Planlægning af en rundrejse med børn i Cuba

Cuba_Planlaegning

Da vi skulle til Cuba, var selve planlægge ferien var en lidt anden process, end det plejer at være når vi planlægger ferier, for på Cuba er det staten der står for meget af hotel- og biludlejningen. Derfor kunne vi ikke bruge de sædvanlige søgemaskiner, som vi plejer.
Og fordi det er lidt anderledes, vil vi her meget gerne fortælle om, hvordan vi gjorde. Så det forhåbentligt kan blive nemt for dig, at planlægge en god ferie til Cuba!

Fly til Cuba

Vi var alt for sent ude med at købe flybilletter. Vi købte først i starten af april. Og det er for sent til at få rigtig gode priser oversøisk. Der skulle vi have været med i alle januarudsalgene.

Vi lavede en søgning på Momondo* (reklamelink) og kiggede så på alle de forskellige mellemlanding steder, der poppede op. For at se, om vi kunne gøre et eller andet med et døgn på en mellemlanding. Eller kombinere nogle destinationer. Men der var ikke rigtigt noget, der ville gøre det billigere – især fordi vi skulle afsted i juli.

Det var billigere at flyve til Florida. Men når man så lagde det ekstra fly fra Florida til Havana til, var vi lige vidt.
Vi opdagede dog, at KLM og Airfrance, som passede os bedst, havde nogle dage der var lidt billigere end andre. Så det var om at være lidt fleksibel på dagene.
Så vi lavede prisagenter på de forskellige muligheder og holdt øje med om der skete noget med prisen i et par uger.  Men der var kun en 100 kr til forskel på hver billet.

Læs også: Indtryk og skæve oplevelser fra vores første døgn på Cuba

Da vi endelig bestilte, var der faktisk billetter over Moskva der var 1000 kr. billigere pr billet. Men så skulle vi afsted ved midnat, mellemlande kl. 3 om natten i Moskva og flyve en del timer ekstra, fordi det jo lidt var den forkerte vej. Det syntes vi alligevel ikke at vi ville byde børnene. Det skal jo være en ferie…

Vores ruten rundt i Cuba

Da vi nu havde købt flybilletter, skulle vi have lagt os fast på en rute rundt i landet.
Vi bestilte straks Lonely Planet* (reklamelink), som vi altid har med til længere rejser. Men denne gang skulle den vise sig at være ekstra god. Allerede hjemmefra brugte vi den meget, til at finde ud af, hvor vi ville hen. For når man søger på rejser til Cuba, er der ting om Cuba om på nettet. Men slet ikke så meget, som vi er vant til fra andre lande. For det er jo stadig et ret lukket land, hvor befolkningen kan have svært ved at have adgang til nettet.

Også da vi var på Cuba, brugte vi Lonely Planet meget, for man kan kun komme på internet på bestemte steder, og ved at købe internet-kort til det. Og når man ikke bare lige kan google noget, når man har lyst, så kommer guidebogen virkelig til sin ret igen.

Ruten blev: Havana – Cayo Levisa – Vinales – Cayo Coco – Trinidad – Cienfuegos – Varadero

Vi har planlagt ruten, så vi hele tiden skifter mellem strand-badeferie og by. For vi syntes også, at børnene skulle have lov til at have en børnebadeferie en gang imellem. Så de ikke hele tiden skulle forholde sig til nye, anderledes ting. Og samtidig har Cuba jo nogle helt fantastiske bountystrande, som vi da helt sikkert skulle opleve!

Læs også: En rundrejse i Cuba med bountystrande, farverige byer & søde mennesker

Jeg ville så gerne have været forbi Santiago og Humboldt nationalpark og / eller Parque Nacional Sierra, som er den regnskov, hvor Che Guevara og Fidel kæmpede fra. Men det var bare for langt, når vi kun havde 18 dage.

Vi overvejede at tage et nattog fra Havana til Santiago. Men så vidt vi kunne nå frem til, kunne man kun få siddepladser. og det har vi ikke lyst til med 2 mindre børn. Så er vi da helt sikre på, ikke at få noget søvn. Og de skulle ikke være ret pålidelige omkring, hvornår de afgår, og hvor lang tid de er om at komme frem.

Løsningen kunne have været, at tage et fly videre til Santiago, når vi landede i Havana. Men så skulle vi slæbe børnene med 3 fly, og vi landede i forvejen meget sent, dansk tid. Og vi havde også “kun” 18 dage at gøre godt med. Og selvom vi flytter ofte, når vi er på ferie, så skulle det ikke blive stresset. Vi ville jo godt lige nå at se det sted, vi var i. Så vi måtte undvære østkysten af Cuba. Men det ærgrede mig nu meget…

Transport rundt på Cuba

Cuba er sådan et land, hvor alting altid ender med at kunne lade sig gøre. Så man behøver ikke have bestilt transport rundt i landet hjemmefra.

