Sightseeing bus fra Riga til Tallinn med 5 spændende stop på vejen

bus fra Riga til Tallinn Bobslædebane i Sigulda 3

I 2019 ville en veninde og jeg på en forlænget weekendtur, hvor vi både ville til Riga og Tallinn.
Men hvordan kom vi bedst fra den ene by til den anden? Fly, leje bil, bus fra Riga til Tallinn?
Vi fandt et busselskab der bruger en hel dag på køreturen, fordi der så var sightseeing stop undervejs. Det var lige os!

Vi mødtes med resten af gruppen kl. 9 om morgenen for at starte vores rejse med bus fra Riga til Tallinn. Turen var planlagt til at tage 12 timer.

Vores lille gruppe bestod af 2 amerikanere, vores guide og os selv. Så der var dejlig god plads i den van, vi skulle køre i.

Undervejs skulle vi gøre stop ved:

• Bobslædebane i Sigulda
  • “Middelalderbyen” Cēsis
  • Sandstensklipper i nationalparken Gaujas
  • Volja Military Theme Park
  • Borgruinen i Viljanda

Bobslædebanen i Sigulda

bus fra Riga til Tallinn Bobslædebane i Sigulda udvalgt

1 time fra Riga stoppede vi for at se Letlands bobslædebane.

Banen blev bygget af Sovjetunionen, men bliver stadig brugt den dag i. Også af hold fra udlandet, der kommer og træner her.

Og Letland har igennem tiden fået en del medaljer i disciplinerne for bobslæde og de andre versioner af sporten (med hovedet først).

Vi tog elevatoren op på toppen af banen, hvor der var en flot udsigt ud over skovene i området. Vi var nu på 6. Sal.

Vi skulle ikke prøve at køre ned af banen, men fik lov til at gå ned af den i stedet. Det var meget sjovt at prøve.

bus fra Riga til Tallinn Bobslædebane i Sigulda
bus fra Riga til Tallinn Bobslædebane i Sigulda 2

Jeg vil tro, at man kun kan gå ned om sommeren, for der træner de i slæder med hjul. Om vinteren puttet de is på banen, og så bliver det jo lidt sværere at gå ned…

Guiden fortalte, at da Sverige kæmpede om at få vinter-OL til 2026, ville denne bane blive brugt til OL.
Så skulle den dog udvides, for i dag er den til 2 personers slæder.

Det kostede 0,6 EUR at komme ind, og du kan læse mere her om stedet.

Hvis man har booket tid i forvejen, kan man få lov til at prøve at tage en tur i en  bobslæde ned af banen. Det var dog (heldigvis) ikke inkluderet i vores tur… Man kan prøve bobslædeture både sommer og vinter.

Middelalderbyen Cēsis

Vi stoppede ved den lille by Cēsis. Nu var vi godt nok kommet ud til en mindre provinsby. En del huse var ret forfaldne. Men der var samtidig også fine nye huse. Og det virkede til, at tingene gik sin vante gang her – stille og roligt.

Vi stoppede her, fordi Cēsis var en vigtig by tilbage i middelalderen, på højde med Riga og Tallinn.
Så her skulle vi se ruinerne efter et gammel slot.

bus fra Riga til Tallinn Cēsis

Man kan ikke komme ind i ruinerne (de var under restaurering). Men de lå i en rigtig hyggelig park, som bruges af befolkningen til at lege med børnene, slappe af o.s.v.

Byens torv var også hyggelig. Her er en stor kirke, som også var under renovation.
Det sjove ved kirken er, at mange år efter at den var færdigbygget, syntes man, at den skulle være højere. Så har man da bare bygget et nyt, anderledes tårn ovenpå det eksisterende tårn…

Jeg er imponeret over, hvor mange penge der bliver brugt i Letland på renovation af bygninger og genopbyggelse af gamle bygninger. Det er vi blevet mødt af mange steder.

Vi så også en statue af en mand, der holder en lanterne. Han vogter over byen og hjælper med at tænde lyset i den gamle by.

Men så var der vist heller ikke meget mere at se her.

Sandstensklipper i nationalparken Gaujas

Tæt på Cesis ligger nationalparken Gaujas. Det er den største nationalpark i Letland.

bus fra Riga til Tallinn Nationalparken Gaujas

Det er en skov, der minder meget om de danske skove i bevoksning. Her skulle dog også være bjørne og elge. Men dem så vi ikke noget til.
Til gengæld så vi nogle store sandstensklipper, som vi gik langs med.

bus fra Riga til Tallinn Sandstensklipper nationalparken Gaujas

Og udsigten ud over floden var også virkelig fin.

Træ er en af Letlands største eksportvarer. Og Eva – vores guide i Riga – fortalte os, at der var meget debat i Letland, om hvor meget man vil fælde af sine skove. Hvornår skal man sige stop?

Frokost og Military Theme Park i Volja

Vi kørte videre i en times tid til Volja.
Det er en by, som ligger lige på grænsen mellem Letland og Estland. Og da man ikke kunne blive enige om, hvilket land byen skulle høre til, det den blevet delt på midten.

I dag er begge lande jo heldigvis med i Schengen, så der var ingen grænse opdeling da vi var forbi.

Vi kørte til den Estiske del og spiste frokost på et hotel.

Og bagefter kørte vi til Volja Military Theme Park. Det er jo i virkeligheden et lidt mærkeligt navn til et militærmuseum. Men her var nu også lidt af det hele.

