Review af Air China og af at sove i Beijing airport vs at tage på airport hotel

Transit_i_Beijing_lufthavn_Air_China

På vej til Taiwan endte vi med en meget lang mellemlanding i Beijing på 10 timer. Vi var igennem en del overvejelser om, hvorvidt vi gerne ville ud af lufthavnen eller ej. Vi endte med at tage på et hotel, betalt af Air China. På hjemvejen blev vi dog i lufthavnen. Her fortæller vi om begge oplevelser, samt om vores oplevelser af at flyve med Air China.

Air China giver gratis overnatning ved længere mellemlandinger om natten

Da vi havde vores mellemlanding om natten, fokuserer vi her på at få mest muligt søvn ved mellemlandingen. Men Beijing by ligger så tæt på, at du sagtens kan nå ud af lufthavnen og opleve noget af byen, hvis du har 8-10 timers mellemlanding. Der er mange bureauer, der gerne sælger sådanne ture. Der findes også ture, hvor du kan nå hen og se Muren.

På vores udrejse havde vi en 10 timers mellemlanding om natten i Beijing.
Jeg havde overvejet om vi skulle tage på et hotel, mens vi var i Beijing. Vi havde jo trods alt 10 timer, så det måtte da være til at nå at få lidt søvn.
Og mens jeg googlede, om det kunne lade sig gøre, kom jeg pludselig ind på en side, der fortalte at Air China giver gratis hotel og shuttlebus, når man har længere mellemlanding om natten. Så jeg skrev til deres Europæiske call center. Og minsandten om ikke deres svar var en voucher på en gratis hotelovernatning.

Læs også: Planlægning af en rejse til Taiwan med børn

Du kan læse mere om det her: Free hotel.
Deres e-mail er: ca_europe@airchina.com

Sådan kommer du ud af Beijing lufthavn med et “24hour transit without visa”

Nu skulle vi så “bare” lige ud af lufthavnen.
Jeg tænkte at med 10 timers mellemlanding, så kunne vi måske nå omkring 6 timers søvn…det blev dog kun til 3 timer… måske vi kunne have sparet en smule tid, hvis vi havde vidst præcis hvad vi skulle og hvor vi skulle hen.
Her vil jeg prøve at forklare, hvad vi gjorde for at komme ud af lufthavnen:

  • Først blev vi mødt af fingeraftryksscannere, hvor vi skulle have en seddel med på, at det var ok
  • Så gik vi forbi paskontrol området. Der skulle vi ikke ind (endnu), så vi gik bare videre forbi. Så kommer du til et område, hvor du kan gå til internationale transit, inkl. Taiwan og Hong Kong. Det er der, man skal gå hen, når man ikke vil ud af lufthavnen, men blot vente i lufthavnen på sin transit. Det gik vi også blot forbi.Transit_i_Beijing_lufthavn
  • Så kom vi igennem et temperaturmåling område. Mikkel havde faktisk feber, da vi rejste. Men han havde heldigvis lige fået noget Panodil, så der var ingen problemer.
  • Hele denne vej, havde vi blot fulgt den store “vej”, og var ikke drejet af nogen “sideveje”. Nu drejede “vejen” mod venstre, og lige derefter er skranken til “24-hour transit without visa” samt“72-hour visa-free transit”.

“24-hour transit without visa” samt“72-hour visa-free transit”