Den første uge, hvor Cecillie var med, var vi 5 personer. Når vi skulle bruge en taxa, snakkede vi bare med dem vi boede hos, og så skaffede de os en taxa.
Man skal dog lige sørge for at sige helt præcist, hvad man ønsker sig. Det ene sted kom vi afsted i en stor, lækker van med masser af plads til os og vores bagage, seler til alle, aircondition og alt, hvad vi ellers kunne ønske os. Men den var også ret dyr.
Et andet sted kom vi afsted i en gammel amerikaner bil uden seler på bagsædet, uden aircondition og med bagagen hængende ud af et alt for lille bagagerum, bundet sammen med nogle reb. Den var billigere. Og alt har jo sin charme.

Læs også: Børne badeferie i Varadero med delfiner og snorkling

Da vi boede uden for Havana, tog vi den lokale bus ind til Havana. Den var fin at køre med. Den var proppet til randen (syntes vi, senere så vi busser, der var endnu flere mennesker i). Og der var en lommetyv med bussen, som heldigvis morede sig med at stjæle ting fra nogle unge piger, for at få deres opmærksomhed. Så det var en sjov oplevelse at være med den bus.

Vi havde også snakket om at tage langtursbussen fra Varadero til Havana lufthavn, når vi skulle hjem. For busserne skulle fungere fint. Men da vi så stod med valget mellem en bus, eller en hurtigere taxa og dermed tid til en sidste pooltur, så trak poolen mest 🙂

Vi ville gerne køre noget af vejen selv. Så vi lejede en bil

Cecillie var desværre kun med på vores rundrejse i én uge. Men da hun var rejst hjem, kunne vi være i en almindelig bil (sammen med al vores bagage). Så når vi skulle sætte Cecillie af i Havana lufthavn, ville vi så tage en lejebil med derfra.

Vi skulle bruge bilen i 8 dage. Og som med alt andet i Cuba, så skulle det vise sig at være svært at leje en bil, fordi vi intet kender til hverken de cubanske udlejningsfirmaer eller biltyper.

Der findes i virkeligheden ikke ret mange biludlejningsfirmaer i Cuba. Og de er vist alle ejet af staten. Så der er ikke den store konkurrence.

Læs også: At have børn med på en længere rundrejse

Vi endte med at leje gennem Cuba Explora, som udlejer for firmaet “Via rent a car”. Deres hjemmeside virker desværre ikke mere, derfor linker jeg ikke til dem.
Vi skulle betale for hele beløbet 2 dag efter reservationen. Så vi måtte bare krydse fingre for, at det var et reelt firma.

Hos de fleste andre cubanske udlejnings hjemmesider, ender du med at blive omdirigeret til Carrentalcuba.com. De skulle have biler fra firmaerne: Havanautos, Cubacar, Via rent a car og Rex.

Vores største problem var, at vi ikke kendte de biler, de udlejede. De havde mærker som BYD og Geely. Og dem kendte vi altså ikke. Så vi var ret spændte på, om vi kunne have vores kufferter med, for vi plejer at rejse med en del bagage. Og de fleste biler kunne kun have én eller 2 større kufferter med.
Derfor endte vi med at rejse med nogle bløde kufferter. Og hvis de ikke kunne være der, så måtte vi tømme dem rundt omkring i bilen.

Jeg vil skrive uddybende om vores oplevelse af at leje bil. Men kort fortalt, så fik vi en splinter ny Peugeot. Så vi var virkelige glade for vores bil (selvom vi var endt i en mindre bil, end vi havde håbet). Men andre på “Via rent a car” bureauet fik tilbudt gamle biler der ikke virkede. Eller blev afvist med, at der ikke var nogen bil – på trods af, at de havde booket 3 måneder før. Så jeg tror måske, at det har været Cuba Explora, der virkede. Og at “Via rent a car” måske ikke er helt så gode. Men det er gæt fra vores side.

Vi havde læst flere steder, at der hurtigt blev udsolgt i biler. Men vi lejede først 2 måneder før, og syntes, at vi havde et okay udvalg.
Vær opmærksom at forsikringen ikke er inkluderet. Vi skulle betale 10 CUC ekstra pr. dag, og 20 CUC for at hente i en lufthavn.

Overnatningerne skulle bestilles på en lidt anden måde, end vi var vant til

Vi bookede 3 forskellige slags overnatninger; Casas Particulares, All inclusive resorts og et enkelt resort igennem den statsejede hjemmeside.

Casas Particulares

Ved casas particulares bor du privat hjemme hos folk. Det er cubanere, der har fået lov til at leje et værelse eller flere ud af staten. De betaler det meste af lejen tilbage til staten. Til gengæld vil de oftest også gerne lave mad til dig. Og det tjener de vist lidt mere på.

Det er i det hele taget en rigtig god måde at møde befolkningen på. Man kommer i snak med dem, og man støtter dem samtidig økonomisk. Og vi fik rigtig god lokal mad på vores overnatninger. Vi vil klart anbefale at bo på denne måde, når du er i Cuba.

Dog er der oftest ikke værelser, til en hel familie. Så når man rejser 4-5 personer som os, vil I oftest blive delt i 2 værelser. Og de behøver ikke ligge lige ved siden af hinanden. Til gengæld vil du oftest have adgang til familiens have og dele af huset. Så det er kun, når man sover, at man ikke er sammen.