Vores guide fortalte om Estlands historie. Den minder selvfølgelig en del om Letlands, som vi lige havde hørt om i Riga. Udover at Danmark nu også var en af de lande, der havde været besættere….

Selve museet var ok. Der var en masse remedier fra krigene og uniformer, udmærkelser o.s.v. Der stod dog ikke noget på engelsk. Så vi kunne mest kigge på tingene.

bus fra Riga til Tallinn Volja Military Theme Park

Så kom vi ned i stueetagen. Her arbejdede der en dame, der kunne en smule engelsk. Og hun fortalte meget gerne om alt, der var udstillet der.
Vi måtte nærmest snige os ud midt i talestrømmen. Ellers havde vi nok stået der endnu. For hun var ikke til at stoppe….

Der lå også en museumsbutik. Men det var en lidt anderledes museumsbutik. Det var gamle gasmasker til salg og camouflage tøj. Og i den anden halvdel af butikken var der loppemarked. Med fine gamle skåle, kopper o.s.v.
Det butik havde helt sikkert noget til alle…

bus fra Riga til Tallinn Volja Military Theme Park 2

Udenfor kunne vi lidt bedre forstå det med Theme Park. Der var i hvert fald stillet en hel masse forskellige ting op. F.eks. en hel helikopter til en del personer og sådan en vippe-bænk til verandaer. Der var det gamle grænse hus og en hele masse tanks og militærkøretøjer. Man måtte dog ikke røre ved noget af det.
Men der var også en militær øvelsesbane. Og den så ud til, at man godt måtte bruge den. Noget af den var meget ny. Og noget af den er jeg ikke helt sikker på, at jeg ville bruge.

Der var også en bunker, som “skovfolket” – frihedskæmperne fra 1940-1960, boede i. Den havde vi godt nok svært ved at finde. Men det var jo i virkeligheden også meningen 😉

Men der var ting overalt, så det var lidt overvældende.

Jeg vil sige, at havde vi ikke haft vores guide med, havde vi ikke fået så meget ud af det. Til gengæld tror jeg godt, at børn kan hygge sig lidt tid i den del udenfor med at udforske ting og prøve banen.

Det kostede 5 eur at se museet.

Viljanda

bus fra Riga til Tallinn Viljanda 2

Sidste stop før Tallinn var Viljanda. Egentlig syntes jeg, at det var et lidt spøjst sted at stoppe. Men når det så er sagt, så var der virkelig smukt og hyggeligt.
Vi var ude ved borgruinen, der ligger ud til en sø.
Her er store platforme, til når der er sangkonkurrence. Det er (åbenbart) en stor ting med kor, der synger folkesange i Estland.

Konkurrencerne fik lov til at fortsætte under Sojvetunionen (modsat kirken og alt andet der kunne overbevise folk om noget i mod Sovjet). Sovjetunionen troede at disse sangkonkurrencer ville styrke troen på Sovjet. Men folk sneg en sang ind, som holdt modet oppe hos det Estiske folk. Og i dag er det deres nationalsang nr. 2.

På sang-scenerne bliver der også holdt mange udendørs teaterforestillinger om sommeren. Det må være flot midt i det flotte landskab og selve scenen er bygget midt i slotsruinerne.

bus fra Riga til Tallinn Viljanda

Vi prøvede også en slags gynge. Den er kæmpe høj. Vist 3,5 meter.
Den er en gammel traditionel gynge som man havde på byens torv, eller som rige gårde havde. Så skulle man hvert år ved midsommer op og gynge på den. Og jo højere man kunne komme op, jo bedre vilde kornet gro – og alt muligt andet godt.

bus fra Riga til Tallinn Viljanda gynge
bus fra Riga til Tallinn Viljanda gynge 2

Fra Viljanda var der 2 timers kørsel til Tallinn.

Hvad syntes vi om at køre med bus fra Riga til Tallinn?

Det var en god og oplevelsesrig dag.
Vi fik selvfølgelig kun snuset til alle tingene. Men det var en god måde, at gøre en lang køretur interessant.

Hvis vi bare havde taget bussen fra Riga til Tallinn, ville det havde taget 4 timer. Og ikke været særligt interessant.
Nu tog det 11 timer, så vi var først fremme kl. 20.
Og køretiden var hele tiden omkring 1 time af gangen, undtagen til sidst hvor den var 2 timer.

Vi følte, at vi havde oplevet meget i løbet af dagen. Som sagt oplevede vi tingene ret overfladisk. Og jeg ville egentlig hellere have været færre steder og så oplevet lidt mere af dem. Men jeg kan godt forstå at firmaet gør, som de gør.
For man må jo gå ud fra, at der er mange forskellige slags personer, der tager den tur. Og på denne tur var der nærmest noget for alle.

Men det bedste af det hele var, at vi så en masse smuk natur. Vi kørte ikke bare af en motorvej.
Vi kom ud på landet og så hvor meget skov der virkelig er her. Og vi så de smukke marker.
Maj er jo også en god måned, hvor alt står helt friskt og i fuld flor.

Vi kørte med Busselskabet Rigatraveller. Og billetprisen i 2020 for denne tur er €65 per person.
De kører også til Vilnius.

Læs også: Et strejf af Vilnius…i billeder

Vi kørte med bus fra Riga til Tallinn i maj 2019.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Pinterest. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.