Familietur i Sydnorge og Skåne

I efterårsferien skulle vi til Dyreparken i Kristiansand i Sydnorge. Men da det ligger ret langt væk, når man bor på Sjælland, endte det med blive lidt af en rundrejse for os. Vi kørte og sejlede til Jylland, sejlede videre med færge til Norge, var i Kristiansand, og kørte så hjem over Sverige og brugte et par dage på turen. Det var en virkelig god familietur!

Turen til Kristiansand – med færge fra Hirtshals

Fredag eftermiddag, lige så snart Benjamin havde fri fra skole, satte vi os i bilen og kørte. Vi havde lidt travlt, for vi skulle nå 2 ting.

1.  Vi skulle nå at holde weekend i Norge i uge 41, for det er der, de har efterårsferie, så det var der, at der ville være mange aktiviteter. De ville lukke ned mandag i uge 42.
  2. Lidt mere lavpraktisk, skulle vi nå færgen fra Hirtshals kl. 20.45.
    Det er jo ikke det mest børnevenlige tidspunkt at sejle på – især når det betyder, at ankomsttidspunktet er kl. 23.59. Men vi ville så gerne være fremme til aktiviteterne lørdag.

Vi kørte til Sjællands Odde og skulle sejle derfra. Da færgen ankom, kom de til at sætte et skilt på, om at færgen nu var aflyst. Panik, panik. Ville vi kunne nå at køre til Hirtshals over broen i “fredag op til efterårsferiens” myldretrafik. Heldigvis begyndte de alligevel at køre biler ombord på færgen. Så det hele var vist bare en fejl.
Det var dejligt med et afbrud i den lange køretur, hvor vi kunne få lidt at spise, spille spil og børnene kunne røre sig lidt på legepladsen – selvom de var ved at være lige det største til den.

Jeg havde smurt sandwiches til turen, for vi kunne ikke helt se, hvornår vi skulle nå at få aftensmaden. Man skal nemlig møde en time før til Hirtshalsfærgen p.gr.a. paskontrol. Men desværre havde jeg lavet nogle sandwiches, som Mikkel ikke kunne lide. Så vi røg forbi McDonalds i Hjørring og hentede noget mad.
Vi nåede præcis til færgelejet, som vi skulle. Og så kunne vi jo bruge ventetiden på at spise. Vi fik også set Disney sjov i bilen. Det var jo fredag aften.

På færgen havde vi bestilt flysæder. De koster 75 kr. pr. voksen og 35 pr. barn. De penge var virkelig godt givet ud. Både fordi vi fik børnene til at sove i dem, og fordi man slet ikke kunne mærke at båden faktisk gyngede ret kraftigt.
Da vi kom ombord, gav vi børnene nattøj på. De havde jo lige fået aftensmad og set Disney sjov, så de var helt med på, at det var sengetid. Jeg læste en hurtigt godnathistorie, og så sov de – på hele sejlturen.
Da jeg rejste mig op for at gå en tur, kunne jeg næsten ikke holde balance, så meget gyngede det. Men det kunne man overhovedet ikke mærke, når man sad i flysæderne.

Ved midnat kom vi i havn og kørte til Dyreparken, som er en temapark, hvor man kan opleve sørøvere, Folk og Røvere i Kardemommeby, Dyrene i Hakkebakkeskoven, en stor zoologisk have og et badeland. Vi elskede at være der – især forbi vi overnattede i piratbyen Abra Havn. Du kan læse om vores oplevelser her:

Læs Find dit indre legebarn frem og vær: Sørøver for en weekend

Kristiansand er også andet end Dyreparken

Søndag eftermiddag lukkede Abra Havn for vinteren, og Dyrehaven skruede endnu mere ned for blusset i deres aktiviteter. Så vi pakkede sammen og kørte hen til en anden overnatning i Kristiansand.
Mandag formiddag tog vi på en rigtig flot, og absolut børnevenlig vandretur i de flotte fjelde uden for byen, som du kan læse om her:

Læs Kristiansand er en sjov by for børnene og har smuk natur lige udenfor

Vi kørte hjem over Sverige, med et par stop undervejs

Men så begyndte hjemturen også. Vi satte næsen mod Sverige.
I stedet for at køre hele vejen, tog vi Bastøfærgen, som er en lille færge, der sejler mellem Horten og Moss. Det var en rigtig flot sejltur i efterårets farver. Og det var dejligt, lige at komme ud og strække lidt ben.

Vi fortsatte mod Strömstad, som har den ene, og helt klare fordel, at den ligger i Sverige. Dermed var tingene nu meget billigere. Så der skulle vi overnatte. Vi ankom lidt sent, så vi kørte direkte ind til byen og spiste. Så gik vi en lille tur langs byens kanal og så det flotte rådhus. Men så følte vi også, at vi havde oplevet det meste af denne lille by.

Vi boede i en hytte på campingpladsen “Lagunen Cottages & Hostel”* (reklamelink). Det lå virkelig flot ud til fjorden. Hytten var meget kompakt. Men havde en stor terrasse, vendt mod fjorden. Hytten var helt klart bygget til sommerferier, hvor man lever udenfor, det meste af tiden. Så tror jeg, at den er god. Men der er ikke meget opbevaringsplads. Til gengæld havde campingpladsen masser af gode faciliteter og der var et udendørs legeland tæt på. Så det kunne nok være et godt sted at være om sommeren.

Vi havde en virkelig god dag i Gøteborg

Næste morgen stod vi tidligt op og kørte til Gøteborg. Her brugte vi hele dagen og kørte først hjem efter aftensmaden, da børnene alligevel skulle sove. Nu havde vi jo kun 3,5 times kørsel hjem.

I Gøteborg var vi ude at sejle i skærgården. Vi var i deres Slottsskogen, som havde en gratis Zoo og en fed, kæmpe legeplads. Vi spiste Sveriges største kanelsnegle og vi “besteg bjerget” op til Skansen. Du kan læse meget mere om det her:

Læs En oplevelsesrig dag i Gøteborg

Lidt gode informationer

Der er masser af strækninger på de norske motorveje, som du skal betale for at køre på. Heldigvis virker det fint, at have en Brobizz siddende i forruden. Så skal man ikke tænke over det.

Alt det vi ikke nåede at opleve

Som altid har vi fundet mange flere ting, vi gerne ville opleve, end vi havde tid til. Men denne gang blev vi også begrænset af sæsonen. For da vi ankom, lukkede alle sommer-tingene for vinteren. Men det var nok meget godt, for det var jo kun meningen, at vi skulle være afsted på en forlænget weekend. Og alle disse ting, havde mindst krævet en uge. Måske vi en dag skal overveje en sommerferie i Norge…
Sydnorge har i hvert fald meget at byde på. De ting vi kiggede på var:

• Sejle i sluser i Telemarks kanalen
  • Trollaktiv, som er i endnu et naturskønt område, hvor man kan tage på familie riverrafting, kano og mange andre aktiviteter
  • Sølvminemuseum: Norsk Bergverksmuseum
  • Køre med Gaustabanen, som er en “togbane” inde i et bjerg, op til Gaustatoppen, som skulle have en fantastisk udsigt
  • Duverden – et interaktivt søfartsmuseum
  • Oslo selvfølgelig, med sejltur i fjorden og Kon– Tiki og Fram museet
  • Rejse hjem med Oslofærgen

Vi var på turen i oktober 2017

Har du et yndlingssted i Sydnorge/Sydsverige, som vi ikke har nævnt, så vil vi rigtig gerne høre fra dig.

Vi vil blive meget glade, hvis du vil følge os på Facebook og Twitter. Så får du updates om vores nye indlæg.
Du er også meget velkommen til at kigge indenfor på vores Instagram profil.

Disclaimer
Jeg synes, at det er rigtig sjovt at arbejde på www.enfamiliederrejser.dk. Og jeg hygger mig med at dele vores families oplevelser, for jeg synes, at det er dejligt at kunne hjælpe dig med inspiration til en fantastisk ferie. Derfor bruger jeg også gerne rigtig meget tid på denne hjemmeside.

Men når det så er sagt, så ville det da også være dejligt, at tjene lidt på det arbejde og timer, jeg ligger i hjemmesiden. Om ikke andet, så et bidrag til en ekstra ferie 🙂

Derfor har jeg en affiliate aftale med ”Booking.com”. Det betyder, at hvis du vælger at følge linket fra vores hjemmeside til deres, og gøre et køb hos dem, så modtager jeg en lille provision. På den måde hjælper du mig bedst muligt til at kunne bruge tid på at lave endnu flere spændende blogindlæg her på siden. Og det takker jeg selvfølgelig for 😉