Vores første skiferie med børn – i dejlige Sverige. Det var en succes

Vi har brugt vores vinterferie på Ski, Spil, Sauna, Sne-leg og allermest på Samvær!
Nu syntes vi nemlig, at det var på tide, at børnene skulle prøve at stå på ski. Og derfor ville vi til et børnevenligt skisportssted, hvor der samtidig skulle være masser af udfordringer til de voksne. Så vi tog til Sälen i Sverige. Og det blev præcis sådan en god familieferie, som vi havde håbet på.

Ankomst til Lindvallen, hvor hytten blev væk

Efter en LANG køretur, kom vi endelig frem til Sälen. Men heldigvis var hytten klar, selvom vi kom før kl. 16, hvor vi egentlig først ville få adgang til hytten. Desværre viste GPS’en os hen til et helt forkert sted i Lindvallen, så det tog os noget tid at finde hytten. Da vi endelig fandt den, kom der en anden dansk bil og sagde, at de skulle altså bo i nr. 9 – lige som os. Det tog os lidt tid at finde ud af, at der faktisk også var nogle lejligheder på bagsiden af hytten, så vi faktisk var flere, der skulle bo i nr. 9. Men det hele lykkedes da til sidst.

Der skulle slæbes virkelig meget skiudstyr

Så snart bilen var tømt, gik vi hen for at hente vores bestilte ski. Vi havde bestilt det hele hjemmefra. Men da vi boede i en hytte, leverede de ikke skiene til hytten. Så vi måtte selv over og hente dem.
Og vi var bestemt ikke de eneste, der havde fået den idé. Når der er skiftedag på en skidestination – så er der også kø ved ski udleveringen.

Efter en halv times tid med venten, udlevering og bytning af støvler til en størrelse vi faktisk kunne passe, så røg Cecillie og hendes kæreste Kristian ud på pisterne. De kunne lige nå en halv times skiløb med lys på, inden pisterne lukkede for aftenen.

Læs også: Hvordan planlægger man en god skiferie, første gang børnene skal på ski?

I mellemtiden slæbte vi andre (Dennis, drengene og jeg) vores ting hjem. Vi boede 7 minutters voksen gang fra pisterne. Turen tog normalt 12-15 min. med børnene.
Men… Vi havde været oppe siden kl. 3. Vi havde kørt i timevis. Vi havde stået i kø til skiene med overtrætte børn, der ikke havde bevæget sig en hel dag. Og nu stod vi så med 4 par ski, stave og 4 par (ret tunge!) støvler, der skulle slæbes hjem. Det var den længste tur! Og vi bandede os selv langt væk for, at vi ikke lige havde taget bilen ned for at hente ski. Det tog mere end 30 min at komme hjem. Og der skulle virkelig meget overtalelse til for at få børnene med. Men vi kom da hjem.
Hvorefter Dennis måtte ud og lede efter skiskolen, så vi vidste hvor den var, når drengene skulle derhen næste morgen. Han var på gåben – og konstaterede, at det var ikke en god idé. Vi skulle bruge bilen…Jo, det var en lang dag…

Og så var det da også tid til aftensmad! Når vi tager på den slags køreture, har jeg stort set altid en frossen omgang kødsauce og en frossen liter mælk med. Så kan de tø op på vejen. Eller fungere som køleelementer, hvis vi har brug for det. Og så er der nem aftensmad og mælk til havregrynene næste morgen. På den måde behøver vi ikke tænke på at handle den første dag. Det var vi godt nok glade for denne gang!

Skiskole og ski SFO

Næste morgen var det tid til komme på ski. Drengene har aldrig været på ski før, så de var blevet meldt til skiskole. Vi bookede i november, men allerede dér, var de gode tider taget (det vil sige kl. 10.15 hos os, så man ikke skal løbe af sted om morgenen – det er jo ferie – men stadig har meget dag tilbage bagefter). Så børnene var kommet på et hold kl. 9. Det viste sig nu også at fungere ret godt for os.
Desværre var der ikke plads ved Experium torget, som var det vi boede tættest på i Lindvallen. Så de var på skole ved Gustavstorget.

Dennis afleverede to børn, der lige havde fået ski på for allerførste gang. Han skubbede dem hen til ski læreren og tænkte “held og lykke” (vist mest til læreren 😉 ). Heldigvis havde ski læreren vist prøvet mange gange før, hvordan at hun skulle få ski færdigheder ind i børn, der aldrig havde stået på ski før!

