Vandring i Østrig: Her er de eksperter i børne-vandreture

Vandring Østrig

De Østrigske Alper er noget af det smukkeste jeg ved. Så en sommer syntes jeg, at børnene skulle opleve dem.
De var ikke ligefrem ivrige for at skulle ud og vandre. Men heldigvis er Østrig virkelig gode til at lave vandreruter med underholdning undervejs til børnene.
Jeg vil faktisk næsten gå så langt som at sige, at Østrig er det perfekte sted at starte, hvis jeres familie er nybegyndere i naturoplevelser, og gerne vil ud og vandre.

Okay det er måske lidt meget sagt. For vi har ikke vandret i så mange lande, og har dermed ikke så meget at sammenligne med. Men af de lande, hvor vi har gået lidt i bjerge, har Østrig klart været det mest børnevenlige sted.

Uttendorf – en hyggelig alpeby i nærheden af Zell am See og Saalbach

Da vi planlagde en ferie til Østrig, hvor vi ville nyde Alperne, kiggede vi meget på Saalbach.
For en by, der er som en god ski destination om vinteren har jo de samme fordele om sommeren; lifter der kan køre dig op i bjergene, så vandreturen på den måde bliver lidt nemmere. Og flotte landskaber.

Læs om vores ideer til vandreture med børn: Vandreture med børn

Men vi ville egentlig gerne bo i en lille by, hvor vi kunne få lidt mere oplevelse af at bo ved bjergene.
Derfor endte vi med at vælge Uttendorf. Der fik vi en lille by, med den hyggeligste badesø, som vi  var forbi nærmest hver aften..

Vandring Østrig Uttendorf badesø

Badesøen er faktisk et helt fritidsområde, med fodboldbane og volleyball bane. Selve søen har meget rent vand. Og den er ikke kæmpe stor, så vandet var ikke alt for koldt.
Ved og i søen er der rutsjebane, oppustelige ”bjerge”, man kan svømme til, kravle op på og springe ud fra. Og der er badeplatforme, man kan springe ud fra.

Vi elskede at bo her. Og at der samtidig var lidt billigere at bo her, gjorde jo ikke noget.

Nabobyen Mittersill er lidt større. Så her kørte vi flere gange til og spiste ved byens hyggelige torv.

Børnevenlige vandreture i Østrig

Som sagt havde vi ikke gjort så meget ud af at vandre med børnene. Så jeg tænkte, at hvis det skulle blive en succes, hvor børnene måske endda kunne se det sjove i det, skulle vi finde nogle vandreture, som passede til dem.
Og her var der heldigvis mange gode muligheder lige i området, hvor vi var.

Certificeret børnebjerg Schmitten i Zell Am See

Vi lagde ud med en vandretur i Zell Am See på det certificerede børnebjerg Schmitten.
Jeg havde aldrig hør om certificerede børnebjerge, før vi løste om dette sted. Men det betød, at her var gjort meget ud af at gøre det børnevenligt.

Vandring Østrig Certificeret børnebjerg Schmitten 5

Vi valgte “The High-altitude promenade“, som er en sti der ligger på toppen af bjerget. Så man tager en lift op på toppen og går så til den næste lift, som man kan tage ned.
Så det var en ret nem vandretur, fordi vi ikke gik så mange højdemeter.
Men der var den flotteste udsigt deroppe på toppen!

Vandring Østrig Certificeret børnebjerg Schmitten
Flot udsigt – desværre i overskyet vejr

Børnene fik udleveret et lille opgavehæfte, hvor vi bl.a. skulle finde nogle bogstaver undervejs. Og vi mødte flere legepladser undervejs.
Turen startede og sluttede ved restauranter, så man også kunne købe noget at drikke og spise.

Læs også Vandretur i de smukke Alper i Malbun i Liechtenstein

Det var en super godt første vandretur, fordi den ikke var for hård. Og der skete hele tiden noget for børnene i form af legepladser, de der dyr med bogstaver på, som vi skulle kigge efter og steder man kunne holde pause og købe drikkevarer og mad.

Kodok skattejagt i Saalbach

På 2. dagen kørte vi til Sallbach, hvor vi tog på Kodok skattejagten.
Vi skulle redde bjergets beboer fra en ond trold, ved at løse opgaver og gåder på turen rundt.
Hver post var meget forskellig fra hinanden, og udfordrende på nye måder. Og de havde været gode til at bruge det, der nu engang var. F.eks. var troldens hus blevet lavet om til en labyrint, vi skulle sno os gennem en lille grotte, “klatre” op af et stejl bjerg ved hjælp af reb, sende signaler med spejle, skyde med vand på et mål og meget andet.

Vandring Østrig Kodok skattejagt 8
Vandring Østrig Kodok skattejagt 3
Vandring Østrig Kodok skattejagt
Vandring Østrig Kodok skattejagt 6

Her tog vi den samme gondol op og ned, og gik rundt i en cirkel. Der var den hyggeligste lille restaurant med ild i pejsen og rigtig ski-alpe hygge stemning ved gondolen. Jeg tror måske også, at det var heroppe at der var en børne mountainbike bane.

