Kap Verde – sol, afslapning, badning og sjove oplevelser

Kap Verde pool (2)

Da farmor fyldte 70, var vi så heldige at hun ville fejre sin fødselsdag ved at invitere os og Dennis’ bror og hans familie på en ferie. Vi skulle til et varmt sted i vinterferien i uge 7, hvor man ikke skal flyve alt for længe. Og så måtte det jo også gerne være til at betale.
Så valget faldt på Kap Verde. Og det fortrød vi ikke!

Vi tilbragte en uge på Kap Verde, hvor vi boede på øen Sal.
Kap Verde består af en del øer. Øerne har hver deres kendetegn. På den ene ø ligger hovedstaden. Den anden ø er frodig med flot natur og kaldes øens spisekammer.
Sal og Boa Vista er øerne med lækre strande, og det er her, mange turister tager til.
Hvis vi havde haft masser af tid kunne det have været interessant med et øhop. Men denne gang nøjedes vi med at nyde solen på Sal og udforske denne ø.

Vi var der i uge 7, hvor vi havde godt vejr til at bade alle dage.
Der havde været dårligt vejr i ugen op til og dagen efter vi rejste hjem, var der dårligt vejr igen. Men det mærkede vi overhovedet ikke noget til.

Vi mærkede dog vinden. Det blæser vist nærmest altid lidt på Sal. Men så er tingene jo selvfølgelig bygget derefter. F.eks. var der bygget en mur rundt om poolen ved vores resort, så man nemt kunne finde steder med læ.

Vi havde egentlig booket til øen Boa Vista. Men det endte med at blive aflyst og så måtte vi booke til Sal. Vi fandt senere ud af, at Boa Vista nærmest var lukket ned, fordi der endnu ikke var så mange turister efter Corona. De samlede turisterne på Sal i stedet, så de ikke skulle holde 2 øer i gang med for få turister hvert sted. Det var jo ret smart.

Vi boede på et ret lækkert resort Hotel Riu Palace Santa Maria. Men jeg tænker, at der nok er masser af resorts, der ligner hinanden.

Sal rundt

En dag på Kap Verde tog vi ud og udforskede vores ø Sal.
Det blev en fed dag, som både børn og voksne syntes var spændende.

De lokale tur-sælgere har en standard tur som går øen rundt.
Vi var så mange (11 personer) i vores rejegruppe, at vi kunne fylde 2 biler selv og dermed være med til at påvirke planlægningen af ruten.

Eller vi prøvede at påvirke turen. For da vi bestilte turen, havde vi sagt præcis hvilke ting vi gerne ville opleve fra standardturen. Vi ville nemlig ikke se det hele for så frygtede vi, at den blev for lang for børnene.
Vores guide var helt med på aftalen.
Men på en eller anden måde fik han alligevel sneget ting ind, som vi i første omgang havde fravalgt.

F.eks. startede vi med at køre til Santa Maria mole. Hvilket var lidt forvirrende. For det havde vi netop fravalgt.
Men der kendte han åbenbart folk, der sad og solgte souvenirs.
Det var nu fint nok, for det var et kort stop. Og det var rigtig fint at se molen med fiskeri og lidt lokalliv.

Kap Verde truck 3

Vi kørte rundt i 2 trucks. På ladet var der installeret sæder, så vi kunne sidde 4 personer udenfor.
Når man (jeg!) lige havde vænnet sig til tanken om, at vi sad der, uden nogen form for sikkerhed, så var det ret sjovt. Benjamin sang i vilden sky og havde en fest.

Læs også: Storbyferier med små børn

Vores næste stop var planlagt. Det var allerlængst nord på øen. Her ligger der nemlig en ørken.
Det var en interessant tur dertil, hvor vi kørte igennem slumkvarterer og nybyggeri som folk i slummen forhåbentlig kan flytte til, når det er færdigt. Hvis det da ikke når at blive for dyrt inden.

Ørkenen var sådan et lidt sjovt sted, for i virkeligheden er hele Sal jo nærmest gol. Men i dette område her ved ørkenen var ikke noget byggeri – udover øens fængsel.
Mon det at vide, at man ryger ud i ørkenen, ikke kan gøre at man holder sig fra at lave noget ulovligt her?

Herude kunne vi lave sjove billeder på grund af den manglende horisont.

Ørken

Derefter kørte vi til et udsigtspunkt i Espargos, hvor vi fik en flot kig ud over byen.

Derefter skulle vi egentlig have været inde i Espergos og spise frokost. Det skulle være her, der er mest lokalliv på Sal. Men vores chauffør fik overbevist os om i stedet at tage til havnebyen Palmeria.
Det var en fin lille by med flotte malerier på mange af husmurene.

