Storbyferier med små børn

Dennis og jeg har altid godt kunnet lide at tage på storbyferie. Men vi syntes, at det var besværligt, da vi havde helt små børn. Så fandt vi en løsning!

Storbyferie med mindre børn skulle være “på de voksnes præmisser…”

Først vil vi lige fortælle en lille historie om, før vi fandt den rigtig rejsemetode;
Vi ville på en kærestetur, men ville ikke have børnene passet en hel weekend. Så vi tænkte, at så tager vi dem da bare med. Men det bliver på vores præmisser!

Hm…Her lærte vi så, at med én dreng på 2 år og 2 måneder, og én dreng på 10 måneder…så er der ikke så meget, der hedder de voksnes præmisser.
Og da slet ikke i en by som Lissabon med mange bakker og brosten, som absolut ikke er klapvogns-venlige. Og hvor sporvognene ikke accepterer 2 sammenklappede klapvogne. Og hvor borgerne åbenbart kun bruger højstole til meget små børn, så det nærmest var umuligt at finde noget vores børn kunne sidde i på restauranterne (note taken: det var dumt at spare den sidste vægt, ved at lade handy sitt’en blive hjemme…).
Når vi så var hjemme i hotellejligheden og lagde børnene i seng, så var Dennis og jeg for udmattede til at hygge med spil og snak, som vi havde forestillet os.

Det her er absolut ikke for at tale dårligt om Lissabon. Jeg syntes, at det så ud til at være en rigtig fin by. Og folk var meget søde ved børnene. Det blev bare en helt anden ferie, end vi naivt havde forestillet os. Jeg skal helt sikkert tilbage igen en dag og se Lissabon rigtigt – uden helt små børn!

Vi fandt den bedste måde at have børn med på storbyferie

Men nu har vi endelig fundet måden at gøre det på.
Vi tager på campingpladser, der ligger tæt på storbyerne!
Campingpladser er ideelle steder for mindre børn. Vi vælger selvfølgelig nogle, der har gode børne-pools – helst lagoon pools – og legepladser. Samtidig er der også tit teenager aktiviteter, som kan samle de ældre børn. Det har Cecillie været glad for, for det kan jo godt blive lidt kedeligt i længden, at være sammen med små børn og voksne.

Læs også: Gode råd til at flyve med børn

Vi bor i et mobilhome, så vi bor rimeligt komfortabelt. Vi kan selv lave mad, som børnene kan lide. Vi har eget bad og toilet, hvilket gør tingene noget nemmere med små børn, som du ikke kan gå fra. Eller som er ved at smide bleen. Men vigtigst af alt – der er plads. Der er plads til at lege, spille spil, tegne, nyde solen, spille bold eller hvad man nu har lyst til. Og er der mulighed for, at forældrene kan slappe lidt af.

Storbyferie_med_boern

Campingpladsen skal helst ikke være mere end en times transport fra storbyen med offentlig transportmidler, synes vi. Men campingpladserne er rimelig nemme at finde. For de ved jo godt, at det er beliggenheden, de skal tiltrække turisterne med.

Vi tager ikke børnene med ind til storbyerne, hver gang vi tager derind. Hvis vi er på en sommerferie i 14 dage, er der jo rig mulighed for at afveksle. Vi har været afsted 2 gange, og begge gange var vi alle 6 med; Cecillie, drengene, farmor, Dennis og jeg. En af gangene fulgtes vi også med nogle venner. Så kan man skiftes til at tage til storbyen og lade børnene blive hjemme ved pool’en. Der kan være tøseture, far-datter ture, kæresteture, farmor-barnebarn ture o.s.v. Selvfølgelig tager vi også børnene med på nogle af turene. Men de har ikke helt det samme store behov som os for at se på bygninger og butikker og sidde på cafeer og nyde stemningen 🙂

Vores absolutte favorit legetøjsbutik er LirumLarumLeg*.
De har masser af gode ting til ferier som rejsespil, opgavebøger og sammenfoldelige spande

Reklamelink

Flere af dem, vi har snakket med på campingpladserne, som kun var afsted far, mor og børn, fortæller, at de tager dage, hvor de tager ind til storbyen alene. Det er selvfølgelig ikke helt så hyggeligt, som at se det sammen med nogen. Men hvem kan ikke bruge en forkælelsesdag helt for sig selv!

Storbyferie_med_boern_2

Rom er det perfekte sted

Det er en overskuelig by og de har campingpladser tæt på

Første år vi prøvede det, var vi uden for Rom. Det var virkelig en god oplevelse. Vi fløj til Rom, og blev så hentet af campingpladsen i lufthavnen.
Vi boede på Village Fabulous*. De har en helt fantastisk lagoon pool til børnene.
I en lagoon pool, er vandet kun omkring 20-30 cm dybt og der er lagt et underlag af plastik, så der ikke er glat.
Så børnene kan frit gå rundt i vandet, uden at man skal være nervøs. Man kan sagtens slippe af sted med at sidde i vandkanten med en cappuccino, mens børnene hygger sig med en spand og en vandkande. Præcis som på stranden.

