Isfjord 3

Vi sejlede ud mellem de store isbjerge. De imponerede os alle. Både børn og voksne. De var lige så flotte, som vi havde håbet.

Ilulissat Isfjord 1

Man ser jo kun mellem 1/10 og 1/7 del af isbjerget stikke op over vandet. Resten er under vandet.
Men sådanne isbjerge vender sig rundt fra tid til anden. Så er det om ikke at være i nærheden. For det kan give en stor flodbølge.

Ilulissat Isfjord 2

Kaj lærte os at de isbjerge der er helt glatte og ligner skiløjpe, ser sådan ud fordi de er vendt rundt. De er blevet glatte, mens de var under vandet. Det er helt uvirkeligt – at se på et kæmpe bjerg af is – som rent faktisk har vendt sig…

Vi så 2 hvaler!!!

Vi sejlede ikke ret længe så drejede Kaj ind i en bugt.
Her var der 2 hvaler!!!

Groeland_Hval

Det var pukkelhvaler. Det var så vildt at se dem.
Drengene var også virkelig interesseret i dem.

Vi lå der i et kvarters tid og kiggede på pukkelhvalerne, der kom op med nogle minutters mellemrum. Det var så fascinerende at se de kæmpe dyr. Kaj mente at det var en mor med sin unge.

I denne bugt var der nogle massive vægge af is. Vi tænkte at det var bræen af indlands is. Men Kaj fortalte, at det var isbjerge der var kælvet fra indlandsisen, og som så var stødt på grund her. Men der var altså 250-300 meter dybt. Så det var virkelig nogle massivt store isbjerge. Både i højde og bredde. Det svarede til et helt lejlighedskompleks.

Ilulissat Isfjord Hval

Det er ikke altid, at isbjergene når at smelte så meget om sommeren, at de kan blive små nok til at kunne flyde videre.
Så bliver isbjergene en del af isen, når isfjorden fryser til om vinteren. Og så smelter det videre igen næste sommer.

Efter omkring en times sejlads begyndte drengene at miste interessen. Men der var heldigvis en indendørs kabine i båden. Her var der et bord og bænke. Så drengene blev sendt derind med en pakke kiks og et kortspillet og så hyggede de sig i varmen.

Den sidste halve time kom drengene ud igen og sad ved os andre og snakkede om, hvad isbjergene kunne forestille. Det var ret underholdene.

Denne sejltur var absolut et af højdepunkterne på vores sommerferie i Grønland!

Ilulissat_Isfjord_Ilimanaq
Isbjerg ud for bygden Ilimanaq

Vandretur til Isfjorden ved Ilulissat

Man kan selvfølgelig også se de smukke isbjerge fra land.

Som en del af et turistfremmende projekt bygger man Ilulissat Isfjordcenter. Det skal være et center, der formidler information om dette skønne naturområde, der er en del af Unescos verdensarv.
I 2019 da vi var der, var de i gang med bygge centeret. Det skulle stå klar her i juli 2021.

Men de havde allerede lavet træbroer ude i området. For den sårbare arktiske natur vil ikke kunne holde til så mange mennesker, som man forventer vil gå rundt lige netop der. De vil træde alt helt ned. Samtidig betyder det jo også, at kørestole og barnevogne også kan nyde turen
Så for at beskytte naturen, har man bygget disse træbroer ud i området og det fungerer så godt.

Ilulissat Isfjord vandretur

Stemningen var nu ikke helt i top hos os, da vi skulle ud på denne tur. Vi havde lige været igennem en ret anstrengende sejltur fra bygden Ilimanoq. Den var anstrengende, fordi det var virkelig tåget. Og det syntes jeg ikke var rart, når man sejler mellem isbjerge…

Desværre var det også stadig tåget nu. Hvilket jo lagde en dæmper på, hvad vi kunne forvente at komme til at se. Og som om at det ikke var nok, så var vi også stadig lidt jetlag’ede.

Isfjordscenteret og begyndelsen af gangbroerne ligger efter hundegårds området i Ilulissat. Det er her alle byens hunde bo. De er selvfølgelig bag hegn eller i kæder. For det er ikke ligefrem kæledyr. Men det er en oplevelse at se dem. Selvom det nu også lidt ligner en losseplads. Det bliver ikke ryddet meget op her.

Der findes 3 afmærkede vandreruter rundt ved Ilulissat Isfjord:

• Gul: 2,7 km, 1,5-2 timer
  • Blå: 6,9 km, 4-5 timer
  • Rød: 1 km, 0,5-1 time (der er lidt længere væk fra Isfjorden, men et alternativ som retur rute).

Vi ville starte med den korte gule tur. Og så evt. gå over på lidt af den blå rute. Og når den blå så mødte den røde rute, ville vi gå tilbage af den.