Kap Verde os alle

Her endte vi på en restaurant som de tydeligvis havde en aftale med. Maden var fin. Men lidt for tæt på danske priser. Og vi ville hellere have oplevet et mere lokalt køkken end dette. Men det var også det eneste, der ærgrede os på turen.

Så kørte vi til salthullerne. De ligger inde i en udslukt vulkan. Her lukker man nu havvand ind, og tørrer det ud, så man kan samle saltet.

Kap Verde saltsø 2

Men man kunne samtidig bade i en af søerne. Det var virkelig et sjovt stop på turen.
Det er en mærkelig følelse at kunne flyde i det saltholdige vand.

Saltsø

Altså det var sjovt for dem af os, der ikke havde for mange sår eller forbrændt hud. Det var ikke alle i vores selskab, der syntes, at det var lige sjovt.
Men heldigvis kunne man betale 1 EUR for 30 sekunders brusebad bagefter.

Sidste stop blev hvor vi skulle bade med hajer.
Ej, det er lidt en overdrivelse. Men der var en strand, der var så lavvandet at vi kunne gå ud til hvor der svømmede baby citronhajer.

Kap Verde Hajer

Det var virkelig en vild oplevelse. At stå i vand til lige under knæene, og så svømmer der hajer rundt omkring imellem benene på dig. Guiden lovede os at det var vegetar hajer – altså der bare spiser fisk. Og de gjorde os heller ingen ting. Vi kunne endda røre ved dem en gang i mellem.
Men længere ude, der lå mor-haj. Og hun var omkring 2 meter. Så kan de kalde den nok så meget vegetar. Sådan en haj har jeg ikke lyst til at møde.

Vi skulle egentlig også have været fordi en strand der er kendt for at være et kite surfing paradis. Men vi var trætte og valgte at køre hjem til hotellet, mens stemningen stadig var høj. Og det var den.
For det havde været en helt fantastisk dag!

Santa Maria by

Vi boede ned på sydspidsen, tæt på byen Santa Maria. Det er en lille by, men strandområdet er så lækkert. Der er det klareste blå vand, hvide sandstrande uden en eneste sten. Og hyggelige restauranter ned til vandet. Her kan du også prøve en masse vandaktiviteter som surfing og vandscooter.

Stranden ved vores hotel var lidt rough. Så den ene dag måtte livredderen sætte det røde flag op og fraråde badning. Stranden ved Santa Maria ligger lidt mere i læ, og den bliver beskrevet som børnevenlig.

Santa Maria Strand Sal Kap Verde

Her var bølgerne heller ikke så høje. Så selv jeg var tryg ved, at vores børn på 9-11 år legede i de bølger. Men helt små børn ville nok finde det lidt overvældende. Men så har resortstene jo heldigvis rigtig god børnepools og vandlegeområder.

Santa Maria er så absolut en hyggelig lille by at gå en tur igennem og shoppe lidt. Men der var nu hyggeligst nede ved deres strand og mole.

Santa Maria

I weekenden tog vi på besøg på den lokale fodboldskole i Santa Maria, hvor drengene fik lov til at træne med.

Kap Verde fodboldskole

Sejltur med katamaran

Den ene dag var vi ude at sejle på et katamaran. Det var en virkelig god tur.
Først blev vi sejlet i en lille bitte båd fra havnen ud til katamaranen. Den første båd virkede ikke helt stabil, og bevægede sig ret meget, hver gang én person gik på. Og vi skulle da også have redningsveste på, når vi var i den båd. Men det gik selvfølgelig fint.

Ombord på katamaranen fandt vi os godt til rette. Vi var kun os selv (11 personer) + en belgisk familie på 3. Og så 3 medarbejder. Så vi havde god plads.

Vi sejlede for sejl ud fra havnen og hen til et lille bjerg, hvorfra vi kunne snorkle.
Da vi hoppede i vandet, blev der også smidt noget brød i vandet, og så kom fiskene. Så vi havde noget at snorkle efter.

Katemeran

Det var super fint. Selvom vandet var noget koldt.
Der var en del fisk, men det var ikke lige så flot som da vi f.eks. var på Cypern.

Læs også: Se de smukkeste sea caves ved Cape Greco på Cypern

Efter badeturen serverede de snacks. Der var en dejligt stemning på båden, hvor der var mulighed for at gøre præcis som vi havde lyst til. Båden havde også alt snorkle udstyr med. Hjemturen foregik for motor, og med lidt mere søgang. Men det var overhovedet ikke noget problem når man sad udenfor.
Selve sejlturen varede 4 timer. Og derudover var der selvfølgelig transport til og fra hotellet.