Reklamelink*

Fra campingpladsen kan man tage en bus hen til en tog/metrostation, hvorfra man tager et tog ind til centrum. Så det var ret nemt. Dog skal man lige vænne sig til, at de ikke helt følger en busplans tider på samme måde, som vi gør i Danmark.
På vejen i bussen passerer man også et af Roms største shoppingcentre. Og tager man bussen den anden vej, kommer man til stranden.

Rom er også en rigtig god by for børn. Den er ikke så stor, at en storby at være, så det er nemt at komme rundt.
Vi havde børnene med ind og se Colosseum. Vi landede på en metrostation lige uden for. Så kan det da ikke være nemmere.
Desværre havde vi ikke Asterix filmen med Colosseum inden. Det havde ellers været godt, hvis de havde set den på forhånd. For børn kan jo godt lide genkendelse.

Efter Colosseum købte vi nogle lækre italienske pizzaer som takeaway, og satte os i parken lige ved siden af Colosseum og spiste dem. Det er så meget mere børnevenligt at sidde på græsset og spise, end på en restaurant. Så kan de bare løbe rundt og lege, når de er færdige. Og forældrene kan sidde og slappe lidt af – eller bare få spist færdigt, før børnene bliver utålmodige.

Året efter gentog vi succesen med en børnevenlig ferie til Paris

Andet år tog vi bilen og kørte til Paris. Cecillie og Bente fløj, så vi ikke var helt proppet i bilen på den lange køretur. Men det rart at have bilen med til dagsture.

Vi boede på Iris Parc Le Chêne Gris*. Det var også en fin campingplads med lagoonpool, legeplads og animations-team til børnene.

Der var en togstation lige uden for campingpladsen som kørte direkte til Paris. Paris er jo lidt større end Rom…, så transporttiden var lidt længere, for når du er kommet til Paris centrum, kan det alligevel godt tage lidt tid at nå din destination p.gr.a. afstandene.
Dennis og jeg var i Paris på bryllupsrejse, så det blev faktisk kun Cecillie og Bente, der tog derind til.

Storbyferie_med_boern_3_asterix_park

Til gengæld kørte vi alle til Disneyland og Asterix parken, som campingpladsen også ligger forholdsvis tæt på.
Asterix parken var vi virkelig glade for med gode legepladser, kæmpe stuntshow og meget andet sjovt.

Vi havde vist Asterix film i bilen på vej til Frankrig, så drengene var helt med på, hvad det var vi skulle til. De syntes, at det var vældig sjovt at møde figurerne i “virkeligheden”.
Vi var ikke helt så imponeret af Disneyland. Der står Disneyworld i Orlando så meget bedre i vores hukommelse.

På denne tur boede vi 2 steder, så vi kunne se lidt forskelligt

Campingpladsen ved Paris er ikke så stor, og vejret i det område er lidt som i Danmark (ikke helt til at stole på…), så vi havde planlagt hjemmefra ikke at bruge hele ferien der.
Efter en lille uge kørte vi videre til Campingpladsen Le Grand Dague* i Dordogne. Det var et helt fantastisk område, selvom det ikke var en storbyferie. Campingpladsen var stor og havde alt, hvad man kunne ønske sig.
Dog var den i samme kæde som den i Paris, så restauranten serverede præcis det samme mad som i Paris. Det blev vi til sidst ret trætte af…
Men alle de mange middelalderbyer i området var virkelig flot restaureret, og absolut et besøg værd!

Læs også: Astrid Lindgrens Verden – En weekend i Pippiland

Så alt i alt er dette en rejseform, vi nyder. Man kan både opleve og slappe af. Det er virkelig en nem måde at rejse på, når man har små børn med. Skal du på ferie med børn, kan vi virkelig anbefale at rejse sådanne.

Og der er jo flere oplagte steder at rejse til på den måde; f.eks. Barcelona/Costa Brava og Venedig. Lissabon kunne absolut også være en mulighed (men altså helst uden klapvogn… 🙂 )

Vi var i Rom i 2014 og i Paris i 2015.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

*Disclaimer
Jeg synes, at det er rigtig sjovt at arbejde på www.enfamiliederrejser.dk. Og jeg hygger mig med at dele vores families oplevelser, for jeg synes, at det er dejligt at kunne hjælpe dig med inspiration til en fantastisk ferie. Derfor bruger jeg også gerne rigtig meget tid på denne hjemmeside.

Men når det så er sagt, så ville det da også være dejligt, at tjene lidt på det arbejde og timer, jeg ligger i hjemmesiden. Om ikke andet, så et bidrag til en ekstra ferie 🙂

Derfor har jeg en affiliate aftale med LirumLarumLeg og Vacanceselect. Det betyder, at hvis du vælger at følge linket fra vores hjemmeside til deres, og gøre et køb hos dem, så modtager jeg en lille provision. På den måde hjælper du mig bedst muligt til at kunne bruge tid på at lave endnu flere spændende blogindlæg her på siden. Og det takker jeg selvfølgelig for 😉