Skiskolen var noget af det sjoveste jeg har set. Børnene skulle jo lære at tage en tallerkenlift. Nogle børn faldt selvfølgelig af. Andre kunne godt finde ud af det, men gik så ikke af liften, når de skulle. Så læreren måtte løbe efter dem og hive dem af. Når så endelig alle børn var samlet på en række, var der én der væltede, og væltede det meste af rækken…

Men børn er godt nok hurtige til at lære. Og ikke bange for at slå sig. Når de vælter på skiene, så rejser de sig bare op igen med det samme. Vi andre ligger og roder rundt for at komme op med de der lange brædder på.

De havde lidt svært ved at forstå læreren en gang imellem. Men det gik alligevel. Hun havde stolt lært sig at sige “isvaffel” på dansk, når de skulle plove. Men så måtte Mikkel altså lige fortælle hende, at det plejer vi at kalde “pizza”. Og sådan lærte de sig efterhånden at tale samme sprog.

Når børnene var færdige med skiskolen tog Cecillie og Kristian dem i “Ski SFO”, hvor de skulle vise (og dermed øve), hvad de havde lært. Det første dag var det noget af en prøvelse, hvor Cecillie og Kristian havde dem mellem deres egne ski, og nærmest måtte bære børnene. Men efterhånden lærte børnene, at de altså selv skal stå på de der ski. Og de blev bedre og bedre for hver dag.

Børnene ville gerne stå meget på ski

Vi har faktisk stået mere på ski i denne ferie, end jeg havde forventet, når man har helt “grønne” børn med. Jeg havde nok lidt regnet med, at de ville stå om formiddagen. Og når de så kom ind i varmen til frokost, så gad de ikke mere ski. Men sådan blev det ikke helt. Den første dag var børnene kun på ski i omkring 3 timer, som forventet. Men det blev gradvist mere og mere. Benjamin på 7 år blev virkelig grebet af det. Og de sidste par dage ville han bare stå mest muligt på ski. Mikkel på 5 år blev også rigtig glad for det. Han var dog mest ivrig i de midterste dage. De sidste par dage var han ved at være træt efter de mange nye oplevelser.

Faktisk gjorde det det lidt sværere for de voksne at komme på ski. For Dennis, Cecillie og Kristian stod så meget på ski, som de overhovedet kunne holde til, og gerne af lidt sværere grad, end børnene kunne være med til. Men når børnene nu ville med ud hele tiden, så måtte de jo holde sig til de grønne/blå pister. Så det var godt, at vi var så mange afsted. Så kunne man skiftes til at være sammen med børnene – enten på pisterne, eller med andre hyggelige aktiviteter, mens andre så kunne køre på røde/sorte pister.

Jeg konstaterede på min nu 5. skiferie, at nu gider jeg ikke prøve mere. Jeg kan simpelthen ikke se det sjove i de ski. Så jeg stod mindre og mindre på ski og hyggede med børnene i stedet, når de var trætte. Eller vandrede i sneen – for jeg elsker at være i snelandskaber.

Børne aktiviteter på skibakkerne

I Lindvallen har Valle en skov med huse, man kan kigge på, mens man kører igennem den lille skov. Valle er områdets maskot. Det er selvfølgelig en snemand. Og han kommer og synger sange og deler knus ud til børnene hver dag. Ham så vi flere gange. Og vi havde selvfølgelig lært hans sange hjemmefra via hans app.

En dag tog vi til et andet område af Sälen, der hedder Hundfjället. Her har de en bred grøn pist, der går helt fra toppen af bjerget, så man kan tage stoleliften op til den. Og ved siden af er der en lige så god blå pist. Det var et virkelig godt sted at træne med børnene, fordi man kunne køre længe af gangen. De fleste grønne pister er meget korte, så man er hurtigt nede i bunden igen og skal så tage en lift igen.

Læs også: Pakkeliste til en skiferie med børn

Men på Hundfjället havde de også en Troldeskov. Det var et skovområde med alle mulige sjove trolde, der lavede forskellige ting og som havde små huse, man kunne kigge ind i. Det var selvfølgelig en grøn pist. Men på hver side af sporet, var der små spor med masser af hop og forhindringer. Sådan en tur kan få børnene til at glemme, at de er trætte. Det er rigtig god afveksling fra “bare” at stå på ski.