Transitten forkortes også tit 24-hour TWOV
Jeg har læst mange historier om disse visa-free transit, hvor det godt kunne tage 3 timer at få dem. Og hvor der går en medarbejder rundt og nærmest selv bestemmer, om du er egnet til at få det eller ej. En afvisningsgrund skulle også kunne være, hvis du har for kort tid i landet, vist ofte under 7 timer.
Vi havde ingen problemer. Og manden foran os havde kun 4 timers mellemlanding. Medarbejderne spurgte ham meget, om han virkelig gad ud af lufthavnen for så kort tid. Men han fik lov.
Men det tog os 45 minutter i kø. Og der skulle udfyldes virkelig mange oplysninger. Så husk at tage de blå kort, der ligger fremme, med i køen og udfyld dem, mens I venter. Der skal udfyldes et per person.
Vi gik selvfølgelig efter det på 24 timer. Jeg tænker at det på 72 timer virker på samme måde.
På hjemvejen mødte vi et dansk par, som havde været i Japan med et vennepar. Deres fly fra Japan var blevet forsinket, så nu stod de i Beijing og kunne ikke komme hjem. Venneparret havde fået lov til at forlade lufthavnen. Men dem vi snakkede med, måtte ikke. De kunne ikke få nogen forklaring på det. Men lige så snart personalet bladrede i deres pas, sagde de nej. Så måske de har været et sted, det kinesiske personale ikke kunne lide….

Videre til hotellet

Så skulle vi igennem den almindelig pas og migrations kø. Den var ret lang.
Og nu skulle vi så ud og finde Airchinas skranke, for at ringe efter den der shuttlebus.
Vi var lidt i tvivl om, hvor det var henne, for der stod noget med udgang B på voucheren. Men vi endte med at tage den lille metro i lufthavnen mod bagageområdet. Selvom den kørte til noget i stil med C og D (jeg kan ikke helt huske hvad). Den kørte i hvert fald ikke til B.
Men da vi var ved bagageområdet og gik ud til ankomsthallen, var det præcis udgang B vi gik igennem. Så alt flaskede sig.
Ikke langt fra udgangen, var Air Chinas skranke.
Der stod egentlig på voucheren, at når man lander efter kl. 2 om natten, ville der blot stå et telefonnummer til shuttlebussen. Men nu var klokken tæt på 6, så nu var der mødt en medarbejder ind, der kunne ringe for os.

Vi skulle vente 20 minutter på bussen. Fra hotellet gik bussen kun mod lufthavnen en gang i timen. Så måske vi var heldige kun at vente 20 min…
Vi kom over på hotellet som havde de hårdeste senge. Men vi var ligeglade. Langt de fleste af os 5 sov med det samme!
På vores værelse var der 2 værelser, men der var ikke en sofagruppe. Der stod i stedet et mahjong spillebord. Så måske værelset også bliver brugt til spilleaftener…

Transit_i_Beijing_lufthavn_Hotel_Mahjong
Det var hårdt at vågne efter kun 3 timer. Men det var alligevel godt at have fået sovet ordentligt og tungt, uden at skulle være bekymrede over at have vores værdier liggende, som hvis vi f.eks. sov i lufthavnen. Og samtidig kunne vi få ladet al vores elektronik op.
Vi var selvfølgelig også i tvivl om, hvor lang tid vi skulle bruge på at komme ind i lufthavnen igen. Og den der shuttle bus kørte jo kun én gang i timen. Så vi endte med at have 2,5 time tilbage i lufthavnen. Jeg vil skyde på at det tog os 45 minutter, fra vi gik ud af bussen til vi havde taget den der lufthavn metro og været igennem security. Og vi tog os endda lidt god tid, fordi vi stod med en køresyg dreng efter en lidt vild tur med shuttlebussen. Han var jo nok også lidt træt…

På hjemvejen sov vi i Beijing lufthavn

På hjemvejen havde vi kun 5 timer i Beijing. Så der ville vi bare blive i lufthavnen.
Da vi landede, gik vi til det internationale transitområde (se beskrivelse af hvordan ovenfor). Her skulle vi lige igennem security, og så var der ikke mere vi skulle.
Vi fik lidt mad i børnene, så vi var sikre på at alt var optimalt for at få dem til at sove.
Så gik vi hen til en gate’ne. Jeg mener, at vi satte os omkring E18 eller deromkring. Her var masser af ledige sæder, så vi kunne lægge børnene til at sove. Men det tog selvfølgelig lidt tid for dem at falde til ro, for der skete jo hele tiden lidt.

