Billeje – den bedste transportform i Oman

Oman er oplagt til en road trip. Der er mange ting at se rundt omkring i landet. Især oppe nordpå er der en del ting, og de ligger ikke så langt fra hinanden. Vi kørte som oftest kun i 3-4 timer, de dage, hvor vi kørte til et nyt sted. Så det er dejlig nemt at komme rundt i Oman.

Da der stort set ikke findes offentlig transport i Oman – ud over nogle få busser i de større byer – er der 3 muligheder for at komme rundt i landet:

  1. Taxaer: De fungerer fint. Husk dog at aftale pris inden turen starter. Vi oplevede kun én taxa med taxameter, og det var da vi kørte fra lufthavnen. Alle andre ture måtte vi aftale priserne med chaufførerne. Chaufføren tilbyder ofte gerne at køre rundt og vise dig lidt ekstra. Eller at hente dig senere osv. Husk at spørge til, hvad disse ekstra services vil koste.
    Det eneste minus ved taxaerne er, at du hurtigt kan bruge mange penge på dem, hvis du vil køre et par gange om dagen.
  2. Man kan bestille en guidet tur, enten med privat guide eller på en bustur. Der findes nogle stykker, hvis du google det. Og der går mange endagsture ud fra Muscat, så man kunne sagtens bo i Muscat og så tage på ture derfra. Vi var ikke selv på guidede ture, så vi kan ikke anbefale nogen. Men vi mødte tit biler fra Zahara tours, så de virker som et stort firma (så kan man jo selv vælge, om man synes, at det er et blå stempel for, at de er gode…).
  3. Sidste mulighed mener vi klart er den bedste: Lej en bil! Det var det, vi gjorde, og det fik vi virkelig en god tur ud af. Nedenfor beskriver vi lidt om billeje og om selv at køre i rundt i Oman

Billeje

Vi fandt vores bil igennem RentalCars.com*. Ud fra søgningen på Rentalcars, endte vi med at bruge InterRent, som er Europcars billige firma. Der var biler fra flere selskaber i samme prisleje, så grunden til at vi valgte Interrent var, at vi kunne komme i kontakt med deres filial i Muscat lufthavn. For der var 2 ting, vi gerne ville have bekræftelse på, før vi indgik en lejekontrakt:

1) Vi skulle bruge en 4-hjulstrækker

Vi ville gerne være sikre på, at vi fik en 4-hjulstrækker. For vi ville gerne køre selv i Wahiba sands ørkenen. Den tur kan du læse om her.

Jebel Akhdar, Oman
Man skal have 4WD, for at få lov til at køre op ad Jebel Akhdar

Og vi ville gerne køre op af “Det Grønne Bjerg” Jebel Akhdar. Her skal man køre i 4-hjulstrækker, for at komme op ad bjerget. De har lige frem en check post for neden, da der har været for mange fatale ulykker, med folk der har overophedet bremserne på vej ned af bjerget, i en almindelig bil. Men når vi søgte hos udlejningsfirmaerne, kunne man kun få SUV’ere. Der var ikke nogen, der skrev om 4-hjulstrækkere. Et af de firmaer vi skrev til, svarede fra deres amerikanske kontor, at de lejede aldrig 4-hjulstrækkere ud. Det kunne vi ikke forstå, for som vi kunne læse os til, kører rigtig mange rundt i 4-hjulstrækkere i Oman. Så skulle det da være mærkeligt, hvis man ikke også kunne leje en.

Og ganske rigtig. Da vi fik fandt i InterRents kontor i Muscat, så kunne vi sagtens leje en bil med 4-hjulstræk hos dem. Så vi er faktisk overbevist om, at man bare kunne have lejet en hvilket som helst SUV i Muscat, og så ville man få en 4-hjulstrækker. Men spørg for en sikkerhedsskyld…

Vi endte med en Mitsubishi Outlander. Det var ikke nogen kæmpe stor bil – faktisk blev børnene lidt skuffede, for vi havde lovet dem en “monster car”. Men den klarede fint at køre i ørkenen. Også da vi kom til at køre en lille smule off road…

2) Forsikringen skal dække, når man ikke kører på veje

Vi ville, som sagt, gerne køre i sand ud til en camp i ørkenen, hvor vi skulle overnatte. Og vi ville gerne køre på Jebel Akhdar, hvor vejene nogen steder er grusveje. Det er ikke alle biludlejnings forsikringer, der dækker det. Så vi skulle finde en forsikring, der dækker kørsel på “gravel roads”. Hos InterRent fik vi bekræftet, at forsikringen dækkede kørsel på gravel roads til overnatningssteder.