Det var super sjovt for os alle, og børnene syntes, at det var rigtig sjovt at være på denne vandretur.
Udsigten var ikke helt lige så vild, som på turen dagen før. Men der er jo altid flot i Østrig.

De er ved at lave skattejagten om i 2023. Men forhåbentlig laver de den nye lige så god. Du kan læse mere om turen her Kodok’s adventure .

Turen på dag 1 havde klart den flotteste udsigt.
Børnene var beskæftigede på den tur, men ville nok ikke gide sådanne ture flere dage i træk.
Turen på dag 2 havde en pæn udsigt, men kunne ikke måle sig med dagen før. Til gengæld var skattejagten helt fantastisk godt lavet. Børnene glemte helt at de gik.
Så for os var det den helt perfekte rækkefølge vi gjorde det i, hvor første tur også vandt noget på nyhedens interesse.
Turene var dog ikke så lange. Første dag kom vi meget sent i gang, så det passede fint med den tur den dag.

Saalbach Treetop Trail

Da vandreturen ikke var så lang på dag 2, kørte vi videre til en Treetop Trail i Saalbach.
Det skulle være den højeste treetop sti i Europa, og den er 1 km lang.
Man kan vælge at gå de 2 km fra parkeringspladsen til stien. Eller tage deres lille tog. Vi valgte toget. Hvilket var heldigt, for vi tilbragte turen i øsende regnvejr. Og så klarede det op, da vi kom frem.

Alle fik udleveret en grøn hue, som de sagde man skulle gå med. Så ville dyrene ikke være bange for os.

Vandring Østrig Treetop Trail

Det er jo altid sjovt at komme op i højde og kigge ud over trætoppene. Og undervejs på broerne var der forskellig underholdning, både lærerige om naturen og legeting, som f.eks. ski man kunne lege at man stod på, 4-på-stribe, ko-klokker man kunne spille på, m.v.
Men vi syntes nu alligevel, at det var en lidt skuffende oplevelse. Der var da en fin udsigt, men man gik ikke over et ret stort område, så det var lidt det samme, man kunne se hele tiden.
Og vi syntes, at det virkede lidt mere som en naturversion af et Tivoli land, end som en naturoplevelse.
Men jeg tænker, at det er overskuelig og god oplevelse, hvis man har lidt mindre børn med.

Alpine Roller Coaster

På vores sidste dag i Østrig valgte vi nogle lidt andre, men også børnevenlige aktiviteter.
Vi startede med at prøve en bjerg rutsjebane. Man sætter sig i en vogn, og bliver så fragtet op til toppen af rutsjebanen. Og så går det ellers ned af. Man har en bremse, så man selv kan styre farten.

Vandring Østrig alpine coaster

Det var børnene helt vilde med. Dog syntes vi, at vi voksne bremsede lige lovligt meget – man kan sidde 2 i en vogn. Så på første tur sad vi én voksen og én dreng sammen.
Men børnene måtte altså lige have en tur mere. Uden os voksne til at bremse.
Der kunne de godt have været hele dagen.

Sigmund Thun Klamm

Efter rutsjebanen tog vi til Sigmund Thun Klamm.
Det er et stort vandkraftsværk, hvor man samtidig har bygget en gangbro gennem en kløft over vandfaldene.
Kløften er 320 meter lang, hvor man så kan gå hen over den brussende flod og vandfald.
Det er vildt imponerede. Både naturen og at de har bygget denne træbro.
Og det var helt vildt flot!!!

Vandring Østrig Sigmund Thun Klamm 2

For enden af gangbroen er der en sø med et lille madsted. Og der er flere forskellige stier tilbage til vandkraftsværket. Den ene er helt nem og den anden går lidt højere op. Så den er lidt mere ujævn, men har jo så udsigt ud over søen.

Vandring Østrig Sigmund Thun Klamm

Vi havde virkelig nogle gode oplevelser i den skønne østrigske natur!
Men der er ét “men” ved Østrig. Der er det samme ustadige vejr, som vi kender det fra Danmark.
Vi oplevede lidt regn næste hver dag.
Vi vendte faktisk med at tage fra Østrig en dag før planlagt, fordi de lovede meget regn. Og det var faktisk meget godt at vi gjorde det. For det var det regnvejr, der endte med at oversvømme store dele af både Tyskland og Østrig. Og Uttendorfs dejlige badesø endte med at gå over sine bredder.

Jeg havde ellers haft dette Vandmuseum i baghånden, til hvis vi en dag syntes, at det var for dårligt vejr at være ude i.

Vi var i Østrig i juli 2021 og børnene var 9 og 10 år.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Instagram og Facebook. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Pinterest profil.
Join the Conversation

2 Comments

1. says: Damian

Det lyder som en utrolig oplevelse at vandre i de Østrigske Alper, især med børn! Østrig har altid været kendt for sin naturskønhed, men at høre om deres børnevenlige vandreruter er virkelig inspirerende. Det er fantastisk, at der er skabt sådanne sjove og engagerende oplevelser for familier. Må helt sikkert tilføje Østrig til min rejsebucketliste!