Transit_i_Beijing_lufthavn_sove
Her var der også en ladestation og de kaldte det en Wi-Fi zone. Det er nu ikke det stærkeste Wi-Fi, de har.
Vi var også tæt på en vandautomat – man kan nemlig sagtens bare “tanke” vand i automaterne i Beijing lufthavn. Du behøver ikke købe det.
Og der kan du også få varmt vand. Så overvej at tage noget te med, hvis du vil overnatte i Beijing lufthavn. For det er vores allerstørste anke ved at sove der. Der er så KOLDT. Du skal virkelig huske rigeligt med varmt tøj med!!!
Og så kunne vi ikke lide at sove samtidig, for vi havde elektronik til opladning. Og når man er sådan et åbent sted, er det jo også meget rart lige at have et øje på børnene, hvis de skulle vågne. Så Dennis og jeg skiftedes til at sove. Så vi voksne fik ikke så meget søvn. Men børnene sov næsten 4 timer uafbrudt (fordi vores boarding endte med at være en time forsinket).
Der blev i øvrigt skruet ned for lyset kl. 23.30, hvilket jo gjorde det lidt lettere at sove.

Er det bedst at tage ud af lufthavnen til et hotel, eller at sove i Beijing lufthavn?

Vi ved faktisk ikke helt, hvad vi skal svare på det spørgsmål.
For børnene var det hårdt at skulle igennem alle køerne, da vi skulle ud på hotellet. De kunne måske godt have fået en ok nattesøvn, hvis vi blot var blevet i lufthavnen i de 10 timer, når de nu sov så fint i lufthavnen.
Dennis og jeg sov klart bedre de 3 timer på hotellet end på de virkelig kolde bænke i lufthavnen. Og så var der jo kun én af os, der sov af gangen i lufthavnen.
Men havde vi forberedt os, så vi havde nok varmt tøj med, og en pude og sådan, så ville vi nok hælde mod at blive i lufthavnen. Vi kunne jo lade være med at have ting liggende til opladning, som vi skulle holde øje med. Og så kunne vi også finde et sted at ligge samlet, så vi kunne have børnene mellem os. Så kunne vi godt sove alle sammen samtidig.
Der er f.eks. nogle pavilloner og en lille “have” tæt på KFC. Der kan man godt ligge i fred i en af pavillonerne. Men det er jo så på et stengulv.

En ting er helt sikkert – hvis du vil sove i Beijing lufthavn så husk rigeligt med varmt tøj!!!
Der er faktisk også en 3. mulighed. Der er et hotel i lufthavnen hvor du kan købe værelser på timebasis. Men det er virkelig dyrt. Og jeg er lidt i tvivl om, hvor det ligger – om du måske skal have 24-hour TWOV.

Review / anmeldelse af at flyve med Air China

Vores flyvninger så således ud:
København-Beijing kl. 13.15-04.10 (9 timer)
Beijing-Taipei kl. 14.05-17.10 (10 timers mellemlanding og 3 timers flyvning)

Taipei-Beijing kl. 18.35-22.05 (3,5 timer)
Beijing-København kl. 02.55-06.45 (5 timers mellemlanding og 9 timers flyvning)
Vi fløj med en Airbus 330-300 på alle flyvninger.

Vi havde booket vores flybilletter gennem Momondo* (reklamelink).

Reklamelink*

Bagage og indtjekning

Vores bagage blev tjekket ind til hele vejen, så vi ikke skulle hente den undervejs. Det er jo altid dejligt!
Vi måtte have 23 kg indtjekket bagage med.
Men indtjeningen tog virkelig lang tid i København, fordi deres systemer tilsyneladende ikke virkede ordentlig. Faktisk endte vi med at få 5 forskellige sæder til turen fra Beijing til Taiwan. Men det fik vi lavet om i Beijing, så vi alle sad sammen.