Vi bookede et par steder, der havde pool. Og begge steder oplevede vi, at det var rigere mennesker, der havde disse steder. De var ikke lige så interesseret i at snakke med os. Der var stederne lidt mere som en B&B. De havde alt vi kunne ønske os. Men der var ikke den samme familiefølelse, som vi oplevede, da vi boede uden pool. Det kan selvfølgelig være et tilfælde.

Vi bookede de fleste af vores casas particulares gennem Bbinnvinales.com. De havde værelser alle de steder vi ville til. Og Jose svarede altid hurtigt på vores requests. Og vi oplevede ingen problemer med vores bookinger undervejs.

Airbnb bruges også på Cuba, men vi fandt ikke lige det, vi gerne ville have her.

All inclusive resorts

Når vi rejser, så prøver vi at opleve en masse kulturelt og skøn natur. Men en gang imellem får vi også lidt dårlig samvittighed over, at børnene ikke bare kommer på poolferie. De elsker selvfølgelig også vores ferier, som vi planlægger, så det er børnevenlige ting. Men nogen gange ville de altså også bare helst bade i poolen hele dagen. Og er der noget, Cuba gerne gør, så er det at bygge all inclusive hoteller ved smukke strande. Så sådan nogle måtte vi jo også besøge undervejs.

Igen kan man ikke booke dem gennem almindelige søgemaskiner. Men der er 2 hotelkæder, der er rigtig store på Cuba. Vi brugte Melia. Det fungerede rigtig fint.
Den anden kæde er Iberostar. Jeg tror i virkeligheden ikke, at der er stor forskel på de 2 kæder. Og de betaler vel begge en hel masse til staten, som alle andre gør det i Cuba.

Resorts’ne har nærmest alle lækre strande, flere pools, all you can eat med fri is og drikke hele dagen og alt andet, som man kender det fra charterrejser. De reklamerer også med børneklubber.
Vi var nu ikke imponerede over den børneklub og børneaftenshow vi var til. Men vi var glade for stort set alt andet på resortsne.

Statsejet hotelhjemmeside

Du kan booke alt til din ferie igennem Cuba Travel Network.
Her bookede vi vores overnatninger på øen Cayo Levisa. Og det fungerede også fint. De var nemme at kommunikere med.

Læs også: Hvide bounty strande, turkisblåt vand, palmernes skygge – Det er Cayo Levisa

På Cayo Levisa havde de noget, der hedder “American meal plan”. Det betyder, at alle 3 måltider er med i prisen. Men der er ikke drikkevarer eller snacks i løbet af dagen med.

Visum til Cuba

Som dansker skal du have visum til Cuba.
Jeg havde læst mig til, at man kan købe det uden at møde op i egen person på ambassaden. Men så var det dyrere, end hvis du selv kommer. Så børnene og jeg tog afsted på tur til Østerbro. Og så måtte vi betale os ud af, at Dennis og Cecillie ikke var med.
Men vi mødte op til en lukket dør med en seddel på, hvor der stod, at man ikke længere kunne få visum på ambassade…Øv! Heldigvis fandt vi en god legeplads lige rundt om hjørnet, så turen var da ikke helt spildt.

Hjemme igen fandt jeg “Alt rejser“, som kan lave visummet for dig. Her udfyldte jeg blot formularerne på deres hjemmeside, sendte kopier af vores pas og betalte. Og nogle dage efter modtog vi visum’erne med posten. Det var dejligt nemt.

Det kostede 400 kr. pr. visum + 50 kr. i porto.

Rejseforsikring

Husk at få lavet en rejseforsikring. Du skal kunne vise, at du har en rejseforsikring, når du rejser ind i Cuba. Og derudover er det jo bare altid en rigtig god idé at have en rejseforsikring.

Læs også: Gode råd til at flyve med børn

Vi synes, at det bedst kan betale sig at lave en helårsrejseforsikring igennem dit forsikringsselskab.

Vaccinationer

Da vi rejste, skulle vi blot have vaccination for hepatitis A og difteri-stivkrampe. Men husk altid at kigge på de nyeste anbefalinger, før du rejser. Det kan du f.eks. gøre her.

Vi var på Cuba i juli 2017.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

*Disclaimer
Vi synes, at det er rigtig sjovt at arbejde på www.enfamiliederrejser.dk. Og vi hygger os med at dele vores families oplevelser, for vi synes, at det er dejligt at kunne hjælpe dig med inspiration til en fantastisk ferie. Derfor bruger vi også gerne rigtig meget tid på denne hjemmeside.

Men når det så er sagt, så ville det da også være dejligt, at tjene lidt på det arbejde og timer, vi ligger i hjemmesiden. Om ikke andet, så et bidrag til en ekstra ferie 🙂

Derfor har vi en affiliate aftale med Saxo og Momondo. Det betyder, at hvis du vælger at følge linket fra vores hjemmeside til deres, og gøre et køb hos dem, så modtager vi en lille provision – uden at det koster mere for dig.
På den måde hjælper du os bedst muligt til at kunne bruge tid på at lave endnu flere spændende blogindlæg her på siden. Og det takker vi selvfølgelig for 😉