Turen gennem byen og hen til byggepladsen for Isfjordscenteret var virkelig gået langsomt. Vi havde ikke meget energi. Og Dennis og jeg var lidt bekymrede over, hvordan vi skulle få motiveret drengene til at gå. Indtil vi fik den idé at tage de lange underbukser m.v. af, som vi havde haft på til sejlturen. For der var slet ikke lige så koldt herinde på land, som det havde været ude i bygden.
Så vi fandt nogle klippestykker vi kunne stå på og fik klædt om. Og så steg humøret pludselig gevaldigt. Nogle gange glemmer de dumme forældre at have styr på om alle behov er ok hos børnene 😉

De første 1,3 km var af træbroen, gennem det grønne landskab ned til Isfjorden. Der var rigtig fint lige ved træbroen. Men desværre var det stadig tåget, så det var ret begrænset, hvad vi kunne se af Isfjorden.

Ilulissat Isfjord vandretur 2
Gangstien set fra vandet, dagen før på vores sejltur

Vi holdt en slikpause ud for bugten hvor vi dagen før så hvaler fra båden. Men nu kunne vi dårligt nok se at der var vand og isbjerge. Selvom der kun var 20-30 meter derhen.
Det var godt nok ærgerligt.

Vi gik videre til en rund platform – herfra var der nok også en god udsigt på dage med klart vejr. Men vi kunne ikke se noget.
Vi var i tvivl om, hvor vi skulle gå herfra. Men en mand forklarede os, at vi kunne gå til højre ud til Kællingekløften.
Det skulle være her, hvor ældre kvinder, der følte sig til besvær for familien, kastede sig ud fra i gamle dag. Der gik vi selvfølgelig hen.

Det var et vildt sted!
Klipperne vi gik på, var lidt stejle og knudrede. Så børnene fik besked på at kigge sig for. Og lige pludselig gik det virkelig stejlt nedad.

Ilulissat Isfjord kællingekløften

Vi satte os på klipperne og kiggede ud over Isfjorden. Vi kunne heldigvis skimte den her.
Det er her isbjergene kommer væltende ud fra gletsjeren, så der var is overalt. Vi kunne faktisk ikke se vand, så mange isbjerge og isstykker var der. Det var et virkelig imponerende syn! Og vi ville så gerne have set det klart vejr. Det må være fuldstændigt overvældende. Det bliver vi simpelthen nødt til at opleve igen en anden dag!

Nu gik vi tilbage mod den runde platform, og begyndte så at følge den blå sti. Det er ikke en trægangbro, men blot store blå prikker malet på klipperne. Så nu var det lidt mere besværligt at gå i, fordi det var i klipperne.
Det var ikke svært, men man skulle lige se sig for. Og jeg var selvfølgelig hele tiden lidt bekymret for, om drengene (eller jeg selv) skulle glide…De grønlandske klipper/bakker er ikke stejle. Men de er hele tiden kuperet, så man skal lige se sig for.

Læs også: Gaustatoppen – måske den vildeste udsigt i Norge!

Hver gang du står ved en blå prik, kan du se den næste blå prik. Præcis som med de grønlandske varder.
Vi gik lidt af den blå rute, men blev så lidt i tvivl om det egentlig var den rigtige vej.
Så vi fulgte i stedet Maps.me tilbage til gangbroen og gik så den samme vej tilbage, som vi var kommet af.
Senere fandt vi ud af, at vi bare skulle have forsat, som vi gjorde. Så havde vi mødt den røde sti lidt længere fremme.

Vi havde snakket om at gå endnu en rute, rundt om et fjeld, tilbage til den anden side af Ilulissat. Men selve ruten var 3 km + igennem byen. Og drengene og jeg var trætte. Så det havde vi ikke meget lyst til. Men Dennis havde stadig energi. Så han gik den rute.
Imens gik drengene og jeg tilbage til hotellet af den vej vi kendte.

Dennis var omkring 1,5 time om gå den ekstra tur.
Og det havde været klippevandring hele vejen. Og han havde ikke kunnet se ret meget. Så det var godt, at vi trætte personer ikke var med, sagde han. Men når vi nu sidder og kigger på billeder fra den rute på Google, så er det helt sikkert en tur værd. For der er virkelig smukt – altså uden tåge.

Ilulissat Isfjord
Ilulissat Isfjord på en dag uden tåge

Vi er så glade for, at vi havde den perfekte sejltur det første dag. For der fik vi virkelig oplevet Ilulissat Isfjord fra sin flotteste side.
At vandreturen så ikke blev helt som vi er håbet, kan vi godt leve med, når det nu skulle være. Det er jo også en del af Grønland – vejret.
Gåturen var fin i sig selv. Bare ikke det vi havde drømt om, og nok også ret mærket af vores egen træthed. Og det var virkelig en oplevelse at sidde ved Kællingeklippen.

Ilulissat Isfjord midnatssol
Midnatssol over Ilulissat Isfjord

Lidt gode informationer Ilulissat Isfjord

Vi var ved Ilulissat Isfjord i juli 2019 og børnene var 7 og 8 år, under vores Ferie med børn i den smukke Grønlandske sommer

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Pinterest. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.