Det er meget dyrt, at blive forsikret til at køre decideret “off road”. Så på den forsikring vi havde, måtte vi f.eks. ikke køre off roads i de store sand dunes / sandklitter. Vi måtte kun følge sporet, der går til den camp, hvor vi skulle overnatte… Men det passede også fint til vores behov.

Kørsel i Oman

Det er nemt at køre i Oman. Regler og kørsel minder meget om i Danmark. I byerne kører man pænt. Når du kommer længere ud på landet, er folk ikke helt så gode til at overholde fartgrænserne – som vi vel egentlig også kender det fra de danske landeveje.

Vejskilte i Oman er både på arabisk og engelsk
Vejskilte i Oman er både på arabisk og engelsk

Alle vejskilte står både på arabisk og engelsk. Det gør det dejligt nemt at finde rundt – og finde ud af, hvor hurtigt man må køre, der hvor man nu er.

I byerne har de bygget en hovedvej igennem byen, hvor man må køre forholdsvis stærkt. Langs vejen er der så parallelle veje på begge sider, hvor butikker, restauranter, coffee shops m.v. ligger. Der er langt mellem til- og afkørslerne. Derfor skal man tit lave U-vendinger. Til gengæld må man som oftest køre i begge retninger på parallel vejene, så man kan komme hen, hvor man vil. Det kan godt virke en smule forvirrende i starten. Men når man har vænnet sig til systemet, går det fint.

Politiet er rare og hjælpsomme. På et tidspunkt dyttede de af os, og vi overvejede straks, om det var den type politi, der standser udlejningsbiler og lige skal have lidt penge ud af turisterne. Men de signalerede bare pænt, at vi ikke havde tændt lyset. Og så kørte de videre.

Ved landevejene ser man ofte kameler og æsler, gå langs med vejene og græsse. Man kan ikke lade være med at tænke over, at sådan en kamel slår ret hårdt, hvis den træder ud foran bilen, når man kommer kørende med 80-100 km i timen. Men også her hjælper politiet til. Vi mødte politibiler, der holdt og dyttede og prøvede at jage kameler væk, mens folk “fløj” forbi. Tydeligvis langt hurtigere, end de måtte. Men politiet syntes, at det var vigtigere at få kamelerne væk, end at udskrive bøder.

GPS

Google Maps virker ikke i Oman.
Til gengæld virker app’en Here WeGo rigtig godt. Den brugte vi på hele turen. Nogle enkelte gange frøs den, og skulle genstartes. Men ellers havde vi ingen problemer med den. Og den kunne finde alt, hvad vi søgte efter. Så vi havde ingen brug for at bruge penge på at leje en GPS. Vi havde taget oplader og mobilholder med hjemmefra.Hvis du har et spørgsmål, vil vi meget gerne hjælpe. Så skriv meget gerne en kommentar / spørgsmål nedenfor i kommentarfeltet.

*Disclaimer
Jeg synes, at det er rigtig sjovt at arbejde på www.enfamiliederrejser.dk. Og jeg hygger mig med at dele vores families oplevelser, for jeg synes, at det er dejligt at kunne hjælpe dig med inspiration til en fantastisk ferie. Derfor bruger jeg også gerne rigtig meget tid på denne hjemmeside.

Men når det så er sagt, så ville det da også være dejligt, at tjene lidt på det arbejde og timer, jeg ligger i hjemmesiden. Om ikke andet, så et bidrag til en ekstra ferie 🙂

Derfor har jeg en affiliate aftale med RentalCars.com. Det betyder, at hvis du vælger at følge linket fra vores hjemmeside til deres, og gøre et køb hos dem, så modtager jeg en lille provision. På den måde hjælper du mig bedst muligt til at kunne bruge tid på at lave endnu flere spændende blogindlæg her på siden. Og det takker jeg selvfølgelig for 😉

Tags from the story
,

2 Comments

  • Jeres tur til Oman lyder helt vildt spændende! Har ikke læst så meget om stedet endnu, men tænker helt klart, at der vil jeg gerne hen en dag. Hvilken årstid ville I mene ville være den bedste til at besøge Oman? ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *