Weekend på Omø med sommerhus-hygge og skøn natur

Omø Fyr

I januar 2020, under Corona nedlukningen, var vi ved at få kuller af at gå rundt derhjemme.
Så vi stak af til en af Danmarks mange dejlige små øer; Omø.
Vi vidste jo godt, at der ikke ville være noget åbent. Men det var også hele pointen. Vi ville gerne væk hjemmefra, uden at være bange for Corona smitte. Så vi drømte om familiehygge i sommerhus med ild i brændeovnen, brætspil, pandekager, samt selvfølgelig gåture på en fin ø, hvor vi ikke havde været før.
Og i øvrigt var det farmors fødselsdag, mens vi var der. Det var en perfekt måde at fejre en fødselsdag under en Corona nedlukning.
Der var så dejligt og det gav virkelig energi i en trist, kold januar weekend. Vi fik brudt hjemme-kulleren, vi hyggede os og vi havde oplevelsen af at have set noget andet.
Den danske ø-stemning kan altså noget!

Lidt om Omø

Omø er 4,5 km2 og har 165 beboere.
Øen ligger ved Sjælland ud for Skælskør og er nabo til Agersø. Der er 2 byer på Omø; Omø by midt på øen, og Kirkehavn, som er der man sejler til med færgen. Men vigtigst af alt er der virkelig flot og dejlig natur!

Vores oplevelser på Omø

Lørdag gik vi en tur. Vi boede i den sydvestlige del af Omø. Så vi gik fra sommerhuset, langs stranden hen til fyrtårnet Det var en flot, men blæsende tur. Og vi mødte nærmest ikke andre.
Omø 5
Derfra gik vi ind til Omø By og det hyggelige gadekær. Der var virkelig ø-stemning for alle pengene.
Normalt vil vi gerne støtte det sted vi er. Men på grund af Corona havde vi handlet alt med hjemmefra. Jeg vovede mig dog lige ind og købte en liter mælk og en Omø-magnet i øens købmand.
Så havde nogle af os fået nok af kulde og skyndte sig hjem til brændeovnen i sommerhuset. Men Dennis og jeg tog turen ad østside stranden ned til Sydspidsen. Her var læ, og lidt flere mennesker. Men heldigvis ikke mange. Så der var god plads til at alle kunne nyde den fine udsigt.
Omø 10
Og så var der ellers dømt sommerhus hygge!
Omø sommerhus
Omø 12
Næste dag skulle vi hjem. Men vi havde lidt tid, før vi skulle med færgen. Så vi kunne nå at udforske lidt af nordsiden af Omø.
Vi så bl.a. stedet hvor man ved håndkræft har lavet bundgarn til fiskeri – du kan finde det på Google maps ved “Tjærekar og garnrulle”.
Omø 20
På dette sted så vi også Omø sø, som er den sidste rest af et sund, der engang adskilte Omø i 2 øer. Det er også her hvor de kan spærre af, når vandstanden bliver for høj.
Omø 22
Og vi fik også lige set lidt af Kirkehavn, hvor der bl.a. er en campingplads, Restaurant Perlen som man en gang kunne følge i fjernsynet, minigolf og en “tankstation”.
Omø Tankstation
Men bedst af alt i Kirkehavn var den gode legeplads lige ved færgelejet.
Omø Legeplads
Jeg tror at der må være en fantastisk stemning i Kirkehavn om sommeren.
Omø 30
Vi var i hvert fald vilde med Omø!

Lidt informationer om Omø

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Instagram og Facebook. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Pinterest profil.