Da vi kom i land, stod næste hold klar til eftermiddagsturen. De skulle være 22 på båden. Så tænker jeg også, at den var ved at være fyldt.
Men sådan havde vi det heldigvis ikke.

Det var en super dejlig sejltur!

Katemeran Kap Verde

Vi havde booket turen af vores sædvanlige sælger, der stod lige ude foran hotellet. Men når jeg googler katamaran ture, kan jeg læse at mange har set dyr; delfiner, hvaler og havskildpadder, på deres ture.
Vi så ingen dyr, og jeg synes heller ikke, at det virkede til at vores crew spejdede voldsomt meget efter dyr.
Vi havde en super god tur, og var ikke blevet lovet at kigge efter dyr. Men hvis jeg kommer til Kap Verde igen, ville jeg nok prøve at booke en tur hjemmefra, hos nogle af dem, der får højest rating i forhold til dyr også. For det ville da have været en vild oplevelse på en i forvejen god dag.

Boa Vista i Kap Verde

Det vi hørte om Boa Vista var, at der er lækre strande og resorts. Men der er ikke meget andet. Der var heller ikke meget på Sal. Så hvis det bliver sagt at der er lidt i forhold til Sal, så kan der ikke være meget på Boa Vista.
Men Kap Verdes resorts er virkelig lækre og har rigtig mange aktiviteter. Netop fordi der ikke sker meget uden for resortet. Så man kan få en rigtig fin badeferie på Boa Vista er jeg helt sikker på. Vil man ud og opleve ting, kan det være, at man skal overveje en af de andre øer. Men vi har ikke været der, så det er kun ud fra hvad jeg hørte guiderne på Sal sige. Og det kan jo være, at de bare konkurrerer mod hinanden øerne imellem…

Booking at ture på Kap Verde

Man kan selvfølgelig booke ture gennem sit rejsebureau hjemmefra. Men det havde vi ikke gjort. Og det var overhovedet ikke noget problem. Når vi gik de par hundrede meter fra hotellet til stranden, stod der sælgere og tilbød ture.
Jeg var virkelig imponeret over de sælgere.
Den første dag gik Dennis og jeg rundt og kiggede på hotellet og stranden. Der faldt vi i snak med en sælger, der hed Ramy. Resten af ugen var han vores sælger. Og det havde alle styr på. Hvis nogle af de andre sælgere så os, lod de os bare gå forbi.
Én dag var der én sælger der henvendte sig til én i vores selskab og prøvede at sælge noget. Da vi så fortalte at vi handlede med Ramy, så undskyldte han og trak sig tilbage. Det var altså behageligt, ikke at blive overfaldet af sælgere hver gang man går et par skridt ud fra hotellet.

Ramy tog sig virkelig godt af os. Og da han hørte at vores børn var vilde med fodbold, besluttede han at han ville skaffe en landsholdstrøje til dem hver. Selvfølgelig med navn på. Det var drengene vilde med.

Kap Verde landshold

Hvis du vil booke ture hjemmefra, kan vi anbefale Ramy, som du kan finde her på Instagram: Ramy Tours Sal og Facebook: Ramy Tours Sal

Valuta og taxa pris på Kap Verde

Når du vil købe noget på Sal, vil du altid få EUR prisen af vide. Man kan sagtens betale med deres lokale Escodos. Men så skal de lige omregne prisen. Og ofte når du betaler med Escodos, giver de tilbage i EUR.

Da vi kørte ud til lufthavnen, hvad vi nogle Escodos i overskud. Så vi spurgte taxachaufføren om han ville veksle. Han havde 10 EUR på sig. Dem ville han gerne veksle for os.

Vi havde valgt ikke at booke transfer med rejsebureauet. I stedet tog vi taxaer. Vi var 11 personer sammen og skulle derfor bruge 3 biler. Vi fik af vide, at en tur fra lufthavnen til et resort tæt på Santa Maria kostede 2000 Escodos for én bil. Vi fik forhandlet prisen ned til 5000 for 3 biler. Mens Dennis hævede penge i lufthavnen kom der en og tilbød turen til 1500 for én taxa. Øv.
Men da vi så skulle fra hotellet tilbage til lufthavnen fortalte vi bare fra start at vi ville betale 1500 pr. bil. Og det fik vi så turen til.
Forhandlingen gik især nemmere da en anden taxachauffør gjorde ham vi forhandlede med opmærksom på, at vi jo var Ramys selskab.

Vi var på Kap Verde i februar 2022 og vi havde børn med på 8, 9, og 11 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Instagram og Facebook. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Pinterest profil.