Sne, sne, sne – et paradis for børn

Men det hele handlede ikke om ski. For vi var jo omgivet af sne. Børnene elskede at lege i al den sne!!!
Der var virkelig faldet meget sne i år. Et sted var der nogen, der havde gravet et hul i sneen, for at nå ned til græsset. De havde ikke nået græsset, men kun de første høje kviste på jorden. Mikkel på 5 år hoppede ned i det hul, og blev nærmest væk – sneen var højere end ham!

Et andet sted ud for vores hytte, var der nogen, der havde gravet en tunnel gennem sneen. Og ligegyldigt hvor trætte drengene var, når vi havde slæbt skiene hjem, efter en lang dag på ski. Så fandt de energi til at lege, når de fik øje på den tunnel.

Der blev bygget borge i sneen hjemme ved hytten. Og vi havde heldigvis husket at tage nogle “rumpeslæder” med. Drengene kunne lege i timevis ude i sneen. Sne er bare et rent paradis for børn.

Skiferie handler lige så meget om at hygge sig som at stå på ski, når man har børn med

Men det skulle ikke bare handle om at stå på ski hele tiden. For børnene skulle have en god oplevelse med skiene – uden at blive for trætte og kolde. Så vi stoppede tit for at drikke varm kakao, når børnene syntes, at det var ved at blive for meget.

Og nogle gange lavede vi noget helt andet. F.eks. tog vi den ene dag stoleliften op til en restaurant på toppen af bjerget og spiste frokost der. Og så var det kun dem, der gerne ville, der tog skiene ned. Vi andre tog stoleliften.

Vi var også et par gange i badelandet, for at få lidt afveksling fra skiene. Der er nemlig masser af aktiviteter i Lindvallen. Og de handler ikke kun om sne og ski. Badelandet var virkelig et lege-badeland (eller Eventyrbad, som de kalder det). Der var selvfølgelig lave børneområder med legeaktiviteter. Men der var også masser af rutsjebaner, et strøm-område og boble/vandmassage områder. Men de 2 største attraktioner var deres flowrider, som man kan prøve at surfe (den kiggede vi kun på) og et udendørs bassin, hvor man kan sidde i det dejligt varme vand og kigge på de flotte snelandskaber.

Men mest af alt så hyggede vi i hytten om eftermiddagen/aftenen. Vi spillede spil til den helt store guldmedalje. Og sauna’en blev flittigt brugt. På et tidspunkt blev tingene endda kombineret, så der blev spillet yatzy i saunaen. Og Mikkel, der syntes, at det var lidt for varmt, satte sig på gulvet i saunaen og tegnede. Det var rå-hyggeligt.

Vi faldt ind i en rutine, hvor vi spiste frokost ude på en restaurant. Og så spiste vi rugbrød/tapas til aftensmad. Eller hentede pizza, når det andet blev for ensformigt. For vi var alle trætte efter en dag ude i den friske luft. Så der var ikke nogen, der havde lyst til at lave mad og rydde en hel masse op bagefter. Og børnene var vildt sultne, så der skulle bare noget mad hurtigt på bordet om aftenen.

Trætte børn – og forældre

Men man skal heller ikke glemme, at det er hårdt for børnene. Især Mikkel på 5 år, var meget træt til sidst. Det startede også lidt hårdt, for den første dag kunne han næsten ikke sove, for han skulle jo starte i skole næste dag. Han går i børnehave derhjemme, og så skiskolen som hans skolestart… Så han var virkelig spændt på første skoledag.

Og i det hele taget, sker der meget for børnene. De var ude meget af dagen. Og hvem bliver ikke træt af så meget frisk luft. Desuden skulle de øve sig i at stå på ski. Og de skulle forholde sig til fremmede mennesker på skiskolen, der talte svensk. Der er da nok at bruge energi på, for dem. Og når de så “havde fri” for ski, tog vi i vandland, de skulle sidde på en restaurant eller de skulle koncentrere sig om at spille spil. Det var vildt hyggeligt. Men der er også mange indtryk for dem. Så efter 5½ dag på ski, var de godt møre.

Vi andre var nu også ret trætte. Oftest når vi er på ferie, er vi ikke gode til at komme i seng til ordentlig tid. Men her var alle trætte om aftenen. Når børnene var lagt i seng, spillede vi voksenspil, men det blev aldrig rigtig sent. For vi var så trætte. Og det er vel også noget af det rigtig gode ved en skiferie – af man trisser rundt i hytten i sit skiundertøj med varme kinder fra kulden og er småtræt, men hygger sig.

Vi havde i hvert fald en rigtig dejlig ferie. Og børnene blev så seje til at stå på ski!