Maden

På den lange flyvetur fra Kbh til Beijing fik vi mad 2 gange. Og de kom rundt med vand en gang imellem mellem måltiderne. Jeg syntes nu ikke, at det var så ofte.
Jeg havde bestilt børnemenuer hjemmefra. Jeg kunne ikke finde ud af at gøre det på deres hjemmeside. Så jeg sendte en mail til deres European salesoffice. Det fungerede fint.
Dog var jeg lidt i tvivl, om børnemaden var bedst til børnene. På flyveturen fra København var det fint. Der fik de svenske kødboller med kartoffelmos. Men på den næste flyvetur fik de noget så kinesisk mad, at de virkelig ikke kunne lide det. Så de endte med at spise vores kylling med ris i stedet. Og sådan skiftede det på turene. Nogen gange var børnemaden spot on. Andre gange var den altså lidt for anderledes til, at børnene ville spise det. Så spiste de vores i stedet. Men det gode var jo, at vi havde flere forskellige ting at vælge mellem alle sammen. Så alle fandt noget, de gerne ville have.

Underholdning på flyet

Vi havde selvfølgelig kun egne skærme på de lange flyvninger. På de korte flyvninger afspillede de nogle fælles film. Desværre var der ikke nok film til at vare hele turen. Så vi så de samme små film 2 gange hver vej…
Da jeg fløj med Air China for en 5-6 år siden måtte man ikke bruge sin telefon eller tablet. Det var nu ikke selskabets regel, men noget der var besluttet officielt i Kina. Det er heldigvis ophævet nu.

Læs også: 10 dages veninde rundtur til Kina
Sidste gang virkede skærmene heller ikke ret godt i flyet. Så da jeg satte mig nu på udturen til Taiwan og min skærm ikke reagerede på det jeg trykkede på, var jeg ikke helt overrasket. Men heldigvis virkede børnenes skærme. Og efter lidt tid fandt jeg ud af, at skærmene også kunne styres via knapper i armlænet. Så gjorde det ikke så meget, at touchscreenen ikke virkede.

Generelt at flyve med Air China

Jeg syntes, at vi sad ok. Der var selvfølgelig ikke oceaner af benplads. Men det føltes heller ikke trængt. Det var ok. Selv med en taske ved fødderne.
Men der var nu også fint plads til så meget bagage, vi ville have i kabinerne over hovedet.

En dårlig ting var, at der var utroligt koldt i kabinen på hjemvejen. Selv med tæppe på. Det gør det lidt sværere at få sovet.

Men alt i alt havde vi nogle rigtig gode flyvninger med Air China og kan sagtens anbefale dem.

Vi fløj med Air China i april 2019 og børnene var 6 og 8 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du også updates om vores nye indlæg.

Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

*Disclaimer
Vi synes, at det er rigtig sjovt at arbejde på www.enfamiliederrejser.dk. Og vi hygger os med at dele vores families oplevelser, for vi synes, at det er dejligt at kunne hjælpe dig med inspiration til en fantastisk ferie. Derfor bruger vi også gerne rigtig meget tid på denne hjemmeside.
Men når det så er sagt, så ville det da også være dejligt, at tjene lidt på det arbejde og timer, vi ligger i hjemmesiden. Om ikke andet, så et bidrag til en ekstra ferie 🙂
Derfor har vi en affiliate aftale med Momondo. Det betyder, at hvis du vælger at følge linket fra vores hjemmeside til deres, og gøre et køb hos dem, så modtager vi en lille provision. Det koster ikke dig ekstra. Men på den måde hjælper du os bedst muligt til at kunne bruge tid på at lave endnu flere spændende blogindlæg her på siden. Og det takker vi selvfølgelig for 😉

Tags der bruges i dette indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

På vej til Taiwan endte vi med en meget lang mellemlanding i Beijing på 10 timer. Vi var igennem en del overvejelser om, hvorvidt...
" />